Omkeertechniek

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
HET Houten

Omkeertechniek

Bericht door HET Houten » za mar 21 2009 7:59 pm

Hallo,

ik lees op het Forum (Riemke) over een omkeer-techniek met een Nikon BR-2A in combinatie met een 50mm lens waarmee je fantastisch
macro foto's kan maken, ik ben echt een leek op dit gebied nooit van gehoord..........
is dit net zo goed als een echte Macro lens? of kan ik beter investeren in een Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR Micro ??? :roll:

graag jullie proffesioneel advies

alvast mijn dank

Hanske :D

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Omkeertechniek

Bericht door Brenzef » za mar 21 2009 8:01 pm

Als "kijken of ik het leuk vind" is het prima.
Als je echt verder wilt met macro zou ik zelf denken aan een 105 micro o.i.d.

Ruud_388
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Ruud_388 » za mar 21 2009 8:22 pm

Deze is met zo'n omkeerring en een 50mm/1.8 gemaakt.

Afbeelding

De moeilijkheid bij de omkeer-techniek is dat je alleen kan scherp stellen door je onderwerp of je camera te verplaatsen.
Verder ben ik het helemaal met Brenzef eens, het is een goedkope manier om kennis te maken met macro fotografie.
Gr,
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za mar 21 2009 8:49 pm

En nu proberen op omkeerfilm, die "omkeertechniek"...
E.M. de Klerk

Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » za mar 21 2009 9:43 pm

Ik heb een China made ring voor een paar Euro op Ebay gekocht.

Het is een leuk hebbedingetje maar daar blijft het voor mij bij.
Macro is niet mijn ding.

Afbeelding

Afbeelding

evertfoto

Bericht door evertfoto » za mar 21 2009 9:49 pm

Met de omkeerring kun je inderdaad mooie macro-opnamen maken.
Morgen is er in Houten een Fotobeurs in Euretco. Daar liggen volgens mij wel van deze ringen voor schappelijke prijsjes.
Sta er zelf ook op lokatie K17. Wil mijn ring wel meenemen en daar uitleggen hoe het werkt.

george013

Bericht door george013 » za mar 21 2009 9:53 pm

Ik heb al eerder een foto geplaatst met een omkeerring icm 50mm,1.8. Geen reactie op gekregen. Nogmaals met een aanvulling.
Mijn eerste waarbij ik vergeten ben het diafragma te sluiten, weinig scherptediepte maar toch wel een scherptepunt.

Afbeelding

De tweede met een rolmaat. Op mijn scherm geeft deze een vergroting op van plusminus 31keer, en duidelijk..Meten op het scherm en aflezen wat je meet van het scherm.
Afbeelding

Dat laatste met een D80, scherm 17" en resolutie 1280x1024. Geen zin om de pixelgrootte uit te rekenen.
Gemaakt met een bouwlamp in mijn hand.

Als je geinteresseerd bent kun je de originele rolbandfoto krijgen. Kun je zelf je conclusie op je eigen scherm trekken.

George

HET Houten

Bericht door HET Houten » za mar 21 2009 10:28 pm

thankx allemaal voor jullie reactie !!
Hanske

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » zo mar 22 2009 12:09 am

Deze is er ook meegemaakt.

foto weggehaald, deze was inmiddels vervangen door een foto die er niet meegemaakt was.... :oops:

Ik heb 'm toen ook gekocht om te kijken of ik macro leuk vindt! En dat vind ik. Alleen is het met de omkeerring denk ik lastiger dan met een 105mm macro lens.
Laatst gewijzigd door Gabees op ma mei 04 2009 4:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo mar 22 2009 12:17 am

Hangt ook een beetje van de lens, welk type. Ik gebruikte een tamelijk oude f:1.8 - 50mm AF. Die geeft op mijn D70 en D200 een nare wollige lichtvlek in het midden van het beeld. Ik heb daarom een Tamron 90mm f:2.8 Macro gekocht. Dat hed ik beter niet kunnen doen. Na een paar tegenvallende resultaten ligt ie werkeloos bejaard te worden. De 'echte' Nikkor is veel beter, dat dan weer wel...
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo mar 22 2009 6:03 am

HET Houten schreef:is dit net zo goed als een echte Macro lens? of kan ik beter investeren in een Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR Micro ??? :roll:
Hanske :D
JA en NEE

Optisch is het met een ervoor geschikt objectief net zo goed als een met een Micro Nikkor.
Er is met de omkeerring maar één optimaal bereik. Als je daar van afwijkt, dan krijg je een nare wollige lichtvlek in het midden van het beeld.

Het hoe en wat staat op m'n website in het verhaal: macro met Nikon.

HET Houten

Bericht door HET Houten » zo mar 22 2009 10:56 am

Kijk daar heb je wat aan !!!

Bedankt Hans

langejaap

Bericht door langejaap » ma mei 04 2009 4:16 pm

het nadeel bij omkeer techniek is tevens dat je camera geen instellingen meer herkent en je dient tydens het scherpstellen je diafragma ring handmatig of dmv een stiekie open te houden wat vrij omslachtig werkt. Doe je dit niet kan je slecht scherpstellen en je zou toch een beetje f16 of kleiner moeten gaan voor nog wat scherpte diepte.

ik heb wel een 50mm voor een 70-300 kitlens gehad en moet zeggen dat dat erg goed werkt. Dus NIET direkt op de body maar VOOR een kitlens maar wel omgekeerd vast tapen en uiteraard extra belichten maar daar later meer over:P

je werk afstand wordt echter geminimaliseerd naar een cm of 6.

hgr LJ

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”