Goede deal?
Goede deal?
Hallo! Ik zal me even voorstellen. Ik ben Jan-Willem en ik wil me gaan begeven in de wondere wereld van de fotografie. Nu ben ik op zoek naar een mooi setje en mij oog is gevallen op de nikon d90. Nu zag ik deze set staan:
Nikon D90 Digital SLR Camera Body +5 Lens Kit
€ 1.600,-
In de Nikon box:
Nikon D90 digital camera body, EU model with Nikon1yr Eu Limited warranty
EN-EL3e Rechargeable Lithium-ion Battery
MH-18a Charger
UC-E4 USB Cable
EG-D2 Audio/Video Cable
AN-DC1 Neck Strap
BM-10 LCD Monitor Cover
BF-1A Body Cap
DK-5 Eyepiece Cap
DK-21 Rubber Eyecup
BS-1 Accessory Shoe Cap
Nikon Software Suite CD-ROM
User Guides
DE LENZEN
Nikon 18-55mm Lens
Nikon 70-300mm Lens
Nikon 50mm Lens
2X Telephoto Lens
Wide Angle Lens
Extra
2 X 8 GB Secure Digital (SD) Memory Card
Deluxe Large Case
Holster (Long nose) case for SLR camera and zoom lens
Power Auto Digital Flash Clip-On and Slave
52mm 3 Filters Kit: UV - Polarizer - FDL
Tutorial DVD for Nikon D90
2 UV Filters - 52mm and 62mm
Multi Section Large Video / Photo Tripod
Mini Travel Tripod
USB 2.0 High Speed SecureDigital Card Reader
Lens Cleaning Kit
LCD Screen Protectors
Lens Cap Holder
Nikon EN-EL3e Rechargeable Battery
Nikon Battery Charger
Nikon USB Cable
Nikon Video Cable - Camera to TV Connector
Nikon Capture NX Software CD
Nikon HB-26 Lens Hood
Is dit een goede deal? Ik wil op zich gewoon basic beginnen, maar heb het geld er wel voor over als ik dan "helemaal klaar ben" zal ik maar zeggen..
groetjes!!
Jan-Willem
Nikon D90 Digital SLR Camera Body +5 Lens Kit
€ 1.600,-
In de Nikon box:
Nikon D90 digital camera body, EU model with Nikon1yr Eu Limited warranty
EN-EL3e Rechargeable Lithium-ion Battery
MH-18a Charger
UC-E4 USB Cable
EG-D2 Audio/Video Cable
AN-DC1 Neck Strap
BM-10 LCD Monitor Cover
BF-1A Body Cap
DK-5 Eyepiece Cap
DK-21 Rubber Eyecup
BS-1 Accessory Shoe Cap
Nikon Software Suite CD-ROM
User Guides
DE LENZEN
Nikon 18-55mm Lens
Nikon 70-300mm Lens
Nikon 50mm Lens
2X Telephoto Lens
Wide Angle Lens
Extra
2 X 8 GB Secure Digital (SD) Memory Card
Deluxe Large Case
Holster (Long nose) case for SLR camera and zoom lens
Power Auto Digital Flash Clip-On and Slave
52mm 3 Filters Kit: UV - Polarizer - FDL
Tutorial DVD for Nikon D90
2 UV Filters - 52mm and 62mm
Multi Section Large Video / Photo Tripod
Mini Travel Tripod
USB 2.0 High Speed SecureDigital Card Reader
Lens Cleaning Kit
LCD Screen Protectors
Lens Cap Holder
Nikon EN-EL3e Rechargeable Battery
Nikon Battery Charger
Nikon USB Cable
Nikon Video Cable - Camera to TV Connector
Nikon Capture NX Software CD
Nikon HB-26 Lens Hood
Is dit een goede deal? Ik wil op zich gewoon basic beginnen, maar heb het geld er wel voor over als ik dan "helemaal klaar ben" zal ik maar zeggen..
groetjes!!
Jan-Willem
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Goede deal?
Een hoop van dit spul zit gewoon standaard bij de camera, en het is niets bijzonders. Het lijkt heel wat als je het zo opsomt...
