ruisonderdrukken

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

ruisonderdrukken

Bericht door Werner » za mar 28 2009 5:01 pm

Schiet met mijn D300 veel, al dan niet het meest op iso 200 of lager....misschien overbodige vraag maar ik pak 'm effe niet meer, maar dan kan de ruisonderdrukker toch gewoon uit.........
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: ruisonderdrukken

Bericht door ALE » za mar 28 2009 5:07 pm

De in-camera ruis onderdrukking bij de D300 werkt aardig maar niet echt optimaal (geldt overigens ook voor de D3). Zie de in-camera als je laatste toevlucht, gebruik het enkel en alleen indien je géén tijd hebt voor post processing en het je niet uitmaakt om detail te verliezen. Mijn advies, zet hem uit en zorg ervoor dat in je nabewerking het ruisonderdrukking proces als eerste wordt doorgevoerd.
Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za mar 28 2009 5:10 pm

Dat maakt dan niet uit.
Beneden de ISO 800 (ISO 100 tot 640) wordt de hoge ISO ruisonderdrukking niet toegepast (ongeacht of hij uit, laag, hoog of normaal staat).
(De ruisonderdrukking voor lange sluitertijd gaat pas werken boven de 8 seconden).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za mar 28 2009 5:18 pm

Zoveel gelezen en ik zag door de bomen het bos even niet meer........met deze twee duidelijke antwoorden ben ik er meteen uit. Het staat allemaal in de handleiding maar je leest zoveel dat ik er even gek van werd.

Arthur : Dank je, hij staat nu dus gewoon uit.......punt. Mocht het nodig zijn wordt het vooraf gedaan als ze op de pc staan.

ArendV : Gezien de plaatsen waar ik graag kom ( Urbex ) gaat de sluitertijd vele malen boven de 8 sec. en dan krijg je dat jobnr. gedoe.....dit is dus overbodig bij deze iso-waarden en vreet ook stroom. Ook jij dank voor je reactie....

Weet al genoeg......

greetz
Werner

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za mar 28 2009 6:13 pm

Werner schreef:ArendV : Gezien de plaatsen waar ik graag kom ( Urbex ) gaat de sluitertijd vele malen boven de 8 sec. en dan krijg je dat jobnr. gedoe.....dit is dus overbodig bij deze iso-waarden en vreet ook stroom. Ook jij dank voor je reactie....
Werner, dat was misschien niet helemaal duidelijk uit mijn antwoord, maar de ruisdonderukking bij lange sluitertijden (>8 sec) werkt ook bij de lagere ISO's (de camera maakt dan een tweede opname met sluiter dicht om de hot pixels te detecteren en eruit te filteren, kost veel tijd), bij jou dus wel relevant op je urban locaties.

Ik heb zelf nog geen ervaring met lange sluitertijden bij m'n Nikon D300, maar Thom Hogan zegt dat hij minder gevoelig is voor "amp noise" dan oudere Nikon DSLRs, maar zijn advies is om hem desondanks aan te zetten.
(Bij mijn vorige camera de Olympus E-500 was het echt nodig de "black frame extraction" aan te zetten omdat er anders bij lange tijd opnamen kleurtjes verschenen op de verkeerde plaatsen en softwarematig is dit volgens mij moeilijker te verwijderen dan hoge ISO ruis).

Die foto's van jou zijn trouwens prachtig, maar ik heb nog geen hot pixel of andere kleurenruis kunnen ontdekken, maar misschien ook wel omdat je ruisonderdrukking bij lange sluitertijden had aanstaan (een paar testjes kunnen snel uitsluitsel geven met aan en uit).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za mar 28 2009 6:38 pm

Oké, dacht inderdaad dat het dus niet nodig was onder de 400 iso, had hem wel aanstaan.........maar wel dus. Ik ga hier eens even mee aan de slag......top.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za mar 28 2009 7:21 pm

Laten we geen zaken door elkaar halen of ik had de vraag eerste instantie niet goed begrepen. Je hebt twee instelling op de D300. Ik adviseer het volgende:
Long exp. NR ---> ON (zoals ArendV aangaf)
High ISO NR ---> Off (zoals ik boven in het draadje heb beschreven)

Beide instelling zijn verschillend van elkaar.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za mar 28 2009 7:54 pm

Is precies zoals hij nu staat en naar mijn mening hoort te staan, je had hem goed begrepen de vraag....

Hope I helped this time.... :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”