Groene plek op foto's met UV filter tegen zon

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ebbr

Groene plek op foto's met UV filter tegen zon

Bericht door Ebbr » ma mar 30 2009 11:16 am

Hallo,

Ik heb onlangs een D40 gekocht. Heb daarbij een Nikkor18-55 en een Nikkor55-200 objectief met zonnekap.
Ben een beginner op spiegelreflex vlak :oops:

Heb onlangs wat proefjes gedaan. Heb een UV filterje voor mijn lens gezet en wat lucht foto's genomen. Prachtige kleuren, alleen krijg ik soms (niet altijd dus bij bijna dezelfde shot?) een groene stip in mijn uiteindelijke plaatje. Hoe zou dit komen?

Hier een voorbeeld:
Afbeelding

Hoe kan ik dit voorkomen, of zit er toch een vlekje op mijn lens oid. Soms gaat het goed en soms dus niet? Wie tips?

Ebbr

Re: Groene plek op foto's met UV filter tegen zon

Bericht door Ebbr » ma mar 30 2009 11:52 am

Ander patroon in de berm, ook tegen het zonlicht in:
Afbeelding

GdP

Bericht door GdP » ma mar 30 2009 11:56 am

Bij tegenlicht nooit een filter op je objectief plaatsen. Want dan krijg je dit soort effecten.

Weef

Bericht door Weef » ma mar 30 2009 11:59 am

Waarom een UV-filter. Is bij een digitale reflex sowieso niet nodig.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma mar 30 2009 12:04 pm

De oplossing: Gewoon het UV filter er af halen en nog eens proberen.

Ik heb een diepgewortelde hekel aan UV filters ed. zo genaamde beschermfilters :D de lenscoating van het objectief is zo geoptimaliseerd om dit soort zaken te voorkomen en dan ga je er een volkomen onnodig filter voor zetten wat dus dit soort verschijnselen kan veroorzaken.

Als een verkoper het je in een winkel bij de camera heeft aangesmeerd lekker terug brengen naar de winkel .

Of je moet echt een toepassing hebben waar het echt nodig is om de frontlens te beschermen. Denk aan opspattende modder bij bijv. motorcross en vergelijkbare extreme situaties.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

yoyo

Bericht door yoyo » ma mar 30 2009 12:06 pm

Komt idd door (niet meervoudig gecoat) filter. Gewoon geen filter gebruiken bij felle lichtbronnen.
De vlek onstaat spiegelsymetrisch door het hart van het objectief, aan de andere kant van de sterke lichtbron. De sterkte is afhankelijk van diafragma en afstand tot centrum van het objectief.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 226#p69226

Ebbr

Bericht door Ebbr » ma mar 30 2009 12:16 pm

Kijk toch handig zo'n forumvol experts :)

Heb dat 'dure' filtertje 30,00 gekregen bij mijn 55-200 lens. Had op sites gelezen dat je hiermee mooiere kleuren en contrasten kunt krijgen igv. wintersport foto's en dergelijke. Sommigen zeiden dat ik hem er eigenlijk altijd wel op kan laten zitten...niet dus.

Lees nu dat er diverse meningsverschillen zijn omtrent UV filters en DSL's.

Wist niet dat mijn groene plekken dus een bijwerking kunnen zijn van dat ding. Bedankt ga even opnieuw proberen.

GdP

Bericht door GdP » ma mar 30 2009 12:20 pm

De sensor van digitale camera's is zelfs ongevoelig voor UV-licht. Voor mooiere kleuren en contrasten heeft dit filter dus geen effect.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 30 2009 6:09 pm

Ebbr schreef: Wist niet dat mijn groene plekken dus een bijwerking kunnen zijn van dat ding. Bedankt ga even opnieuw proberen.
Kijk wat meer naar beneden de uitleg over "filter flare"
http://toothwalker.org/optics/flare.html
Verder: http://toothwalker.org/optics/filterflare.html
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”