Ik zou als ik jou was gewoon een D90 vers in de winkel gaan halen, en daar 1 of 2 goede objectieven bij kopen, al dan niet inclusief een opsteekflitser. Geheugenkaartje erbij (kost je de kop niet), tasje eromheen en klaar ben je.
NIET DOEN dus....
Ik zou als ik jou was gewoon een D90 vers in de winkel gaan halen, en daar 1 of 2 goede objectieven bij kopen, al dan niet inclusief een opsteekflitser. Geheugenkaartje erbij (kost je de kop niet), tasje eromheen en klaar ben je.
NIET DOEN dus....
- Cyrus
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Mwah. Het is een hoop spullen en de som van de waarden zal waarschijnlijk wel in verhouding staan tot de gevraagde € 1.600. Maar daar is ook alles mee gezegd, wat mij betreft. Het is m.i. een niet echt logisch opgebouwde set dus ik zou 'm liever laten staan.
Het gat tussen de 18-55 en de 70-300 vind ik niet handig, ik zou zelf liever (meer) overlap hebben. Bijvoorbeeld een 18-105 i.c.m. de 70-300. De 50mm is wel een erg leuk objectief, mits het een lichtsterk objectief is. Want als het een 50mm F/3.3 of F/4 is, dan kun je net zo goed de 50mm stand van de 18-55 gebruiken.
De 2x Telephoto lens en Wideangle lens zeggen niets, wat is de brandpuntsafstand en de lichtsterkte van die objectieven?
Mijn idee voor een set van ongeveer € 1.600, met als basis de D90:
* D90 + 18-105VR kit (€ 895 - bij foka.nl)
* Nikkor 70-300VR (€ 358 - bij foka.nl)
* Nikkor 50mm F/1.8 (€ 120 - gemiddelde prijs)
* 2e accu (€ 60 voor origineel Nikon - gemiddelde prijs)
* 3 UV-filters (€ 75 totaal)
* Knappe ruime tas (€ 75 - € 100)
* 2x 4GB Extreme III SD-kaart (€ 75)
Dan denk ik dat er meer evenwicht zit in de basisset qua objectieven. Je kunt natuurlijk later nog uitbreiden met macro-objectieven (zoals Nikkor 60 of 85mm, Tamron SP90 of Sigma 105), een mooie 10-20mm groothoek-zoom en misschien nog zoiets als een 150-500 tele. Maar die voegt wellicht t.o.v. de 300mm niet zo heel veel toe. In plaats daarvan zou je ook een 2x teleconverter met de 70-300 kunnen gebruiken.
Het gat tussen de 18-55 en de 70-300 vind ik niet handig, ik zou zelf liever (meer) overlap hebben. Bijvoorbeeld een 18-105 i.c.m. de 70-300. De 50mm is wel een erg leuk objectief, mits het een lichtsterk objectief is. Want als het een 50mm F/3.3 of F/4 is, dan kun je net zo goed de 50mm stand van de 18-55 gebruiken.
De 2x Telephoto lens en Wideangle lens zeggen niets, wat is de brandpuntsafstand en de lichtsterkte van die objectieven?
Mijn idee voor een set van ongeveer € 1.600, met als basis de D90:
* D90 + 18-105VR kit (€ 895 - bij foka.nl)
* Nikkor 70-300VR (€ 358 - bij foka.nl)
* Nikkor 50mm F/1.8 (€ 120 - gemiddelde prijs)
* 2e accu (€ 60 voor origineel Nikon - gemiddelde prijs)
* 3 UV-filters (€ 75 totaal)
* Knappe ruime tas (€ 75 - € 100)
* 2x 4GB Extreme III SD-kaart (€ 75)
Dan denk ik dat er meer evenwicht zit in de basisset qua objectieven. Je kunt natuurlijk later nog uitbreiden met macro-objectieven (zoals Nikkor 60 of 85mm, Tamron SP90 of Sigma 105), een mooie 10-20mm groothoek-zoom en misschien nog zoiets als een 150-500 tele. Maar die voegt wellicht t.o.v. de 300mm niet zo heel veel toe. In plaats daarvan zou je ook een 2x teleconverter met de 70-300 kunnen gebruiken.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
2 Opmerkingen Edwin:
1. Dat "gat" tussen 55 en 70mm is helemaal geen probleem. Meestal is het een stapje voor of achteruit, en eventueel een bescheiden crop.
