fotograferen in donker
fotograferen in donker
Hallo Allemaal
Als ik in bijvoorbeeld in een kerk foto,s maak dan doe ik dat het liefste zonder flits.
Hoe kan ik voorkomen dat bewegende beelden wazig worden, en hoe moet ik het toestel dan instellen om dit te voorkomen.
Ik heb sinds kort een NikonD60
Als ik in bijvoorbeeld in een kerk foto,s maak dan doe ik dat het liefste zonder flits.
Hoe kan ik voorkomen dat bewegende beelden wazig worden, en hoe moet ik het toestel dan instellen om dit te voorkomen.
Ik heb sinds kort een NikonD60
Re: fotograferen in donker
Als je in slecht verlichte ruimtes wilt fotograferen zonder je ISO waarde naar hoge waarde op te schroeven heb je van wege de lange sluitertijden op z'n minst een statief nodig! Daarnaast is het dan handig een afstanbediening of draad ontspanner te hebben zodat je niet de ontspanknop hoeft in te drukken, dit zorgt namelijk weer voor trilling welke zichtbaar worden op je foto. Kwa instellingen ligt het aan de manier wat je gewent bent wat je moet doen. Gebruik je sluitertijd voorkeuze, diafragma voorkeuze of stel je alles handmatig in.
Gideon
Gideon
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Fotograferen betekent letterlijk "schrijven met licht". Als je maar weinig licht hebt, dan wordt het lastig. Ik zal proberen een paar algemene tips te geven waar je verder mee kan.
Ik denk dat je nog een onervaren fotograaf bent, dus het lezen van een boek over fotografie, en dan met name de wat meer technische kant, kan geen kwaad. Het mag best een wat ouder boek zijn; een camera uit laten we zeggen 1970 is niet wezenlijk anders dan jouw D60.
Weinig licht betekent dat je moet zorgen dat je iets moet doen om ervoor te zorgen dat er toch voldoende licht je beeldsensor kan bereiken. Dat kan je doen door de sluiter lang open te laten of door de opening waardoor je fotografeert groot te maken. Als laatste mogelijkheid heb je het feit dat je de gevoeligheid van de sensor kan verhogen, wat helaas resulteert in meer ruis.
De sluiter langer open houden betekent dat je eerder bewogen beelden hebt. Dat kan je voorkomen door bijvoorbeeld een statief te gebruiken, en ook VR (vibratie reductie) helpt hierbij. Dat werkt echter alleen bij beelden van stilstaande onderwerpen!
Ook de opening waardoor je fotografeert is van invloed op hoeveel licht je beeldsensor bereikt. Deze opening noemen we diafragma. Hoe lager de waarde, hoe GROTER de opening (het is een breuk, dus 1/4 is groter dan 1/8). Een grotere opening zorgt er echter ook voor dat minder van je onderwerp scherp is.
Ik hoop dat je hier wat mee kan. Op dit forum is veel te lezen, net als op de rest van het internet.
Laat nog eens wat van je horen! Plaats ook gerust foto's in de sectie "Vragen en tips over foto's en fotograferen" als je een foto hebt die niet is wat je ervan hoopte. Er zijn genoeg mensen hier op het forum die best even wat tips willen geven om je een duwtje in de goede richting te geven!
Ik denk dat je nog een onervaren fotograaf bent, dus het lezen van een boek over fotografie, en dan met name de wat meer technische kant, kan geen kwaad. Het mag best een wat ouder boek zijn; een camera uit laten we zeggen 1970 is niet wezenlijk anders dan jouw D60.
Weinig licht betekent dat je moet zorgen dat je iets moet doen om ervoor te zorgen dat er toch voldoende licht je beeldsensor kan bereiken. Dat kan je doen door de sluiter lang open te laten of door de opening waardoor je fotografeert groot te maken. Als laatste mogelijkheid heb je het feit dat je de gevoeligheid van de sensor kan verhogen, wat helaas resulteert in meer ruis.
De sluiter langer open houden betekent dat je eerder bewogen beelden hebt. Dat kan je voorkomen door bijvoorbeeld een statief te gebruiken, en ook VR (vibratie reductie) helpt hierbij. Dat werkt echter alleen bij beelden van stilstaande onderwerpen!
Ook de opening waardoor je fotografeert is van invloed op hoeveel licht je beeldsensor bereikt. Deze opening noemen we diafragma. Hoe lager de waarde, hoe GROTER de opening (het is een breuk, dus 1/4 is groter dan 1/8). Een grotere opening zorgt er echter ook voor dat minder van je onderwerp scherp is.
Ik hoop dat je hier wat mee kan. Op dit forum is veel te lezen, net als op de rest van het internet.
Laat nog eens wat van je horen! Plaats ook gerust foto's in de sectie "Vragen en tips over foto's en fotograferen" als je een foto hebt die niet is wat je ervan hoopte. Er zijn genoeg mensen hier op het forum die best even wat tips willen geven om je een duwtje in de goede richting te geven!
Die boekjes van Dre de Man zijn dan een aanrader:
Fotograferen met Nikon D60
Veel leesplezier , en vergeet de handleiding van je camera niet
Fotograferen met Nikon D60
Veel leesplezier , en vergeet de handleiding van je camera niet

