Shadow dancing

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
miesnert

Shadow dancing

Bericht door miesnert » wo mar 18 2009 5:07 pm

Dit is een serie foto's die ik in het afgelopen half jaar gemaakt heb en die nog niet klaar is. Het doel is om saaie onaantrekkelijke plekken te fotograferen die door licht en schaduw interessant geworden zijn en daardoor een extra dimensie en/of diepte hebben gekregen. Ik heb de serie "Shadow dancing" genoemd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door miesnert op wo mar 18 2009 9:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

benikon

Re: Shadow dancing

Bericht door benikon » wo mar 18 2009 5:35 pm

foto 3 is de enige die mij aanspreekt: mooie lijnenspel en compo m.b.t. verkeersbord
Op zich geen slecht idee om levensloze objecten waar we dagelijks gewoon voorbij gaan, eens uit een andere gezichtshoek te bekijken, vooral het spel van licht en schaduw, misschien moet je wat meer kontrast erin gooien. en probeer ook eens zwart/wit( maar een suggestie hoor).Dat je op dit idee kwam vindt ik top want fotograferen is ook dingen"zien"!
groeten Ben

miesnert

Bericht door miesnert » wo mar 18 2009 9:53 pm

Dank je voor je reaktie.
Het is mijn bedoeling (en stijl denk ik) om het zo abstract mogelijk te houden.
Van veel kontrast hou ik eigenlijk niet zo en ik vind dat ik bij een aantal van deze foto's al bijna over the top ben met het contrast, maar dat is een kwestie van smaak denk ik.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do mar 19 2009 12:09 am

Jeez Miesnert, wat heb je toch een aparte stijl van fotograferen. Die manier spreekt mij enorm aan. Ook hier weer, hoe je het licht vastlegt en je composities. Ik zou er zelf nooit op gekomen zijn om van deze locaties foto's te maken, maar als ik o zie wat jij er weer van hebt gemaakt. Toppie.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

mikemix

Bericht door mikemix » do mar 19 2009 12:41 am

Is je goed gelukt, mooi hoor.

Frederix

Bericht door Frederix » za mar 21 2009 9:17 am

Hoi Miesnert,

Foto 1, 2, 3 en 7 zijn erg mooi. Goed gezien en fijn in beeld gebracht. Foto 4, 5 en 6 passen niet in deze serie vind ik. Ik vind het lijnenspel veel te druk.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za mar 21 2009 9:26 am

Nummer 7 vind ik wel mooi, niet super, maar ik snap je bedoeling. De rest is 'onaantrekkelijk ' gebleven vind ik.
Ik neem aan dat je bewust voor deze techniek hebt gekozen. Ik weet niet hoe je het hebt gedaan, maar het ziet er expired uit. Voor mij voegt dat niks aan het idee toe. Als dit vol zou zitten met fijne nuances en kleurovergangen zou het me geloof ik meer aanspreken.
Het idee op zich vind ik heel erg leuk.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

jafje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door jafje » za mar 21 2009 12:28 pm

Ik wil eerst even zeggen dat ik het idee heel goed vind. Dit zijn plekken waar we eigenlijk allemaal alleen maar langslopen en nooit eens om ons heen kijken. Heel goed dus om juist daar eens stil te staan en foto's te maken.

Verder is foto 1 mijn favoriet. Rustige, grote vlakken maar een onverwachte dieptewerking en spanning. Je verwacht elk moment dat er iemand om de hoek komt.

4, 5 En 6 vind ik inderdaad ook wat druk in het lijnenspel. 7 Is ook weer een mooie plaat, maar niet met dezelfde spanning als 1.

Groetjes, Fleur
KOEKJES!

D60, glaswerk

http://jafje1.webs.com

miesnert

Bericht door miesnert » ma mar 23 2009 3:35 pm

Dank voor jullie reakties.

@Eeuw: wat bedoel je met expired? Ik heb deze term nog nooit gehoord tenzij het ging over het gebruiken van films die ver over de houdbaarheidsdatum zijn, dit heb ik in ieder geval niet gedaan. Ik heb dit gewoon gefotografeerd met film (Fujifilm PRO 800z, Superia Reala 100 en Kodak Elite chrome 100). Als je met expired bedoeld dat het niet typisch digitaal (en in mijn ogen altijd veel te gesatureerd en kleuronecht) oogt, dan komt dat denk ik doordat ik met film fotografeer en niet met digitaal. En ik probeer in mijn foto's weinig saturatie en/of contrast te gebruiken, dat vind ik namelijk niet mooi.

