Wanneer fout witbalans kiezen....

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Wanneer fout witbalans kiezen....

Bericht door Werner » zo mar 29 2009 11:29 am

Dag luitjes,

Ik zou graag willen weten of er mensen bij zijn die bewust onder een bepaalde omstandigheid een 'foute' witbalans instellen. Zodat er al meteen een bepaalde sfeer onstaat....of gebeurt dit ten alle tijde in een bewerkingsprogramma. Kortom, schiet iedereen altijd op auto-witbalans of niet.......is er überhaupt een voordeel als men de witbalans vooraf, al dan niet bewust de goede of de foute, instelt...? Ik heb hem zelf altijd op auto staan, en kijk geregeld als ik de witbalans wijzig wat er gebeurd. Veelal is het niet alles maar soms ook erg mooi, waardoor een foto een erg warme/zachte uitstraling krijgt b.v.
En waarom zit het op de camera als het geheel in PS in te stellen valt.

ben erg benieuwd.....
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Wanneer fout witbalans kiezen....

Bericht door gijs sandberg » zo mar 29 2009 11:40 am

Beste Werner,

Bedenk dat in een JPG bestand de witbalans achteraf niet bij te stellen is, zoals bij NEF.

Er zijn omstandigheden waarbij de kamera niet goed de witbalans kan meten/instellen, o.a. bij het licht van gloeilampen (incandescent).
Ook bij kritische toepassingen is het soms handig om met een gemeten (preset) witbalans te werken (zowel voor JPG als NEF).

Conclusie: auto-witbalans is vaak handig, maar niet zaligmakend.
Net zomin als auto-focus en auto-exposure.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo mar 29 2009 11:56 am

Ik denk dat Werner het anders bedoeld met bewust een andere witbalans kiezen.

Je kunt bijvoorbeeld je flitser voorzien van een amber gelfilter zodat je richting de tungsten (gloeilamp) witbalans gaat. Als je dan bijvoorbeeld invallend daglicht hebt kan dat heel mooi blauw worden wat een heel gaaf effect kan geven.

Op de strobist site zijn daar wel voorbeelden van te vinden. Hier staat er bijvoorbeeld al een. http://strobist.blogspot.com/2006/04/on ... -boat.html

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mar 29 2009 12:05 pm

Inderdaad maak ik hier wel eens gebruik van.

1. De achtergrondkleur vond ik op auto witbalans en daglicht niet mooi, uiteindelijk uitgekomen op instelling natriumverlichting (!) voor de blauwe achtergrond.
Afbeelding

2. Bij deze foto is de witbalans ook bewust aangepast om een bepaalde sfeer te krijgen
Afbeelding

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » zo mar 29 2009 12:18 pm

Dank je heren....

@Gijs: Had het zo niet bekeken maar is duidelijke uitleg.....schiet uiteraard alleen in RAW.

@luc: Goede link....mooi hoe je de zaak kunt manipuleren, maar wat Skippy doet is wat ik precies bedoel...

@ Skippy: Precies wat ik bedoel, je kiest bewust een andere witbalans voor de sfeer....doe je dit bewust vooraf vanwege je ervaring of gaat dit puur op auto-stand zodat je e.e.a. in PS nog veranderd....indien het laatste blijft de vraag waarom er dan witbalansvoorkeuze op de camera zit......

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo mar 29 2009 12:20 pm

Ik verander ook mijn WB om bewust een sfeer te creëren. Bijv, tijdens het blauwe uur zet ik de WB regelmatig op tungsten. Indien ik flits en heb geen CtO gel bij me dan kies ik (heel) soms voor Sunlight. Dit laatste gebruik ik overigens altijd indien ik die kleine Coolpix van onze Babs gebruik. Die flitsertjes zijn zo "hard en koud" dat je op deze manier e.e.a. iets kan compenseren.
Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

iJoost

Bericht door iJoost » zo mar 29 2009 1:10 pm

gijs sandberg schreef:Bedenk dat in een JPG bestand de witbalans achteraf niet bij te stellen is, zoals bij NEF.
Dat je bij een JPEG geen knopje witbalans meer hebt wil natuurlijk nog niet zeggen dat je de witbalans niet meer zou kunnen bijstellen. Dat kan namelijk wel degelijk... Ik heb toevallig vandaag nog uitgelegd hoe je dat kunt doen op ditzelfde forum. ;-)

GdP

Bericht door GdP » zo mar 29 2009 3:03 pm

Wanneer je jouw foto’s in het RAW-formaat hebt staan is het een overbodige vraag. In Capture NX2 is het mogelijk in de camera-instellingen deze witbalans nog te veranderen. En dat zal ook wel in andere programma’s mogelijk zijn.