2. Een 2x teleconverter gebruiken in combinatie met de 70-300 is absoluut niet aan te raden; de lichtsterkte van dat objectief is daar echt niet groot genoeg voor. Nog afgezien van de optische kwaliteiten die dit ongetwijfeld oplevert.
1. Dat "gat" tussen 55 en 70mm is helemaal geen probleem. Meestal is het een stapje voor of achteruit, en eventueel een bescheiden crop.
2. Een 2x teleconverter gebruiken in combinatie met de 70-300 is absoluut niet aan te raden; de lichtsterkte van dat objectief is daar echt niet groot genoeg voor. Nog afgezien van de optische kwaliteiten die dit ongetwijfeld oplevert.
In eerste instantie zeg ik: niet doen.jeanguigui schreef: DE LENZEN
Nikon 18-55mm Lens
Nikon 70-300mm Lens
Nikon 50mm Lens
2X Telephoto Lens
Wide Angle Lens
Is dit een goede deal?
Want er staat niet bij welke objectieven het PRECIES zijn.
Per objectief kunnen er gezien deze beschrijving namelijk meerdere mogelijk zijn. En dat zijn misschien de mindere en oudere varianten.
De 18-55 is al geen top-objectief.
Als je begint zou ik eerder aan een D80 denken. Koop er een Tokina ATX Pro 12-24 f/4, een Nikkor AF-D 50 f/1.8 en een Nikkor AF-S 70-300 VR G bij en je kunt een behoorlijk tijdje vooruit.
Van deze objectieven ga je geen spijt krijgen. De camera is minder belangrijk dan die objectieven. Begin daarom met een eenvoudiger camera, om het te leren.
Als je liever gelijk de modernere D90 wilt, met veel meer toeters en bellen (waarvan je het overzicht moet hebben en ze moet leren beheersen), ook goed.
Maar dit is algemeen advies, zonder kennis vooraf. Weet uiteraard niet wat voor soort fotografie je gaat doen.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Niet doen, want je ziet door de bomen het bos niet meer. En je begint met de fotografie.
Nu is de D90 wel een dijk van een camera en als je er later meer, andere, tweedehandse objectieven bij wilt, ga je gang. Alle AF objectieven van na 1986 passen en werken.
Omdat je begint, hou het bij een objectief. het gemakkelijkst is de 50 AF (120) en dit objectief is een van de betere Nikkors. Je zou ook kunnen denken aan de 18-70 (er stond eerst een typo 17-80) of de 16-85, afhankelijk van het budget. Deze zijn optisch beter dan langere objectieven zoals een 18-105, 18,135 of 18-200.
Uitbreiden kan later altijd met de 70-300 AFS VR.
Tasje erbij, dat is de winstpakker van elke winkel. Mijnheer u wilt toch zeker wel uw dure objectief beschermen met een filter. Ook zo'n grootte winstpakker. En maakt je bang, dus doe je het. Een betere bescherming van het objectief is de zonnekap.
Mini Travel Tripod
2X Telephoto Lens
Wide Angle Lens, blijf hier ver van weg. Veel te duur en het bevalt nooit.
Lees op m´n website de verhalen over SLR camera´s, objectief keuze en objectief kwaliteit.
Doe eens mee aan een forum trip, dan ontmoet je andere Nikon fotografen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=40
Nu is de D90 wel een dijk van een camera en als je er later meer, andere, tweedehandse objectieven bij wilt, ga je gang. Alle AF objectieven van na 1986 passen en werken.
Omdat je begint, hou het bij een objectief. het gemakkelijkst is de 50 AF (120) en dit objectief is een van de betere Nikkors. Je zou ook kunnen denken aan de 18-70 (er stond eerst een typo 17-80) of de 16-85, afhankelijk van het budget. Deze zijn optisch beter dan langere objectieven zoals een 18-105, 18,135 of 18-200.
Uitbreiden kan later altijd met de 70-300 AFS VR.
