Lightroom 2 en NEF
Lightroom 2 en NEF
Ik heb de afgelopen dagen door oude topics gezocht voor informatie over de verschillende soorten software en kwam iets tegen waar ik nog niet helemaal zeker van ben dat ik het goed begrijp. Is het zo dat als je een NEF in NX2 importeert dat de settings van de camera (sharpening, saturation, etc) automatisch toegepast worden, maar dat dit niet zo is in Lightroom 2? Dus dat ik, als ik Lightroom 2 zou kopen, wat betreft de NEF bestanden net zo goed niks kan instellen?
Nog een klein vraagje voor Lightroom 2 gebruikers. Als ik een crop wil maken, kan ik dan de verhoudingen (lengte/breedte) vastzetten? Ik meen me te herinneren dat dat kon, maar mijn trial editie is afgelopen en dus kan ik dat niet meer nakijken.
Nog een klein vraagje voor Lightroom 2 gebruikers. Als ik een crop wil maken, kan ik dan de verhoudingen (lengte/breedte) vastzetten? Ik meen me te herinneren dat dat kon, maar mijn trial editie is afgelopen en dus kan ik dat niet meer nakijken.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Lightroom 2 en NEF
Die "dus" begrijp ik niet...ErikD schreef:Dus dat ik, als ik Lightroom 2 zou kopen, wat betreft de NEF bestanden net zo goed niks kan instellen?
Met LightRoom kan je van alles aanpassen, alleen gebeurt niet vanzelf. Als je bijvoorbeeld verzadiging op je camera hoger had gezet, neemt LightRoom dat hoogstwaarschijnlijk niet over. Nikon Capture NX weet dan precies wat hem (haar?) te doen staat. Dat is het voordeel van meer kennis hebben over je eigen camera's.
Heel vervelend:ErikD schreef:als je een NEF in NX2 importeert dat de settings van de camera (sharpening, saturation, etc) automatisch toegepast worden, maar dat dit niet zo is in Lightroom 2? Dus dat ik, als ik Lightroom 2 zou kopen, wat betreft de NEF bestanden net zo goed niks kan instellen?.
LR leest NEF met zijn eigen interpretatie, (Camera RAW) en heeft dus geen weet van (alleen Nikon bekende) specifieke instellingen. Dit kom doordat Nikon de manier om die te lezen niet bekend maakt.
De wijzigingen van LR kan NX kan niet lezen, dat ligt NIET aan Adobe maar wederom aan Nikon.
Andersom idem. Je kunt "tussen" de beide prgms alleen "communiceren door bv terug te gaan naar TIFF.
Nee.ErikD schreef:Nog een klein vraagje voor Lightroom 2 gebruikers. Als ik een crop wil maken, kan ik dan de verhoudingen (lengte/breedte) vastzetten? Ik meen me te herinneren dat dat kon, maar mijn trial editie is afgelopen en dus kan ik dat niet meer nakijken.
Willem.
Met die 'dus' bedoelde ik dat ik dan in de camera de verzadiging (bijvoorbeeld) gewoon op standaard kan laten staan omdat ik het later in Lightroom toch zelf nog aan moet geven.Patrick schreef:Die "dus" begrijp ik niet...
Patrick schreef:Met LightRoom kan je van alles aanpassen, alleen gebeurt niet vanzelf. Als je bijvoorbeeld verzadiging op je camera hoger had gezet, neemt LightRoom dat hoogstwaarschijnlijk niet over. Nikon Capture NX weet dan precies wat hem (haar?) te doen staat. Dat is het voordeel van meer kennis hebben over je eigen camera's.
Dat was wat ik wilde weten. NX 2 gebruikt dus de eigen kennis van Nikon om de instelling meteen al goed weer te geven, maar in Lightroom is het een kwestie van zelf even aangeven wat je wil.wblink schreef: Heel vervelend:
LR leest NEF met zijn eigen interpretatie, (Camera RAW) en heeft dus geen weet van (alleen Nikon bekende) specifieke instellingen. Dit kom doordat Nikon de manier om die te lezen niet bekend maakt.
Dat is zeker een voordeel van NX 2, maar ik heb allebei als trial geprobeerd en Lightroom 2 voelt makkelijker (intuïtief) en sneller aan. Ook heb ik het idee dat Lightroom 2 wat meer mogelijkheden heeft. Aangezien ik Lightroom 2 voor dezelfde prijs kan krijgen als Capture NX 2 lijkt me dat de beste keuze.
Bedankt, dat wilde ik nog even weten.wblink schreef:Nee.
Dat dus wel in LR2 !wblink schreef:ErikD schreef:Nee.ErikD schreef:Nog een klein vraagje voor Lightroom 2 gebruikers. Als ik een crop wil maken, kan ik dan de verhoudingen (lengte/breedte) vastzetten? Ik meen me te herinneren dat dat kon, maar mijn trial editie is afgelopen en dus kan ik dat niet meer nakijken.