Een situatie waarbij je bewust afwijkt van de door de camera gemeten witbalans is bv. bij een ondergaande zon. Je wilt dan het liefst zo veel mogelijk rood op je foto hebben. Hiervoor kies een kleurtemperatuur in je camera die beduidend hoger is dan de kleurtemperatuur van je onderwerp.

iJoost

Bericht door iJoost » zo mar 29 2009 5:34 pm

Goed voorbeeld. Het zou er niet uitzien zo'n keurig naar wit licht gebalanceerde zonsondergang. ;-P

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » zo mar 29 2009 8:02 pm

GdP schreef:Wanneer je jouw foto’s in het RAW-formaat hebt staan is het een overbodige vraag. In Capture NX2 is het mogelijk in de camera-instellingen deze witbalans nog te veranderen. En dat zal ook wel in andere programma’s mogelijk zijn.

Een situatie waarbij je bewust afwijkt van de door de camera gemeten witbalans is bv. bij een ondergaande zon. Je wilt dan het liefst zo veel mogelijk rood op je foto hebben. Hiervoor kies een kleurtemperatuur in je camera die beduidend hoger is dan de kleurtemperatuur van je onderwerp.
Ik heb ze in RAW staan, maar overbodig lijkt me de vraag niet. WIE kiest bewust een andere WB instelling vooraf en waarom, als instelling op de camera......? OF doen de meeste ACHTERAF de WB bijstellen voor die bepaalde sfeer. Indien het laatste, waarom zit er dan de instelling op de camera.......als het allemaal achteraf kan....
WAAR moet ik het voordeel zien wat op de camera zit wat ook allemaal achteraf kan?????

iJoost

Bericht door iJoost » zo mar 29 2009 9:10 pm

Tja... Dat geldt natuurlijk voor bijna alle instellingen als je NEF's maakt, dat je het ook achteraf zou kunnen doen in plaats van in de camera. Is daarmee je vraag afdoende beantwoord? ;-)

GdP

Bericht door GdP » zo mar 29 2009 9:14 pm

Werner schreef:
GdP schreef:Wanneer je jouw foto’s in het RAW-formaat hebt staan is het een overbodige vraag. In Capture NX2 is het mogelijk in de camera-instellingen deze witbalans nog te veranderen. En dat zal ook wel in andere programma’s mogelijk zijn.

Ik heb ze in RAW staan, maar overbodig lijkt me de vraag niet. WIE kiest bewust een andere WB instelling vooraf en waarom, als instelling op de camera......? OF doen de meeste ACHTERAF de WB bijstellen voor die bepaalde sfeer. Indien het laatste, waarom zit er dan de instelling op de camera.......als het allemaal achteraf kan....
WAAR moet ik het voordeel zien wat op de camera zit wat ook allemaal achteraf kan?????
Er zijn er genoeg die graag zoveel mogelijk op de camera instellen om achteraf zo min mogelijk te moeten bewerken. Helemaal als je de foto’s bewust alleenmaar in het JPEG-formaat wilt schieten.
Ik behoor tot die figuren die op de camera gewoon zoveel mogelijk standaard laat staan. De rest zoek ik thuis dan wel uit. En in het RAW-formaat behoud je gewoon nog alle mogelijkheden voor het veranderen van alle camera-instellingen. Inclusief dus de kleurtemperatuur.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo mar 29 2009 9:40 pm

Werner schreef: WAAR moet ik het voordeel zien wat op de camera zit wat ook allemaal achteraf kan?????
Terug naar je originele vraag, voor een "foute" witbalans - die zoals hierboven al aangegeven sprekende plaatjes kan opleveren - hoef je je hier bij de opname niet druk om te maken.
Als je echter de kleuren zo natuurgetrouw mogelijk wilt weergeven kan het lonen hier bij de opname (b.v. preset whitebalance en/of gebruik van grijskaarten al of niet in beeld als referentie) aandacht aan te besteden. Achter je PC weet je echt niet meer precies hoe de kleuren op de opnamelocatie waren (ik in ieder geval niet).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”