Welke modus voor foto's van dolfijnen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
marijke-s

Welke modus voor foto's van dolfijnen?

Bericht door marijke-s » do mar 19 2009 10:17 am

Als alles goed is zit ik volgende week op Noord Bali in Lova, wat bekend staat om zijn vele dolfijnen .
Deze zijn altijd bij zonsopgang te spotten. Nu heb ik al eerder een poging gedaan om deze prachtige beesten in Afrika op de lens vast te legen, maar helaas is dit niet goed gelukt.
Moet wel zeggen dat ik toen nog niet in het bezit was van een slr ,maar het kwam ook mede door het feit dat deze beesten zo geweldig snel zijn dus verdwenen voor dat je er erg inhad. Je weet niet goed waar je op scherp moet stellen en ik werd er eigenlijk bloed nerveus van. :roll:
Zijn eerder genoemde tips ook van toepassing op het fotograferen van dolfijnen? Of heeft iemand nog goede tips?
gr marijke-s

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welke modus voor foto's van dolfijnen?

Bericht door Patrick » do mar 19 2009 11:43 am

Ik heb dit maar even in een eigen draadje gezet; dolfijnen fotograferen is vast niet hetzelfde als sportfotografie... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do mar 19 2009 12:35 pm

Als ik het zo lees, is het wel degelijk een sport om ze goed in beeld te krijgen! :mrgreen:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

iJoost

Bericht door iJoost » do mar 19 2009 1:18 pm

Dieren hebben in de regel patronen in hun gedrag. Observeer ze een tijd en kijk op welke plek ze telkens terugkeren. Dan richt je je camera daarop, stelt scherp en wacht...

Niet erachteraan "lopen" dus maar zorgen dat je bent waar ze naartoe komen.

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » do mar 19 2009 6:31 pm

iJoost schreef:Dieren hebben in de regel patronen in hun gedrag. Observeer ze een tijd en kijk op welke plek ze telkens terugkeren. Dan richt je je camera daarop, stelt scherp en wacht...

Niet erachteraan "lopen" dus maar zorgen dat je bent waar ze naartoe komen.
En dat is de ultieme tip vind ik.....
Dit kun je trouwens bij veel onderwerpen toepassen hoor................... :mrgreen:
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Marco

Bericht door Marco » do mar 19 2009 8:59 pm

En verder je camera op continue high, AF-C zetten met een snelle sluitertijd.
En dan schieten maar, wil je het shot voor shot proberen, dan ben je meestal te laat en zijn ze alweer te ver onder water.

Ik heb ze op Mauritius geprobeerd vast te leggen, maar daar kwamen ze nagenoeg niet uit het water :(

Je krijgt dan zoiets:
Afbeelding

Ik weet dat Remoss ooit foto's heeft geplaatst waar de beestjes letterlijk voor de boot uit het water sprongen, dat geluk moet je hebben, je kunt het niet afdwingen.

Veel plezier daar, aan de dolfijnen zal het niet liggen.

groet,
Marco

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mar 19 2009 9:58 pm

Dolfijnen, leuk :) Ik heb met ze gezwommen in Mexico, een geweldige ervaring je voelt de intelligentie van die dieren.
Marco heeft al de goede tips gegegen, ik voeg er aan toe dat je het beste in Jpeg kunt fotograferen, je buffer is rap vol als je RAW schiet.
Héél veel plezier alvast!

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » do mar 19 2009 10:19 pm

Dolfijnen, heel speciaal. Ik heb niet geprobeerd om ze vast te leggen, maar ik ben vastgelegd met een dolfijn.

Afbeelding

In Alaska ben ik op een Whale-watching trip geweest; ik kan me de spanning bij iedereen op de boot nog goed voor de geest halen. De schipper en zijn team probeerden te achterhalen waar een troep walvissen was en liet toen een onderwater microfoon zakken. Op een gegeven moment hoorde je de speciale geluiden die ze maakten. Toen daarna de gehele bemanning stond te gillen en gebaren te maken, bleek dat we op iets bijzonders waren gestuit. Walvissen met jongen. En die jongen hoorde je goed door de onderwatermicrofoons. Veel foto's gemaakt, maar veel vinnen en ruggen op de foto......