Tasje erbij, dat is de winstpakker van elke winkel. Mijnheer u wilt toch zeker wel uw dure objectief beschermen met een filter. Ook zo'n grootte winstpakker. En maakt je bang, dus doe je het. Een betere bescherming van het objectief is de zonnekap.
Mini Travel Tripod
2X Telephoto Lens
Wide Angle Lens, blijf hier ver van weg. Veel te duur en het bevalt nooit.
Lees op m´n website de verhalen over SLR camera´s, objectief keuze en objectief kwaliteit.
Doe eens mee aan een forum trip, dan ontmoet je andere Nikon fotografen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=40
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op wo mar 18 2009 2:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Ben het met Pasemi eens, waarbij je wellicht de 12-24 nog kunt verruilen voor een Tamron 17-50, dan ben je wat flexibeler in het standaardbereik, maar dat is persoonlijke voorkeur. Indien je eerst de 12-24 aanschaft is de kans groot dat je later alsnog de 17-50 gaat kopen, en indien je eerst de 17-50 aanschaft is de kans groot dat je later alsnog de 12-24 koopt. Met andere woorden, het is fijn om ze allebei in je tas te hebben.
D80 en D90 liggen nieuw v.w.b. prijs niet ver uit elkaar, dus als je nieuw wilt zou ik voor de D90 gaan. Vergeet echter de 2e hands markt niet, een leuke D80 moet rond de € 400 te krijgen zijn.
Michael
D80 en D90 liggen nieuw v.w.b. prijs niet ver uit elkaar, dus als je nieuw wilt zou ik voor de D90 gaan. Vergeet echter de 2e hands markt niet, een leuke D80 moet rond de € 400 te krijgen zijn.
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben het niet helemaal met jou eens wat 1. betreft. Eerder heb ik een camera met 18-70 en 70-300 gehad en ik vond het echt super-irritant dat ik rond de 70mm steeds aan het wisselen was. Zodoende zie ik graag wat overlap in bereik van deze twee objectieven, omdat ik merkte dat 70mm soms nét te kort is maar max 90-100mm juist voldoende. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Wellicht zou een 16-85 een beter advies geweest zijn maar dan praat je over heel andere bedragen.Patrick schreef:2 Opmerkingen Edwin:
Wat betreft 2.: daar heb je gelijk in. Ik had dit echter meer bedoeld als betaalbare "tussenoplossing" om toch in het super-telebereik te kunnen fotograferen, aangezien een tele-objectief met een bereik >500mm nu eenmaal flink aan de prijs is.
Helemaal klaar ben je nooit, als het virus eenmaal heeft toegeslagen.
Ik vind het een rare aanbieding. Afgaande van de prijs van de body (die toch dik 700 euro kost) krijg je vijf objectieven en nog wat spul voor ca 900 euro. Als je weet dat de nieuwste Nikon 70-300 lens ook al minstens 370 euro kost, dan klopt er gewoon iets niet; of je krijgt (ver)oude(rde) modellen of het zijn tweedehandsobjectieven.
Verder kan ik het voor jou niet beoordelen, maar ik zou niet meteen zo'n sloot aan spullen willen hebben.
Wat wil je eigenlijk gaan fotograferen?
Je hebt al veel adviezen gekregen die niet allemaal gelijkluidend zijn.
De meeste mensen die in de DSLR-fotografie instappen kiezen voor een body met een of twee zoomlenzen. Vaak is dat de combi AF-S VR 18-55 en AF-S VR 55-200. De goedkoopste oplossing. Op marktplaats worden deze objectieven veel aangeboden omdat mensen na een tijdje "verder" willen.
Ik ben zelf begonnen met een AF-S VR 16-85, omdat ik van mezelf al wist dat ik niet lang blij zou zijn met de twee genoemde budgetlenzen. Dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie.
Een zoomlens is wel wat de meeste mensen als eerste objectief kopen. Een lens met een vast brandpuntafstand (prime) is wellicht een betere keuze als je echt grondig voor fotografie wilt gaan en dus meteen wilt leren om goed na te denken over je compositie. Voor veel mensen is het denk ik echter een combinatie van pret en wat serieuzer met fotografie bezig willen zijn. Dan is alleen een prime wel een hele beperking.
