Family portrait

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Family portrait

Bericht door Ome Jan » za mar 28 2009 3:33 pm

Graag kritiek.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

joukevisser

Re: Family portrait

Bericht door joukevisser » za mar 28 2009 3:43 pm

Ik ben er niet heel erg weg van. Bij de eerste foto mis ik scherpte en zijn bepaalde delen enigzins overbelicht. Bij de andere twee zou ik wat meer croppen. Ik vind bij die laatste vooral de brandblusser erg storend, maar misschien staat die daar met een reden?
De compositie van nummer twee vind ik an sich heel leuk zo op de trap, maar de aandacht leidt wat teveel af doordat er wat teveel ruimte links en rechts zit.

(let wel, dat zegt een beginneling, dus hecht er niet teveel waarde aan :wink: )

Veganpix

Bericht door Veganpix » za mar 28 2009 3:54 pm

Ik vind mezelf geen beginneling maar sluit me aan bij het commentaar van joukevisser. Als aanvulling daarop vind ik bij foto 1 en 3 de mensen te dicht bij een muur staan, waardoor de achtergrond niet goed onscherp te krijgen is waardoor deze, net als de omgeving, de foto onrustig maakt.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za mar 28 2009 4:05 pm

De keuze van deze omgeving voor een familieportret vind ik eerlijk gezegd hoogst ongelukkig. Of je moet dat natuurlijk met een speciale bedoeling gedaan hebben. Verder mis ik heel veel scherpte, maar als ik naar je sluitertijden kijk is dat heel verklaarbaar. De sluitertijden zijn veel te lang. Waarschijnlijk was het een behoorlijk donkere omgeving , gezien de iso van 400 en dan heb je echt extra belichting nodig (meerdere flitsers) om zo'n groep goed uit te lichten. Dan red je het niet alleen met invallend natuurlijk licht. Let ook bij het maken van je foto op storende elementen van de achtergrond. Nu lijkt het net of twee heren aan het touw geregen zijn en bij de middelste dame groeit een ijzeren staaf uit het hoofd :roll:
De rommelige achtergrond en de onscherpte vind ik vooral jammer bij het eerste familieportret omdat daar iedereen heel leuk op staat, iedereen ook netjes in de lens kijkt en dat is op zich al een goede prestatie te noemen bij een groepsfoto. Misschien bij een volgende gelegenheid nog een keer overnieuw maken?
Laatst gewijzigd door Riemke op za mar 28 2009 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Weef

Bericht door Weef » za mar 28 2009 4:35 pm

Ik vinde de poses zeer leuk bedacht! Maar zoals al gezegd, onscherpte..... Vreselijk jammer!

Riemke meldde het al, de sluitertijden zijn te lang.

Ja kan never nooit niet een sluitertijd hebben van 1/50 bij 55mm x 1.5 = 82,5mm (1-ste foto)

Een sluitertijd van een 1/100 heb je dan zeker nodig.

Frederix

Bericht door Frederix » za mar 28 2009 7:51 pm

Weef schreef:Ik vinde de poses zeer leuk bedacht! Maar zoals al gezegd, onscherpte..... Vreselijk jammer!

Riemke meldde het al, de sluitertijden zijn te lang.

Ja kan never nooit niet een sluitertijd hebben van 1/50 bij 55mm x 1.5 = 82,5mm (1-ste foto)

Een sluitertijd van een 1/100 heb je dan zeker nodig.
Een sluitertijd van 1/50 bij een 82 mm objectief gaat prima hoor! Als je maar rustig de ontspanknop indrukt.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » za mar 28 2009 10:45 pm

Volgende keer statief meebrengen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gabees » zo mar 29 2009 12:23 am

Even afgezien van de scherpte (die mis ik inderdaad ook) vind ik de compositie wel leuk. Daarbij staan ze er volgens mij best redelijk ontspannen op.
Iedereen kijkt in de lens. Dat alleen is al een opgave!

De lokatie vind ik wat minder mooi maar ik neem aan dat dit een speciale reden heeft om de foto's daar te maken?
Misschien kun je de achtergrond in photoshop nog wat aanpassen(waziger maken), waardoor de foto's wat rustiger worden?