Veel plezier en hopelijk kan ja na de vakantie mooie foto's hier plaatsen.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

mikemix

Bericht door mikemix » do mar 19 2009 10:59 pm

marijke-s schreef:Als alles goed is zit ik volgende week op Noord Bali in Lova,
Je bedoelt: Lovina Beach
Laatst gewijzigd door mikemix op zo mar 22 2009 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr mar 20 2009 11:04 pm

Hoi Marijke-s,
Een tijdje geleden heb ik veel nuttige tips gekregen op een soortgelijke vraag.
Kijk maar eens in dit draadje, en doe je voordeel ermee.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=13562

Veel plezier en succes :wink:

vr gr
Tiny

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za mar 21 2009 6:09 am

Patrick schreef:Ik heb dit maar even in een eigen draadje gezet; dolfijnen fotograferen is vast niet hetzelfde als sportfotografie... :mryellow:
Volgens mij gaat het in beide takken van sport er om, om met een snelle sluitertijd en een snelle AF, met een beperkte ISO (voor de D300 tot 1600) er het onderwerp toch goed op te krijgen.

En over roofvogels is in dit forum ook wel veel geschreven.

Lees anders fotografische technieken (diversen) op m'n website, het eerste hoofdstuk: De autofocus versnellen

marijke-s

Bericht door marijke-s » zo mar 22 2009 11:41 am

Thks allemaal voor de tips, ik ga ze zeker gebruiken, maar ik denk dat bij mij het grootste punt mijn enthousiasme/nervositeit :) is wanneer ik die prachtige beesten zie, Z-Afrika heb ik ook bijna alleen maar door de lens gezien omdat je zo bang bent je ultieme shot te missen. Ik ga ze zeker proberen vast te leggenen vooral kalm te blijven, maar vooral ook om van de omgeving te genieten want de wereld is best klein alleen maar door de lens.
Maar nog een vraag, zal ik de 17-55 2,8 of de 70-200 2.8 er op schroeven. De 17-55 heeft geen vr maar toch een prachtig breed bereik en tja de 70-200 is weer erg zwaar en aangezien je in zo prauw geen statief mee kan nemen....
Uiteraard heb ik de 18- 200 ook nog maar die is kwalitatief weer een stukje minder. :roll:

Afbeelding

Ik had hier nog geen slr maar je kunt je voorstellen dat je erg blij nerveus en van alles :o en nog wat voelt bij zo'n moment??!!!

marijke-s

Bericht door marijke-s » zo mar 22 2009 11:42 am

mikemix schreef:
Je bedoeld: Lovina Beach

Ja Mike, ben je er ook geweest?

mikemix

Bericht door mikemix » zo mar 22 2009 8:23 pm

marijke-s schreef:
mikemix schreef:
Je bedoeld: Lovina Beach

Ja Mike, ben je er ook geweest?
Yips. tijdje terug alweer, 1993.
Weet dat het itt het zuiden van Bali heerlijk rustig was.
Bali is relaxed.
De zee is prachtig daar, wens je iig al heel veel plezier toe.

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » ma mar 23 2009 8:43 pm

Maar nog een vraag, zal ik de 17-55 2,8 of de 70-200 2.8 er op schroeven. De 17-55 heeft geen vr maar toch een prachtig breed bereik en tja de 70-200 is weer erg zwaar en aangezien je in zo prauw geen statief mee kan nemen....
Uiteraard heb ik de 18- 200 ook nog maar die is kwalitatief weer een stukje minder.
Nu stel je wel een moeilijke vraag voor je zelf, vooral als je gaat bedenken dat je bagage niet te zwaar moet zijn.
heb namelijk beide lenzen zelf in bezit. De 17-55 gebruik ik vooral als walk around lens, landschap, etc.. en lijkt me zeer geschikt om mee te hebben
de 70- 200 is uiterraard een super lens dat staat vast en wat "zwaarder" alleen ik zou hem niet kunnen missen als ik de kans krijg om zulke momenten vast te leggen op verdere afstanden.
nu is de 18- 200 een leuk alternatief al heb ik daar geen ervaring mee, het lijkt mijn kwalitatief alleen een stuk minder door het grote bereik 18 tot 200mm en minder licht sterkte, hoop dat je een goede keuze maakt :)
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”