Ik ga aan de slag met de info die ik van jullie kreeg
Dank jullie wel
Dank jullie wel
1) lees boeken
2) koop een lichtsterk objectief f 1.8 of nog lichtsterker
3) schroef je iso waarde op
4) als je geen statief hebt of een monopod mee wil slepen ga dan zo stabiel mogelijk staan en hou even de adem in als je afdrukt
5) koop een geheugen kaart die minimaal ULTRA II is extreme mag ook maar weet niet of je dat verschil merkt
6) schaf evt een lens met VR aan bv een 18-55 VR die is net iets duurder dan de niet VR en net zo licht sterk, maar door de vr win je 2 stops..
7) flits niet in kerken (dit wordt zeker in bv griekenland gewaardeerd als je dus NIET flitst..)
9) zet evt de langetijd rouisonderdrukking aan (dan wordt je camera wel langzamer maar minder ruis)
2) koop een lichtsterk objectief f 1.8 of nog lichtsterker
3) schroef je iso waarde op
4) als je geen statief hebt of een monopod mee wil slepen ga dan zo stabiel mogelijk staan en hou even de adem in als je afdrukt
5) koop een geheugen kaart die minimaal ULTRA II is extreme mag ook maar weet niet of je dat verschil merkt
6) schaf evt een lens met VR aan bv een 18-55 VR die is net iets duurder dan de niet VR en net zo licht sterk, maar door de vr win je 2 stops..
7) flits niet in kerken (dit wordt zeker in bv griekenland gewaardeerd als je dus NIET flitst..)
9) zet evt de langetijd rouisonderdrukking aan (dan wordt je camera wel langzamer maar minder ruis)
groot is mijn dank allemaal, ik kan met jullie tips goed vooruit
als het heel erg donker is kan je ook je E/V compensatie wat opkrikken (bv +1, evt +2)
zet je Wit balans goed (bv op auto) en gebruik eventueel een scene programma (nightlandscape) bijvoorbeeld
schiet in ieder geval in raw+jpeg basic mochten de jpeg's toch tegen vallen dan heb je altijd je digitale negatief nog.
veel succes
zet je Wit balans goed (bv op auto) en gebruik eventueel een scene programma (nightlandscape) bijvoorbeeld
schiet in ieder geval in raw+jpeg basic mochten de jpeg's toch tegen vallen dan heb je altijd je digitale negatief nog.
veel succes
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Met welk doel?dirk-jan boon schreef:als het heel erg donker is kan je ook je E/V compensatie wat opkrikken (bv +1, evt +2)

ik heb dat in griekenland in een kerk gedaan er was wel licht maar zonder de e/v op +1 bleef de histogram te laag (test foto was te donker) iso wat opgekrikt en hat was toen wel mogelijk de wandschilderingen te fotograferen. Ik weet wel dat je dan overbelicht maar als er zonder die e/v compensatie nauwelijks een foto mogelijk is dan maar iets compenseren.
plafondschildering kerk in chersonisos (kreta) griekenland

iso 320 E/V +1 F 3.5 (18-70 dx ed lens), Flash Not Used, 18mm
ik had de D70 nog maar net een paar maanden en durfde nog niet de iso te veel te verhogen ivm ruis
plafondschildering kerk in chersonisos (kreta) griekenland

iso 320 E/V +1 F 3.5 (18-70 dx ed lens), Flash Not Used, 18mm
ik had de D70 nog maar net een paar maanden en durfde nog niet de iso te veel te verhogen ivm ruis
dirk-jan boon schreef:. . . . . . . dan heb je altijd je digitale negatief nog.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik denk dat je precies gekregen hebt wat je ingesteld hebt: een overbelichte foto. Had je 'm op 0 of +1/3EV gezet, dan was deze beter belicht geweest.dirk-jan boon schreef:iso 320 E/V +1 F 3.5 (18-70 dx ed lens), Flash Not Used, 18mm
Het opvoeren van de ISO waarde resulteert trouwens alleen in de M stand in een helderder plaatje; in andere standen compenseert de camera dat weer door een kortere sluitertijd of een kleiner diafragma (hogere waarde dus).
Ik denk dus eigenlijk dat je door die +1EV je foto juist minder goed gemaakt hebt.... in dit geval.
Ik zou trouwens, ongeacht de belichting, achteraf hier het contrast een beetje opvoeren; nu is het allemaal wel erg "soft"...
patrick de ev stond op + 1 zal de nef eens opsporen:Patrick schreef:Ik denk dat je precies gekregen hebt wat je ingesteld hebt: een overbelichte foto. Had je 'm op 0 of +1/3EV gezet, dan was deze beter belicht geweest.dirk-jan boon schreef:iso 320 E/V +1 F 3.5 (18-70 dx ed lens), Flash Not Used, 18mm
Het opvoeren van de ISO waarde resulteert trouwens alleen in de M stand in een helderder plaatje; in andere standen compenseert de camera dat weer door een kortere sluitertijd of een kleiner diafragma (hogere waarde dus).
Ik denk dus eigenlijk dat je door die +1EV je foto juist minder goed gemaakt hebt.... in dit geval.
Ik zou trouwens, ongeacht de belichting, achteraf hier het contrast een beetje opvoeren; nu is het allemaal wel erg "soft"...

nu op e/v 0 en wb aangepast