vignettering op dx en fx
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: vignettering op dx en fx
Dat is ook zo.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: vingnettering op dx en fx
j.a foto schreef: ...maar als ik dan mijn raw beeld inlaad in de NX software dan komt de vignettering weer tevoorschijn hoe kan dit ik dacht altijd dat de orginele software al de beeldinstellingen meeneemt hoe zit dit...
Voor NX zou juist gelden dat WEL alle camera-instellingen worden meegenomen naar de software. Dat is juist de insteek van Nikon om met Capture NX te werken. Dus ik zou eerst eens nagaan waarom die setting overruled wordt of anders staan. Door bovenaan bij de bewerkingslijst de setting "Origineel" te gebruiken, zouden alle settings moeten overeenkomen met de gebruikte camera-settings. Loop dan de lijst nog eens na.George Fennes schreef: Als je in NEF fotografeert zullen alle camera instellingen niet worden meegenomen in tegenstelling tot Jpeg.
Maar in NEF is alles heel goed te bewerken en kan je de instellingen die je in de camera hebt ook nu weer kunnen toepassen.
Dus alles is O.K. geen zorgen.
Voor de vignetteringscorrectie (onder Camera en objectiefaanpassingen) vind ik in NX echter een summiere weergave van de instellingen, waaruit ik niet kan opmaken of juist deze instelling vanuit de camera wel zou worden meegenomen (bij andere settings is dit wel op te maken). Misschien eens uittesten met extreme settings in de camera, wat die waarde doet in Capture NX. Als die waarde in NX niet verandert, zou dit een onbegrijpelijke en onlogische uitzondering zijn op het meenemen van die camerasettings. (Wat me overigens niet zou verbazen, in de wijze waarop Nikon in zijn algemeenheid omgaat met soms vreemde keuzes in de opzet van camera- en PC software).
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Oeiiiii dan heb ik wat stoms gezegdLéon Obers schreef:j.a foto schreef: ...maar als ik dan mijn raw beeld inlaad in de NX software dan komt de vignettering weer tevoorschijn hoe kan dit ik dacht altijd dat de orginele software al de beeldinstellingen meeneemt hoe zit dit...Voor NX zou juist gelden dat WEL alle camera-instellingen worden meegenomen naar de software. Dat is juist de insteek van Nikon om met Capture NX te werken. Dus ik zou eerst eens nagaan waarom die setting overruled wordt of anders staan. Door bovenaan bij de bewerkingslijst de setting "Origineel" te gebruiken, zouden alle settings moeten overeenkomen met de gebruikte camera-settings. Loop dan de lijst nog eens na.George Fennes schreef: Als je in NEF fotografeert zullen alle camera instellingen niet worden meegenomen in tegenstelling tot Jpeg.
Maar in NEF is alles heel goed te bewerken en kan je de instellingen die je in de camera hebt ook nu weer kunnen toepassen.
Dus alles is O.K. geen zorgen.
Voor de vignetteringscorrectie (onder Camera en objectiefaanpassingen) vind ik in NX echter een summiere weergave van de instellingen, waaruit ik niet kan opmaken of juist deze instelling vanuit de camera wel zou worden meegenomen (bij andere settings is dit wel op te maken). Misschien eens uittesten met extreme settings in de camera, wat die waarde doet in Capture NX. Als die waarde in NX niet verandert, zou dit een onbegrijpelijke en onlogische uitzondering zijn op het meenemen van die camerasettings. (Wat me overigens niet zou verbazen, in de wijze waarop Nikon in zijn algemeenheid omgaat met soms vreemde keuzes in de opzet van camera- en PC software).

Met NX heb ik nog niet zo veel ervaring (ook met andere programma's niet).
Wordt tijd dat we in het hoge noorden ook eens een NX cursus organiseren

We zullen er eens werk van gaan maken.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Heb met al mijn objectieven nauwelijks last van vingnettering op mijn FX.
Heb de camera ingesteld op vingnetteringscorrectie laag (of is het vignettering ?)
Heb de camera ingesteld op vingnetteringscorrectie laag (of is het vignettering ?)
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB
-
- Forumlid
Het is vignettering.
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
pas op Marten...als je iets over taal zegt, krijg je een pb..
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je steeds weer op onvriendelijke wijze met flauwe opmerkingen over taalfouten komt zonder wat toe te voegen aan de discussie, dan kan dat inderdaad gebeuren. Dit alles met de nadruk op onvriendelijk...alfredo schreef:pas op Marten...als je iets over taal zegt, krijg je een pb..
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik vroeg hierom en kreeg van Marten gewoon een correct antwoord.Nikonijn schreef:Heb met al mijn objectieven nauwelijks last van vingnettering op mijn FX.
Verder gaan we het gewoon weer over vignettering hebben.
Ik maak Nefjes en heb er geen last van. Gebruik ook nog een UV vilter (geen slim) en een bij het objectief behorende zonnekap.
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB
-
- Forumlid
Zolang je maar geen filters stapelt. Maar met die zonnekap zou je je filter er zelfs af kunnen halen.Nikonijn schreef:Verder gaan we het gewoon weer over vignettering hebben.
Ik maak Nefjes en heb er geen last van. Gebruik ook nog een UV filter (geen slim) en een bij het objectief behorende zonnekap.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben zo bang voor krasjes