D90 zelfontspanner, meerdere opname verspringen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Gesloten
Warzel

D90 zelfontspanner, meerdere opname verspringen

Bericht door Warzel » zo mar 22 2009 8:57 am

Hallo Allemaal

Ik heb een D90 aangeschaft en ben nog nieuw in het SLR gebied, En vindt het heerlijk om alles uit te zoeken en te proberen.
Maar nu valt mij het volgende op:
Als ik de zelfontspanner functie van de D90 gebruik en het aantal opname op meer dan 1 zet, dan zijn de foto's die dan genomen worden niet allemaal exact hetzelfde uitgelijnd. Het springt een beetje naar boven, wat opzij enz....
Als ik een reeks van 9 maakt van een absoluut statisch tafereel met een statief zijn bijna alle foto's verschillend.
Aangezien ik ook met HDR aan het spelen ben is dit zeer ongewenst. Het ligt niet aan het statief, dat is/staat stevig. Sterker nog, als ik de foto's één voor één met de hand afdruk liggen ze wel precies op elkaar. Maar zo gauw ik de zelfontspanner met meerdere opnamen gebruik dus niet meer. Vreemd toch :?:

Iemand anders ook deze ervaring met de D90 ???

Groeten Warzel

Weef

Re: D90 zelfontspanner, meerdere opname verspringen

Bericht door Weef » zo mar 22 2009 9:16 am

VR op je lens? VR actief op statief?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 22 2009 11:03 am

Lloud Chambers heeft eens testen gemaakt wat en waarom foto's onscherp en/of verschoven kunnen zijn.
Tja, je kunt het alleen lezen als je een betaald account hebt. Ik heb het wel eens gelezen, maar als je alle mogelijke resultaten ziet en de mogelijkheden waar een verkeerd resultaat uit voortvloeit zou je je bijna gaan afvragen waarom het überhaupt mogelijk is scherpe opnamen te maken :oohh: :mryellow:
http://diglloyd.com/diglloyd/infos/TheS ... -info.html

In de situatie van jouw, is een mogelijkheid die Weef ook al heeft genoemd ---> VR van een lens ingeschakeld op statief.
Maar ook de trilling van een telkens op en neer klapperende spiegel kan een vibratie veroorzaken die in een bepaalde cadans die verschillen zouden kunnen geven.

Verder zou je wat meer info moeten geven om wat meer gerichter antwoorden te kunnen geven.
Je hebt misschien wel een stevig statief, maar hoe is de aansluiting met je camera (balhoofd / panoramakop) en welk statief gebruik je?
Gebruik je misschien een lens met eigen statiefaansluiting, en welke lens gebruik je?
Welke sluitertijden heb je gebruikt?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Warzel

Bericht door Warzel » zo mar 22 2009 11:53 am

Dat was ik nog vergeten te melden, ik heb alles op manual staan, sluiter 1/60 F3.8 ISO 200 en manual focus. Een ding stond echter nog aan namelijk de VR, deze staat nu ook uit en nu lijkt het met een eerste test wel goed te gaan. De VR dus , bedankt voor de hulp

Weef

Bericht door Weef » zo mar 22 2009 12:01 pm

Warzel schreef:Dat was ik nog vergeten te melden, ik heb alles op manual staan, sluiter 1/60 F3.8 ISO 200 en manual focus. Een ding stond echter nog aan namelijk de VR, deze staat nu ook uit en nu lijkt het met een eerste test wel goed te gaan. De VR dus , bedankt voor de hulp
Mooi! Weer wat geleerd :mrgreen:

Moraal van het verhaal: VR te allen tijde uit op statief!

Gesloten

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”