Bij het croppen kan je in een pulldown menuutje aan de rechtkant diverse verhoudingen kiezen, je kan ook zelf andere verhoudingen aanmaken, deze worden bewaard. Uiteraard moet je wel zelf altijd even de gewenste verhouding kiezen. Ik neem aan dat je een cropactie toch niet in een serieverwerking gaat toepassen, voorzover het mogelijk zou zijn.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik dacht dat LightRoom wel een stukje duurder was? Weet jij iets dat ik niet weet?ErikD schreef:Aangezien ik Lightroom 2 voor dezelfde prijs kan krijgen als Capture NX 2 lijkt me dat de beste keuze.

Ik heb iets dat jij waarschijnlijk niet hebt... Studenten-korting! :mrgreen:Patrick schreef:Ik dacht dat LightRoom wel een stukje duurder was? Weet jij iets dat ik niet weet?
Als student is het mogelijk om met (erg veel) korting Adobe software te kopen. De licentie is dan in eerste instantie voor een student, maar na de studie mag je de software gewoon blijven gebruiken. Lightroom 2 kan ik helemaal legaal kopen voor ongeveer 150 euro, Photoshop CS4 Extended zit volgens mij ergens rond de 200 en dan zijn er nog verschillende pakketten.
Ik kan er nog een paar maanden gebruik van maken en dat ben ik dus ook van plan om te doen.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Re:
Als ik dat zo lees is LightRoom in verhouding erg duur!ErikD schreef:Ik heb iets dat jij waarschijnlijk niet hebt... Studenten-korting! :mrgreen:Patrick schreef:Ik dacht dat LightRoom wel een stukje duurder was? Weet jij iets dat ik niet weet?
Als student is het mogelijk om met (erg veel) korting Adobe software te kopen. De licentie is dan in eerste instantie voor een student, maar na de studie mag je de software gewoon blijven gebruiken. Lightroom 2 kan ik helemaal legaal kopen voor ongeveer 150 euro, Photoshop CS4 Extended zit volgens mij ergens rond de 200 en dan zijn er nog verschillende pakketten.
Ik kan er nog een paar maanden gebruik van maken en dat ben ik dus ook van plan om te doen.
Kom je ook in aanmerking voor "normale" updates?
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Re: Re:
Wat denk je dan van Photoshop CS4 Extended, dat is helemaal duur in verhouding. Kost normaal iets meer dan 1000 euro.Patrick schreef:Als ik dat zo lees is LightRoom in verhouding erg duur!ErikD schreef:Ik heb iets dat jij waarschijnlijk niet hebt... Studenten-korting! :mrgreen:Patrick schreef:Ik dacht dat LightRoom wel een stukje duurder was? Weet jij iets dat ik niet weet?
Voor 200 euro zou ik Photoshop ook wel willen hebben. Vind ruim 1000 euro erg veel geld.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Ja, de normale prijs van Lightroom 2 is ondertussen al naar 300 gegaan, dat is veel geld. Photoshop CS4 Extended is (ik heb nog even gekeken) 232 euro en die is normaal (even bij Foto Konijnenberg gekeken) 1250. Om nog maar te zwijgen van CS4 Design Premium (363 tegen 2600!!).Patrick schreef:Als ik dat zo lees is LightRoom in verhouding erg duur!
CS4 Design Premium is iets waar ik ook nog over zit te denken. Daar zit o.a. Photoshop Extended in en Acrobat Professional 9 die ik vanuit mijn studie/werk goed kan gebruiken. Een limiet is wel dat het maar op één systeem geïnstalleerd mag worden.
De updates heb ik er niet bij zien staan. Niet op de site van Adobe en niet op de speciale site voor studenten (daar is veel meer software te koop met dergelijke kortingen).
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Re: Re:
Volgens mij draai je de boel een beetje om. CS4 Extended is via dit systeem in verhouding juist erg goedkoop. Je betaalt maar iets van 20% van de normale prijs, terwijl dat bij LightRoom iets van 50% is...gongon schreef:Wat denk je dan van Photoshop CS4 Extended, dat is helemaal duur in verhouding. Kost normaal iets meer dan 1000 euro.
Voor 200 euro zou ik Photoshop ook wel willen hebben. Vind ruim 1000 euro erg veel geld.
Oh zo, ik snap wat je bedoeld. Volgens mij is het een beetje dat hoe duurder een product normaal is, hoe meer korting je krijgt. Elements 7 is bijvoorbeeld nog steeds 84 euro.Patrick schreef:Volgens mij draai je de boel een beetje om. CS4 Extended is via dit systeem in verhouding juist erg goedkoop. Je betaalt maar iets van 20% van de normale prijs, terwijl dat bij LightRoom iets van 50% is...
Maar toch, ik vind de 50% op Lightroom 2 al behoorlijk wat. Mij hoor je niet klagen.

Ik zat ook wel te kijken naar CS4 Extended, maar ik vraag me af of ik er ooit echt behoefte aan heb. Hetzelfde met Design Premium. Het is een super prijs voor heel veel dure software, maar ik twijfel er wel aan of ik er ook echt gebruik van maak. Met Lightroom 2 heb ik al veel plezier gehad tijdens de 30 dagen trial. Die gebruik ik in ieder geval wel goed.