Ik ben laatst ook overgegaan op Fujifilm PRO 160s en gebruik deze film nu voor alles wat ik doe.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma mar 23 2009 4:56 pm

Ja, overjarig, dat bedoel ik. Het is alsof er een kleur ontbreekt in het beeld, maar de rest van de kleuren zijn juist heel zwaar. Gesatureerd (da's voor mij een nieuwe :mryellow: ) en kleur onecht vind ik ze dus wel juist. Maar wat wil je in deze kunstlicht situatie. Dan kun je nooit natuurlijke kleuren krijgen. Ze neigen allemaal een bepaalde kant op van de kleurencirkel. De een is blauw-rood, de ander weer geel-groen. Vandaar dat ik dacht dat je oude films gebruikte. Vaak wordt dit effect ook wel bewust geforceerd door push of pull processing, maar dat is niks nieuws voor jou denk ik.
Groet,
Ewald
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

miesnert

Bericht door miesnert » di mar 24 2009 11:49 am

Het is natuurlijk nde vraag wanneer iets kleuronecht is. Vergeleken met daglicht is het zeker kleuronecht, echter, vergeleken met het moment waarop de foto's gemaakt zijn is het heel kleurecht. De locaties zien er in de nacht ook echt zo uit. Dus de foto's zijn wat dat betreft kleurecht, en dat is wat ik probeer te fotograferen. Ik snap denk ik wel wat je bedoeld.

Ik ben me de laatste tijd ook aan het verdiepen in het verkrijgen van consistentie in mijn foto's (en ik wil dit graag in de camera doen). Ik denk dat als ik altijd dezelfde film en lenzen gebruik en altijd een vergelijkbare belichting probeer te verkrijgen (ik wil gaan bracketen, 1maal 2 stops naar beneden en 1 maal 2 stops naar boven.)

Hoe verkrijgen jullie (met film!!!) cosistentie en altijd dezelfde soort kleuren etc? (Ik zal denk ik kleurtemperatur moeten meten en dan filteren om dit te verkrijgen?

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di mar 24 2009 4:39 pm

Misschien begrijp ik toch niet helemaal wat je wil.
Als je 's nachts fotografeert heb je te maken met kunstlicht. Dat heeft natuurlijk een andere kleurtemperatuur dan daglicht en wanneer je nu een daglichtfilm in je camera hebt zitten dan zie je de kunstlichtkleuren duidelijk afwijken van een daglicht opname. Dat is allemaal logisch. Nu wil je een serie maken waarbij alle kleuren hetzelfde zijn tov elkaar? Ik denk dat dat haast niet kan omdat je op elke locatie weer verschillende kunstlichtbronnen tegenkomt en die geven allemaal weer hun eigen kleur.
Dus als jij zegt dat de kleuren er zo uitzagen zoals je ze hebt gezien dan moet je je werkwijze zo laten. Houden we er even geen rekening mee dat je hersenen ook prachtige kleurenfilters bezitten die je aardig in de war kunnen maken. Wil je allemaal dezelfde kleuren krijgen, dan moet je met kleurtemperatuurmeters en een doos vol Wrattenfilters op pad gaan. Ook een kleurenkaart mee fotograferen en alles terugfilteren naar neutraal. In theorie moet het kunnen maar in praktijk absoluut niet. Eigenlijk moet je dan voor elke lamp een eigen filter hangen om overal op een zelfde kleur uit te komen. Dan komt er ook nog het gedrag van film bij lange sluitertijd bij kijken. Na lange belichting ga je ook nog eens zweem krijgen.
Misschien is het toch wel handig om een kleurenkaart in je opname mee te nemen zodat je in ieder geval een houvast hebt. Misschien is het ook wel handig om een digitale camera mee te nemen om snel een indruk te krijgen van wat je kan verwachten.
Mocht je toch een keer knallende kleuren willen hebben moet je eens een E6 film als C41 laten ontwikkelen (crossprocessing). Daar kan geen photoshop tegenop.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

miesnert

Bericht door miesnert » di mar 24 2009 4:56 pm

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Nee ik bedoel niet precies exact dezelfde kleuren, ik bedoel meer zoiets als dat elke foto dezelfde "feel" heeft.

Dus meer een soort doorgevoerde lijn qua kleuren zeg maar. Waarschijnlijk door altijd dezelfde film te gebruiken krijg ik dit effect al wel?

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di mar 24 2009 5:19 pm

Dat is natuurlijk absoluut geen garantie maar dat zou ik zeker doen. Verder kun je ze later bij selectie en sortering ordenen. Ik zie het zo voor me. Van koud naar warm, van rood naar groen, noem maar op.
Welke film gebruik je nu eigenlijk. (of heb ik daar overheen gelezen.. )
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

miesnert

Bericht door miesnert » di mar 24 2009 9:39 pm

Momenteel gebruik ik Fujifilm PRO 160s maar ik ben wel aan het experimenrteren met andere films. Heb laatst de 160NC en VC van Kodak gebruikt (vond ik allebei net niets). 160c heb ik veel gebruikt en heb laatst ok veel PRO 800z gebruikt.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”