Hallo,
Ik ben in het bezit van een Nikkor 16-85 mm VR. Maar heel regelmatig stelt hij niet automatisch scherp.
Dit probleem kom ik meestal tegen als ik zelf het scherptepunt instel (Ik heb een D60).
Ik ben nog een leek. Doe ik iets verkeerd? Vergeet ik iets? Of heeft iemand een ander idee waar het aan zou kunnen liggen?
Anders moet ik hem toch maar weg brengen om na te laten kijken.
Groetjes Natasja
Niet scherpstellen
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Niet scherpstellen
Natasja,
Kan je een voorbeeld laten zien?
Heb je geprobeerd de lens los te halen en opnieuw te plaatsen?
Staat de lens per ongeluk op Manual Focusint (de a/m schakelaar).
Houd je per ongeluk de scherpstelring vast?
De lens heeft geen afstandsschaal, houd er rekening mee dat je niet dichterbij kunt dan plm 40 centimeter.
Groeten, Gijs
Kan je een voorbeeld laten zien?
Heb je geprobeerd de lens los te halen en opnieuw te plaatsen?
Staat de lens per ongeluk op Manual Focusint (de a/m schakelaar).
De lens heeft geen afstandsschaal, houd er rekening mee dat je niet dichterbij kunt dan plm 40 centimeter.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt voor je reactie.
Ik heb niet echt een voorbeeld.
Hij probeert nl. wel scherp te stellen, maar ik hoor geen piepje en ik kan dan ook geen foto maken.
Het is dus niet zo dat ik echt onscherpe foto's kan laten zien.
Wellicht sta ik er idd te dicht op dan. Dat zou wel kunnen.
Groetjes Natasja
Ik heb niet echt een voorbeeld.
Hij probeert nl. wel scherp te stellen, maar ik hoor geen piepje en ik kan dan ook geen foto maken.
Het is dus niet zo dat ik echt onscherpe foto's kan laten zien.
Wellicht sta ik er idd te dicht op dan. Dat zou wel kunnen.
Groetjes Natasja
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Als je geen piepjes hoort bij het scherpstellen kan het zijn dat continu (c) meting aanstaat in plaats van single (s) (ik heb zelf geen D60 en zie zo snel niet waar de selector op de D60 zit.)
Maar dat zou niet een verklaring zijn waarom het beeld dan niet scherp zou zijn.
Staat de selectie op het objectief wel op A ipv M ?
Maar dat zou niet een verklaring zijn waarom het beeld dan niet scherp zou zijn.
Staat de selectie op het objectief wel op A ipv M ?
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
Dat kan toch niet het probleem zijn bij een normaal AF-S objectief (dus de 18-55 buiten beschouwing gelatengijs sandberg schreef:Natasja,

Ik ga ook voor de afstand, óf een contrastloos oppervlak.
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Contrastloos en/of slechte licht omstandigheden gok ik.
Ik heb het zelf ook wel eens dat er niet gefocust wil worden, maar dan is het even de sluiter loslaten (bij matrix AF) en daarna werkt het vaak wel. Ik denk dat het AF mechanisme dan te veel (of te weinig) informatie krijgt en er niets mee kan (qua AF).
Ik heb het zelf ook wel eens dat er niet gefocust wil worden, maar dan is het even de sluiter loslaten (bij matrix AF) en daarna werkt het vaak wel. Ik denk dat het AF mechanisme dan te veel (of te weinig) informatie krijgt en er niets mee kan (qua AF).