Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Bericht door Léon Obers » ma mar 23 2009 8:23 pm

Skippy schreef: Ik begin 'm onder de knie te krijgen :wink:
Ik denk uit dat antwoord te lezen dat je eigenlijk dat lensje meer en meer weet te waarderen van wat hij je brengt. 8)
En, vind je het de aankoop waard?
Vriendelijke groet, Léon Obers

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » ma mar 23 2009 8:35 pm

Die laatste serie vind ik toch wel erg mooi hoor Skippy. :D

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mar 23 2009 9:47 pm

De tonvormige vertekening is gelukkig niet complex (geen snor :wink: ) en kan makkelijk gecorrigeerd worden.

Hieronder de gecorrigeerde versie van de testfoto boven welke duidelijk de vervorming liet zien.

Afbeelding

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mar 23 2009 9:54 pm

Léon Obers schreef:
Skippy schreef: Ik begin 'm onder de knie te krijgen :wink:
Ik denk uit dat antwoord te lezen dat je eigenlijk dat lensje meer en meer weet te waarderen van wat hij je brengt. 8)
En, vind je het de aankoop waard?
Inderdaad begin ik 'm nu te waarderen. Mechanisch is het een toppertje, een genot om mee te fotograferen!
Ook vind ik het heel prettig om een groothoeklensje van 205 gram te hebben dat toch goed presteert.
Ik moet wel zeggen dat ik nu al uitkijk naar het gebruik op een camera met grote en heldere zoeker. Op de F100 is het al een
wereld van verschil met de D70s. Ik wacht nog even met het definitieve oordeel, voor mij is het pas echt de aankoop waard als de
prestaties op FX ook goed zijn. Ik reken op meer testen op de D3x door Harrie Gerrits.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mar 23 2009 9:55 pm

johan1967 schreef:Die laatste serie vind ik toch wel erg mooi hoor Skippy. :D
Dank je Johan. Al aan het twijfelen?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mar 23 2009 9:58 pm

mikemix schreef:Strak, Skip.
Lekkere kleuren, mooie materiaal uitdrukkingen.
Thanks, Michael. Onze showroom is een fijne testomgeving :)

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mar 23 2009 10:01 pm

Marco schreef:Applaus, geef de man een D70s en een exotisch objectief :)

Prachtig Luc !
Hé bedankt Marco. Ben wel benieuwd wat ie doet op een D700 hoor ...
Marco schreef:Wel jammer dat ze bij jullie nog steeds niet weten hoe je NEF spelt...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » di mar 24 2009 12:22 am

Skippy schreef:Ik wacht nog even met het definitieve oordeel, voor mij is het pas echt de aankoop waard als de
prestaties op FX ook goed zijn. Ik reken op meer testen op de D3x door Harrie Gerrits.
Hallo Luc,

Ik heb de Voigtländer ULTRON 40 mm F2 SL II Aspherical en niet de COLOR SKOPAR 20 mm F3.5. SL II Asperical.

Als ik het goed herinner kom jij op 4 april as. ook naar Marken?

Zo ja, dan wil ik graag jouw 20 mm proberen op mijn D3x en als deze goed presteert dan is de kans groot dat ik ook deze Voigtländer ga aanschaffen.

Uiteraard kan jij mijn D3x ook gebruiken om jouw 20 mm en eventueel ook mijn 40 mm te proberen - schiet maar een serie foto's op een van je geheugenkaartjes zodat je voldoende informatie hebt om een afgewogen eigen oordeel te kunnen vormen.

Mijn eerste indrukken van de combinatie D3x en 40 mm zijn goed.

Heb zelf de komende tijd heel weinig tijd om te fotograferen - druk met zakelijke beslommeringen - dus Marken is de eerste gelegenheid om e.e.a. te testen!

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mar 24 2009 5:38 am

Harrie Gerrits schreef:
Skippy schreef:Ik wacht nog even met het definitieve oordeel, voor mij is het pas echt de aankoop waard als de
Hallo Luc,

Ik heb de Voigtländer ULTRON 40 mm F2 SL II Aspherical en niet de COLOR SKOPAR 20 mm F3.5. SL II Asperical.

Als ik het goed herinner kom jij op 4 april as. ook naar Marken?

Zo ja, dan wil ik graag jouw 20 mm proberen op mijn D3x en als deze goed presteert dan is de kans groot dat ik ook deze Voigtländer ga aanschaffen.

Uiteraard kan jij mijn D3x ook gebruiken om jouw 20 mm en eventueel ook mijn 40 mm te proberen - schiet maar een serie foto's op een van je geheugenkaartjes zodat je voldoende informatie hebt om een afgewogen eigen oordeel te kunnen vormen.

Mijn eerste indrukken van de combinatie D3x en 40 mm zijn goed.

Heb zelf de komende tijd heel weinig tijd om te fotograferen - druk met zakelijke beslommeringen - dus Marken is de eerste gelegenheid om e.e.a. te testen!
Mooi aanbod gaan we zeker doen Harrie, ik zie je op 4 april succes met de zakelijke beslommeringen :)

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mar 24 2009 9:59 pm

Gezien de vele hits op mijn testset op Flickr heeft dit niche-objectief toch de interesse van velen :D

De eerste foto's gemaakt met dit objectief verschijnen nu op Flickr.