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo mar 29 2009 9:48 am

Ik maakte zelf ook al een paar keer familiefoto's. Ik weet hoe moeilijk het, ik vind het zelfs altijd een beetje eng als ik het moet gaan doen.
De vorige commentaren heb ik niet allemaal gelezen.Ik ga het alleen over de eerste foto hebben.

De scherpte ontbreekt is wat me het eerste opvalt, de achtergrond is helemaal niets. Deze is te dichtbij bij de personen zodat je geen mooi bokeh kan creeren.
Bij voorkeur maak ik zulke foto's altijd buiten ivm goed licht en fraaiere achtergronden, binnen zou ik alleen maar in een studio doen.
Dan de opstelling van de mensen, zeer moeilijk onderwerp vind ik, maar de de man vooraan links gehurkt is te dominant aanwezing en zit ook nog zowat in het midden van de foto, ik had hem ergens aan de buitenzijde laten staan.
Verder is de beliching ook niet alles, je ziet dat er veel daglicht van rechts komt vanuit het camarastandpunt gezien.
Altijd statief gebruiken bij dit soort fotografie, voordeel is dan ook dat je meerdere foto's achter elkaar kan maken, er is alijd iemand bij met de ogen dicht of die opzij kijkt, met de clonestempel kun je dan alles netjes bewerken.

Kortom is dit een foto die in zijn geheel mislukt is, sorry voor de harde kritieken maar zo denk ik erover.
nogmaals, ik weet hoe moeilijk het is.

Ik voeg een foto bij die ik zelf ooit maakte als voorbeeld, om te laten zien wat er al veranderd als je buiten staat en bv een atrebuut als een bankje bebruikt.
De scherpte is ook heel belangrijk, scherpstellen op de ogen en minimaal F8 gebruiken als de personen niet op een rij staan maar ook achter elkaar.
Ik hoop dat je mijn oordeel kan waarderen :wink:

Afbeelding
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » ma mar 30 2009 1:35 pm

Allen bedankt voor de inbreng.
Deze foto's zijn afgelopen zaterdagmorgen gemaakt tijdens zware regen. Je spreekt op een bepaald tijdstip af en tja je moet wat..
In een eerder topic had ik het al over een geschikte buitenlocatie. Ik vond een verlaten fabriek en met een gelukje kon ik hier foto's maken. Dit is wel bewust gekozen. Helaas heb ik geen studio of studioflitsers. Dat het zo ook niet wil merk ik nu, ik heb gewoon te weinig licht, zelfs met het gebruik van de 85mm f1.8

Alle foto's zijn vanaf statief gemaakt, maar dan wel de ontspanknop met de hand ingedrukt, hier mis ik echt de ontspankabel!!
Ik heb wel een infrarood afstandbediening maar gebruik deze zelden omdat ik dan vaak het juiste moment mis, en je kan niet zien of iemand de ogen net dichtdoet.

Wat ik niet had verwacht is dat foto 1 onscherp is geworden, want hier had ik de camera op statief en de zelfontspanner gebruikt.
Is dit dan gewoon niet goed scherpgesteld of is het bewegingsonscherpte?

Ik durfde de ISO ook niet hoger dan 400 te zetten bij een D70 omdat dat te veel ruis zo opleveren.
De afstand van de personen en de muur is een goed punt voor mij om te onthouden.

Maargoed fouten zijn er om van te leren, en ik ga gewoon door!

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di mar 31 2009 1:25 pm

Enige kritiek die ik heb is, dat ik de plaatjes niet kan zien :huh:

mikemix

Bericht door mikemix » di mar 31 2009 1:51 pm

Ome Jan schreef: Je spreekt op een bepaald tijdstip af en tja je moet wat..
Zonder afbreuk te doen aan je foto is bovenstaand nou niet het beste recept voor een topplaat.
Als je een afspraak maakt, zorg dat je op alles bent voorbereid, dus ook slecht weer/locatie/gear etc.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”