Hulp bij keuze nieuwe objectieven

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
rbruinsma

Hulp bij keuze nieuwe objectieven

Bericht door rbruinsma » vr mar 13 2009 11:36 am

Op dit moment heb ik een d40x met een 18-200mm nikon objectief. Bevalt opzich prima alleen wil ik graag deze lens verkopen en ben ik opzoek na twee objectieven waarbij het bereik groter is dan ik nu heb en het liefst een wat licht sterkere objectief. Nu is mijn budget niet ongelimiteerd :( en zal ik daarmee rekening moeten houden in de keuze die ik maak. AL geruime tijd ben ik aan het kijken welke twee objectieven geschikt voor mij zijn maar kan nog geen beslissing maken. Zelf zit ik te denken aan de volgende twee objectieven ipv mijn huidige objectief:
-Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II
-Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED

Wie kan mij raad geven bij deze keuze? Ik zit daarbij vooral te denken aan de volgende vragen:
- Mis ik in de nieuwe situatie ook teveel tussen 50 en 70 mm?
- Alternatieven voor deze twee objectieven?

Wat ik vooral fotografeer zijn:
- Landschappen en gebouwen (Tamron objectief??)
- Dieren (Nikon objectief??)

T-P

Re: Hulp bij keuze nieuwe objectieven

Bericht door T-P » vr mar 13 2009 11:43 am

Voor de prijs is het een super combinatie. Veel leden hier hebben zo'n lenzenset en zijn er tevreden over.
Met die telelens en een voorloper heb ik safari's, luchtshows en andere demo's in die diepte gefotografeerd.

Zelf haal ik binnenkort ook een Tamron 17-50.
Het verschil tussen 50mm en 70mm is zeer klein op dat bereik.
Sommige noemen het wel een voetstapje verschil

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarileenK » vr mar 13 2009 11:47 am

Ik gebruik ook deze combinatie. Niets dan lof.
De tamron voor alledaags gebruik (bv stadswandelingen met de club) maar ook bv zaalvoetbal foto's.
De nikkor voor sport en bv eens in de dierentuin gebruikt (lees dieren op afstand).

Die 20mm heb ik echt geen last van.

Dus ik kan je deze combi van harte aanbevelen!!

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » vr mar 13 2009 12:09 pm

rbruinsma schreef: Wat ik vooral fotografeer zijn:
- Landschappen en gebouwen (Tamron objectief??)
- Dieren (Nikon objectief??)
Bij landschappen en gebouwen denk ik (idealiter) al snel aan de Tokina 12-24 of de Sigma 10-20, maar dan mis je zeker het gebied tussen de 24 en 70 mm, dus ik denk dat je huidige keuze voor deze 2 nieuwe (of 2e hands, lang leve recycling) objectieven prima is. Je kunt altijd later nog tot aanschaf van een 10-20 over gaan...

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » vr mar 13 2009 12:15 pm

Volgens mij wel een goede keuze, zo te lezen. :D
Bij landschappen en gebouwen denk ik (idealiter) al snel aan de Tokina 12-24 of de Sigma 10-20, maar dan mis je zeker het gebied tussen de 24 en 70 mm, dus ik denk dat je huidige keuze voor deze 2 nieuwe (of 2e hands, lang leve recycling) objectieven prima is. Je kunt altijd later nog tot aanschaf van een 10-20 over gaan...
Dit zou een tweede stap zijn vermoed ik, alleen op dit moment laat mijn budget deze stap nog niet toe... :?

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » vr mar 13 2009 12:18 pm

Ik denk dat je hier een heel erg mooi setje mee te pakken hebt. In de praktijk zul je het verschil in mm tussen deze twee lenzen niet missen.

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » vr mar 13 2009 4:32 pm

Ik heb zojuist de Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II besteld! Kan hem morgen ophalen! Eindelijk de knoop doorgehakt.

Nu mijn 18-200 nikon nog verkopen en dan de nikon 70-300 kopen, iemand nog belangstelling? :D :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mar 13 2009 5:55 pm

rbruinsma schreef:Nu mijn 18-200 nikon nog verkopen en dan de nikon 70-300 kopen, iemand nog belangstelling? :D :D
Nee, natuurlijk niet. Want wij weten dat adverteren voorbehouden is aan leden van NCN. :ugeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » vr mar 13 2009 6:18 pm

Patrick schreef:
rbruinsma schreef:Nu mijn 18-200 nikon nog verkopen en dan de nikon 70-300 kopen, iemand nog belangstelling? :D :D
Nee, natuurlijk niet. Want wij weten dat adverteren voorbehouden is aan leden van NCN. :ugeek:
Mijn wel gemeende excuses, hoe stom van mij om deze vraag te stellen in al mijn enthousiasme! Volgens mij was dit ook niet echt een verkoop advertentie maar een opmerking, zie smiley's Blijkbaar wordt op dit forum de regels wel heel erg strikt nageleefd, begrijpelijk met zoveel gebruikers maar om nu een enthousiast iemand zo op de regels te wijzen??? Biedt mijn objectief wel ergens anders aan, want om nu lid te worden van NCN met zulke aardige leden? Nee dank je!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mar 13 2009 6:36 pm

rbruinsma schreef:
Patrick schreef:
Mijn wel gemeende excuses, hoe stom van mij om deze vraag te stellen in al mijn enthousiasme! Volgens mij was dit ook niet echt een verkoop advertentie maar een opmerking, zie smiley's Blijkbaar wordt op dit forum de regels wel heel erg strikt nageleefd, begrijpelijk met zoveel gebruikers maar om nu een enthousiast iemand zo op de regels te wijzen??? Biedt mijn objectief wel ergens anders aan, want om nu lid te worden van NCN met zulke aardige leden? Nee dank je!
Als ik het serieus als advertentie opgevat had, dan was het al verwijderd. Was de ironie niet duidelijk genoeg? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » vr mar 13 2009 6:52 pm

Patrick schreef: Als ik het serieus als advertentie opgevat had, dan was het al verwijderd. Was de ironie niet duidelijk genoeg? :shock:
Blijkbaar niet...

Jay

Bericht door Jay » wo mar 25 2009 11:27 pm

ik ben al een tijdje aan het orienteren om een vervanging te vinden voor mijn 18-55.

Als ik dit hier zo lees dan is de Tamron 17-50mm F/2.8 de beste 'betaalbare' optie?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mar 26 2009 1:28 am

Jay schreef:ik ben al een tijdje aan het orienteren om een vervanging te vinden voor mijn 18-55.

Als ik dit hier zo lees dan is de Tamron 17-50mm F/2.8 de beste 'betaalbare' optie?
Dat is juist. Althans, als je lichtsterk belangrijker vind dat stabilisatie. Want dat laatste zit er niet op.

Ik heb 'm gehad, en vind 'm nog steeds fantastisch goed...

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » do mar 26 2009 8:51 am

Jay schreef:ik ben al een tijdje aan het orienteren om een vervanging te vinden voor mijn 18-55.

Ik heb de lens nu een kleine 2 weken in bezit en moet zeggen dat hij prima bevalt! Ik heb geen spijt van deze keuze.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do mar 26 2009 9:53 am

Dat ligt met name aan de richting waarin je wilt verbeteren.
Een 30/35/50mm prime met F1.8 of F1.4 kan veel zinvoller zijn.
Dus: Waarom wil je 'vervangen'?
Jouw redenen om voor iets anders te gaan hoeven niet dezelfde te zijn als die van de TS.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”