Dag Forumvrienden,
1) Dat je met een objectief van willekeurig welke merk, prijs, prestatieniveau ...etc. een goede foto kan maken is iets wat niet te betwisten is. Het is vaak de indiaan en niet de pijl en boog die ervoor zorgen dat de bullseye wordt geraakt. Echt je kunt aan een mooie foto echt niet zien met welk objectief die gemaakt is en/of het interesseert je vaak niet.
2) Natuurlijk zijn er objectieven van Nikon die niet degelijk gebouwd zijn en die niet goed zijn. En de concurentie heeft ook goede objectieven en ze kunnen ook met objectieven komen die gewoon bar slecht zijn. Prijs is niet altijd een garantie voor kwaliteit etc.
3) Het blijft een feit dat een zoomobjectief met veel glas elementen veel grotere kans heeft op CA (chromatische aberatie) en andere lensfouten, tenzij er misschien een hele goede coating gebruikt wordt. Het is vaak "to good to be true" om een superzoom of superlichtsterk objectief voor een lage prijs tegen te komen zonder zwakke punten.
4) Wat tijdschriften schrijven over objectieven (bijv. de 18-70 Nikkor) kan een bron van informatie zijn en zo ook Internet, o.a.
Rørslett,
Hogan en
Rockwell....
Het prettige van die besprekers als R, H en R vind ik dat ze ervaren fotografen zijn, de besprekingen in het Engels zijn en voor iedereen te lezen (in tegenstelling tot fotovisie.net). Die meningen zowel van een tijdschrift als van de besprekers op Internet zijn altijd in een bepaalde mate subjectief (hoewel Rørslett, Hogan, Rockwell hier over de 18-70 vrij eensluidend positief zijn). Goed iedereen weet onderhand dat Rørslett mijn favouriete bespreker van objectieven is en wat ik van Rockwell als bespreker vindt (een hele goede fotograaf, ik ga niet in alles met hem mee, maar zijn pleidooi voor 4x5 inch waardeer ik zeer

). Onze reacties op de besprekers zijn ook subjectief...we wegen bijvoorbeeld zelf de argumenten en opsommingen die besprekers geven.
5) Tja wat ik zelf verkies....een FM2 en een manuele 50 mm 1.8....analoog dus.
Die zijn echt voor de geef tweedehands, je bent veel goedkoper uit dan digitaal met een kit lens en je hebt veel meer kwaliteit. Rolletje Velvia, Provia (je moet wel weten waar die het goedkoopst zijn er zijn grote verschillen) en AG is als een kind zo blij.
Waarom Nikon en geen Canon....Antwoord: Canon maakt geen manuele objectieven en camera's meer en mijn familie zou mij onmiddelijk als het zwarte schaap zien

Dat ik geen honderden foto's kan maken....Antwoord: De meester toont zich in de beperking.
Alleen 50 mm....Antwoord: Je kunt vaak met een 50 mm toe (ik wil nog wel een uitzondering maken voor architectuur)....maar mensen, natuur landschappen....je moet hooguit wat meer lopen wat goed is voor de conditie. En bijna iedere fabrikant (Pentax, Canon, Minolta, Nikon, Leica, Zeiss-Cosina) kan een optisch goede 50 mm 1.4 of 1.8 (2.0) maken.
Zo dat is dan mijn mening...toch denk ik dat niemand die dit leest nu zijn digitale camera + AF zoom objectief(ven) weg zal doen.
"
It makes you mad to admit that I am right"
Amadeus Gould