Enfin; veel keuzemogelijkheden, maar mijn advies zou niet zijn om meteen 1600 euro stuk te slaan; dat lijkt me niet nodig. D90 is een uitstekende keuze. Koop er om te beginnen één mooi zoom-objectief bij (16-85 bv) en je kunt al enorm uit de voeten. Koop voor de gein dan nog een lichtsterke prime zodat je ook met minder licht uit de voeten kan.
Ik vind het een rare aanbieding. Afgaande van de prijs van de body (die toch dik 700 euro kost) krijg je vijf objectieven en nog wat spul voor ca 900 euro. Als je weet dat de nieuwste Nikon 70-300 lens ook al minstens 370 euro kost, dan klopt er gewoon iets niet; of je krijgt (ver)oude(rde) modellen of het zijn tweedehandsobjectieven.
Verder kan ik het voor jou niet beoordelen, maar ik zou niet meteen zo'n sloot aan spullen willen hebben.
Wat wil je eigenlijk gaan fotograferen?
Je hebt al veel adviezen gekregen die niet allemaal gelijkluidend zijn.
De meeste mensen die in de DSLR-fotografie instappen kiezen voor een body met een of twee zoomlenzen. Vaak is dat de combi AF-S VR 18-55 en AF-S VR 55-200. De goedkoopste oplossing. Op marktplaats worden deze objectieven veel aangeboden omdat mensen na een tijdje "verder" willen.
Ik ben zelf begonnen met een AF-S VR 16-85, omdat ik van mezelf al wist dat ik niet lang blij zou zijn met de twee genoemde budgetlenzen. Dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie.
Een zoomlens is wel wat de meeste mensen als eerste objectief kopen. Een lens met een vast brandpuntafstand (prime) is wellicht een betere keuze als je echt grondig voor fotografie wilt gaan en dus meteen wilt leren om goed na te denken over je compositie. Voor veel mensen is het denk ik echter een combinatie van pret en wat serieuzer met fotografie bezig willen zijn. Dan is alleen een prime wel een hele beperking.
Enfin; veel keuzemogelijkheden, maar mijn advies zou niet zijn om meteen 1600 euro stuk te slaan; dat lijkt me niet nodig. D90 is een uitstekende keuze. Koop er om te beginnen één mooi zoom-objectief bij (16-85 bv) en je kunt al enorm uit de voeten. Koop voor de gein dan nog een lichtsterke prime zodat je ook met minder licht uit de voeten kan.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Hier bedoelt Hans ongetwijfeld de Nikon 18-70 DX; er is geen 17-80. Die is inderdaad erg goed voor de prijs. Is heel lang de "kitlens" geweest bij camera's als de D70. Is echt geen objectief dat lijkt op de huidige kitlensjes..Hans Braakhuis schreef:Je zou ook kunnen denken aan de 17-80 of de 16-85, afhankelijk van het budget. Deze zijn optisch beter dan langere objectieven zoals een 18-105, 18,135 of 18-200.
Inderdaad is het een beetje een vage aanbieding,
ik wil niet gelijk zeggen dat je het niet moet doen, maar ook zeker niet dat je het wel moet doen.
Er staat namelijk Nikon 70-300mm lens:
Is dit de laatste met VR (daar gaat de rest wel zo'n beetje vanuit), dit is wel redelijk belangrijk omdat deze versie de andere nikon 70-300 versies ver achter zich laat.
Verder zijn voor mij de twee meest vage onderdelen, de twee keer telephoto en de wideangle.
Dus om die reden zou ik je twee dingen aanraden, eerst eens naar de exacte specificaties van de lenzen kijken.
En wat inderdaad ook veel gezegd wordt, gewoon zelf voordat geld de benodigde dingen kopen en aangezien iedereen weer andere wensen heeft aan zijn materiaal is het heel moeilijk zo te bepalen voor jou.
ik wil niet gelijk zeggen dat je het niet moet doen, maar ook zeker niet dat je het wel moet doen.
Er staat namelijk Nikon 70-300mm lens:
Is dit de laatste met VR (daar gaat de rest wel zo'n beetje vanuit), dit is wel redelijk belangrijk omdat deze versie de andere nikon 70-300 versies ver achter zich laat.
