Ik maakte zelf ook al een paar keer familiefoto's. Ik weet hoe moeilijk het, ik vind het zelfs altijd een beetje eng als ik het moet gaan doen.
De vorige commentaren heb ik niet allemaal gelezen.Ik ga het alleen over de eerste foto hebben.
De scherpte ontbreekt is wat me het eerste opvalt, de achtergrond is helemaal niets. Deze is te dichtbij bij de personen zodat je geen mooi bokeh kan creeren.
Bij voorkeur maak ik zulke foto's altijd buiten ivm goed licht en fraaiere achtergronden, binnen zou ik alleen maar in een studio doen.
Dan de opstelling van de mensen, zeer moeilijk onderwerp vind ik, maar de de man vooraan links gehurkt is te dominant aanwezing en zit ook nog zowat in het midden van de foto, ik had hem ergens aan de buitenzijde laten staan.
Verder is de beliching ook niet alles, je ziet dat er veel daglicht van rechts komt vanuit het camarastandpunt gezien.
Altijd statief gebruiken bij dit soort fotografie, voordeel is dan ook dat je meerdere foto's achter elkaar kan maken, er is alijd iemand bij met de ogen dicht of die opzij kijkt, met de clonestempel kun je dan alles netjes bewerken.
Kortom is dit een foto die in zijn geheel mislukt is, sorry voor de harde kritieken maar zo denk ik erover.
nogmaals, ik weet hoe moeilijk het is.
Ik voeg een foto bij die ik zelf ooit maakte als voorbeeld, om te laten zien wat er al veranderd als je buiten staat en bv een atrebuut als een bankje bebruikt.
De scherpte is ook heel belangrijk, scherpstellen op de ogen en minimaal F8 gebruiken als de personen niet op een rij staan maar ook achter elkaar.
Ik hoop dat je mijn oordeel kan waarderen