Dit is een fraai panorama van iemand die met dit objectief op een D3 fotografeert;
http://www.flickr.com/photos/rueike/337 ... 66355@N22/

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mar 26 2009 9:47 pm

Voor de pixelpeepers :wink: heb ik een fiks aantal foto's van mijn testset met dit objectief vervangen door exemplaren op maximale grootte.

Te bekijken door te kiezen voor All Sizes / Original.

De foto's staan hier http://www.flickr.com/photos/lucdeschep ... 768640738/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 26 2009 11:02 pm

Ik kan nu helemaal niet meer kiezen uit verschillende groottes. Alleen kleine plaatjes ???
Eerder nog uit een paar opties waarvan de grootste dus niet zo groot was.
Wat doe ik fout ?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mar 27 2009 11:55 am

Inmiddels door Skippy aangepast.

Ik zie ze nu wel, bedankt voor de aanpassing.
Van wat ik zie is de kwaliteit voor het kleinere DX formaat echt bijzonder goed. Ik wordt er eigenlijk alleen maar enthousiaster van. Geweldig scherpe lens van hoek tot hoek (op dit formaat dan heh en met in het achterhoofd dat het met een D70 is opgenomen). Van wat ik eerder heb gezien op het volle FX-formaat is de scherpte zelfs tot op de zijkanten op de lange kant nog steeds erg hoog. Als het alleen die uiterste hoeken zijn die op FX iets minder zijn, lijkt me dit lensje nog steeds de moeite waard om aan te schaffen.

Scherpstellen manueel in de zoeker is wel een probleem. Ondanks de enorme scherptediepte zie ik bij diverse opnamen het optimale scherptegebied wellicht net ergens anders als waar Skippy het wellicht bedoeld heeft. Dus een goed matglas of scherpstellen via Live View (op een D300 of D700) lijkt onontbeerlijk om het uiterste eruit te halen.
Bijv. binnenopname in huis met open haard en rode wand ligt de optimale scherpte net wat naar achteren op de ramen/buiten bruin gordijn. Bij enkele opnamen van die showroom eveneens ---> bijv. opname met posters Solitair / Bosch / Neff ligt de optimale scherpte op de glazen wand/ruimtes achter die posters. De optimale scherpte bij de opname met kasteel ligt in het bloemenperk op de voorgrond, wellicht hier wel zo bedoeld.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za mar 28 2009 10:21 am

Léon Obers schreef:Inmiddels door Skippy aangepast.

Ik zie ze nu wel, bedankt voor de aanpassing.
Van wat ik zie is de kwaliteit voor het kleinere DX formaat echt bijzonder goed. Ik wordt er eigenlijk alleen maar enthousiaster van. Geweldig scherpe lens van hoek tot hoek (op dit formaat dan heh en met in het achterhoofd dat het met een D70 is opgenomen). Van wat ik eerder heb gezien op het volle FX-formaat is de scherpte zelfs tot op de zijkanten op de lange kant nog steeds erg hoog. Als het alleen die uiterste hoeken zijn die op FX iets minder zijn, lijkt me dit lensje nog steeds de moeite waard om aan te schaffen.

Scherpstellen manueel in de zoeker is wel een probleem. Ondanks de enorme scherptediepte zie ik bij diverse opnamen het optimale scherptegebied wellicht net ergens anders als waar Skippy het wellicht bedoeld heeft. Dus een goed matglas of scherpstellen via Live View (op een D300 of D700) lijkt onontbeerlijk om het uiterste eruit te halen.
Bijv. binnenopname in huis met open haard en rode wand ligt de optimale scherpte net wat naar achteren op de ramen/buiten bruin gordijn. Bij enkele opnamen van die showroom eveneens ---> bijv. opname met posters Solitair / Bosch / Neff ligt de optimale scherpte op de glazen wand/ruimtes achter die posters. De optimale scherpte bij de opname met kasteel ligt in het bloemenperk op de voorgrond, wellicht hier wel zo bedoeld.
Ook ik ben enthousiast over dit lensje (slechts 205 gram, 2,8 cm hoog). Heel scherp, mooie kleurweegave die consistent is met Nikkor-objectieven, meer dan bijv. Zeiss heb ik het idee.
Wat Léon schrijft over de scherpdiepte klopt, ook met dit groothoekobjectief moet je nauwkeurig scherpstellen en rekening houden met de waardes voor de scherptediepte.
Maar dat is niet anders dan met een autofocus-objectief, ik denk dat heel wat fotografen hun 12-24/10-20/14-24 op f8 a f11 zetten, ergens op scherpstellen en afdrukken in de verwachting
dat alles door de verwachte grote scherptediepte scherp wordt geregistreerd. Dat werkt dus niet, je zult hier bewust mee om moeten gaan. Op een D70s lastiger te controleren dan op een dslr met
een mooi heldere en grote zoeker en zeker met liveview.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mar 29 2009 12:05 am

Hier http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 75#p255075 een extra serie met dit objectief.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”