Verder zijn voor mij de twee meest vage onderdelen, de twee keer telephoto en de wideangle.
Dus om die reden zou ik je twee dingen aanraden, eerst eens naar de exacte specificaties van de lenzen kijken.
En wat inderdaad ook veel gezegd wordt, gewoon zelf voordat geld de benodigde dingen kopen en aangezien iedereen weer andere wensen heeft aan zijn materiaal is het heel moeilijk zo te bepalen voor jou.
Ik weet niets van de aanbieder, maar voor een digitale reflex zou ik niet snel op de partikuliere markt shoppen. Er is immers een reden waarom dit relatief nieuwe spul blijkbaar toch weer in de verkoop moet. Mogelijk dat er iets niet helemaal in orde is.
Niet altijd hoor, de wens van de verkoper om te upgraden naar een nieuwer model is een andere goede reden.Duuuv schreef:Ik weet niets van de aanbieder, maar voor een digitale reflex zou ik niet snel op de partikuliere markt shoppen. Er is immers een reden waarom dit relatief nieuwe spul blijkbaar toch weer in de verkoop moet. Mogelijk dat er iets niet helemaal in orde is.
Ik kan de TS mijn gebruikte D200 van harte aanraden, houdt hij voldoende over om er wat aardige objectiefjes bij te kopen

Ik wist niet dat de D80 nog nieuw te krijgen is. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat je een goede 2e-hands D80 zou kunnen overwegen.noogle schreef:D80 en D90 liggen nieuw v.w.b. prijs niet ver uit elkaar ...
Kun je het goed mee leren. Neem niet meteen een geavanceerde body (waar veel leertijd aan opgaat en daardoor zonde van de afschrijving), maar wel goede objectieven.
Bodies vernieuw je elke paar jaar, objectieven als het goed is niet. Pas als je met de verworven vaardigheden herhaaldelijk aanloopt tegen de grenzen van dat toestel, is het tijd voor een geavanceerdere.
Je hebt geen geavanceerd toestel nodig om goede/mooie/bijzondere foto's te maken onder normale omstandigheden, dat ligt gelukkig nog altijd aan de vaardigheden van de fotograaf.
Mijn voorstel om er meteen deze 3 objectieven bij te kopen is wellicht niet voor iedereen geschikt.
Het hangt er vanaf of je er daadwerkelijk serieus werk van wilt maken, bij jezelf vorderingen ziet en gemotiveerd blijft. En wat als het dan toch tegenvalt? Dan is het zonde van de investering.
Je zou een basisopleiding fotografie kunnen doen. Dat zou je leerproces kunnen versnellen. Ik heb een goede gevolgd, er zelf veel aan gedaan en er erg veel aan gehad.
Aan de andere kant: als je de groothoek en tele niet hebt, weet je ook niet wat je mist. Sommige mensen gaan er gewoon voor en vertrouwen erop.
Het zijn allemaal overwegingen en het gaat erom wat jou past. En dat is altijd persoonlijk.
Je kunt ook beginnen met een D80 en alleen een Nikkor AF-D 50mm f/1.8 (dat is een advies waamee je het minste risico loopt) en de andere objectieven later van iemand lenen of het huren.
Pas dan ervaar je wat groothoek en tele doen. De prime (vaste brandpunt) maakt je (goedkoop) bewust van het fenomeen perspectief. Om het 'gat' tussen 24 en 70 te dekken kun je evt. aanvullend een goede 2e hands Nikkor AF-D 28-105 f/3.5-4.5 overwegen. Hoef je minder te 'zoomen met je benen', is een fijn standaard zoom-objectief voor op reis en heeft ook nog een goede macro-stand.
Bij fotografie blijf je leren en dat maakt het leuk. Lees je goed in (ook hier). Veel fotograferen, om feedback vragen, tegen kritiek kunnen, onderzoeken en willen verbeteren.
Als je eenmaal gegrepen bent, wees dan wel voorbereid op meer uitgaven later en hogere eisen.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Een D80 is helemaal geen eenvoudiger camera dan de D90! Het is gewoon de voorloper ervan. Er zal best hier en daar een functie extra zitten in een menu, maar de camera is in wezen dezelfde...