Opnameteller

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
nicokoppers

Opnameteller

Bericht door nicokoppers » vr mar 02 2007 9:26 pm

Wie herkent dit probleem. Na het formateren van een 1GB SD-card (DaneElec 133 XS) met de D80 geeft de opnameteller een stand aan van 130 opnamen (Kwaliteit Fine L).
Uiteindelijk kunnen er 226 opnamen op het hetzelfde kaartje. Ik kan me voorstellen dat er een kleine afwijking ik kan zitten maar bijna het dubbele
aantal lijkt me toch een idiote afwijking. Doe ik iets fout?. Bij een soort gelijke kaart van 2GB gaf de camera aan nog 7 opnamen te kunnen maken (van de 462). Na nog één opname gaf de camera de foutmelding "de map bevat geen beelden". Even schrikken dus ..... alles weg? Naar links bladeren liet hij de opname wel zien. Naar recht bladeren gaf telkens dezelfde foutmelding. Uiteindelijk kun de PC het kaartje wel gewoon lezen. Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Ik weet niet of dit onderwerp al ter sprake is geweest. Ik kon er op dit forum niets over vinden.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Opnameteller

Bericht door hans1956 » vr mar 02 2007 10:17 pm

nicokoppers schreef:Wie herkent dit probleem. Na het formateren van een 1GB SD-card (DaneElec 133 XS) met de D80 geeft de opnameteller een stand aan van 130 opnamen (Kwaliteit Fine L).
Uiteindelijk kunnen er 226 opnamen op het hetzelfde kaartje. Ik kan me voorstellen dat er een kleine afwijking ik kan zitten maar bijna het dubbele
aantal lijkt me toch een idiote afwijking. Doe ik iets fout?. Bij een soort gelijke kaart van 2GB gaf de camera aan nog 7 opnamen te kunnen maken (van de 462). Na nog één opname gaf de camera de foutmelding "de map bevat geen beelden". Even schrikken dus ..... alles weg? Naar links bladeren liet hij de opname wel zien. Naar recht bladeren gaf telkens dezelfde foutmelding. Uiteindelijk kun de PC het kaartje wel gewoon lezen. Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Ik weet niet of dit onderwerp al ter sprake is geweest. Ik kon er op dit forum niets over vinden.
Wissel je wel eens van opname kwaliteit? Van Fine naar norm of basis?
Want hoe hoger de kwaliteit hoe meer Mb's er op het kaartje komt te staan. Heb je een lagere stand, is er ook minder Mb op het geheugenkaartje te vinden.

gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

ML

Bericht door ML » vr mar 02 2007 10:57 pm

Ik denk dat het komt doordat je bij JPEG opties hebt gekozen voor "optimale kwaliteit" . Er is ook de mogelijkheid voor "vaste grootte".
Bij optimale kwal. bepaalt de kamera aan de hand van de hoeveelheid informatie die hij ziet, hoeveel compressie hij gaat toepassen. Dit is handig want een foto met erg veel egale vlakken kost dan weinig opslagruimte, een beeld met veel structuur kost wat meer opslagruimte, maar je houd wel veel informatie om die structuren goed weer te geven.
De opmnameteller gaat uit van de minimale compressie en geeft dan bv 200 foto's aan, maar als er veel foto's met egale vlakken worden opgenomen, hebben die minder ruimte ingenomen dan aanvankelijk gedacht en kan hij dus veel meer plaatjes kwijt.
Zet de compressie maar eens op "vaste grootte" en je hebt weer een ander getal in je opnameteller.

nicokoppers

Bericht door nicokoppers » za mar 03 2007 11:32 am

Nee, ik wissel nooit van kwaliteit dus daar kan het niet aan liggen.
Waar kan ik de instellingen van de JPEG opties vinden? In het menu van de D80 kom ik het niet tegen. Alvast bedank voor het meedenken.

Kroko

Bericht door Kroko » za mar 03 2007 12:48 pm

Ik heb het idee dat de integriteit van het bestandssysteem niet in orde is. Er zijn programma’s als chkdsk, scandisk of een van de vele andere om dit mee te controleren en te repareren. Een volledige format met je computer kan eventueel ook de oplossing bieden.

Suc6

Je hebt wel een cardreader nodig.

ML

Bericht door ML » za mar 03 2007 9:13 pm

nico, ik heb zelf de D200, daar zit het onder het menu opname-opties / opnamemenu. daar heb je beeld optimaliseren, kleurruimte, ruisonderdrukking etc inzitten, en ook JPEG compressie. keuze uit vaste grootte of optimale kwaliteit.

Durf te wedden dat wat kroko schrijft er niks mee te maken heeft. (tenminste niet over de aantallen, die foutmelding aan het eind weet ik niet )

nicokoppers

Bericht door nicokoppers » ma mar 05 2007 5:54 pm

Helaas de D80 kent deze optie niet. Geheel formateren met de PC haalt verder ook niets uit. De camera blijft 130 opname weergeven (fine L) terwijl er uiteindelijk 226 opnames gemaakt kunnen worden. Het blijft een verbazingwekkend verschil waar ik geen verklaring voor kan vinden. Ik kan me ook niet voorstellen dat andere dit verschijnsel ook niet hebben. In ieder geval bedank voor het meedenken. Als iemand nog een suggestie heeft hou ik me aanbevolen. Ik zal dezelfde vraag zeker ook bij Nikon Nederland neerleggen.

ML

Bericht door ML » ma mar 05 2007 7:44 pm

Nicokoppers, heb de handleiding van de d80 even bekeken. (handig dat die online staat bij nikon) Hoewel je kennelijk niet de optie hebt de jpeg compressie zelf te kiezen zoals bij de D200, blijkt uit de opmerking op blz 138 dat de d80 standaard de optie "optimale kwaliteit" gebruikt. Dus afhankelijk van detaillering in het opgenomen beeld bepaald de camera de mate van compressie. De opnameteller geeft een indicatie.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”