Kiezen tussen D1x en D200

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
rikterveen

Kiezen tussen D1x en D200

Bericht door rikterveen » di mar 06 2007 9:39 am

Een kameraad van me heeft zijn Olympus E1 op internet gezet met alle accesoires. hij kijkt gewoon even wat hij ervoor kan krijgen. als het hem mooi lijkt overweegt hij een overstap naar Nikon.

Hij twijfelt nu tussen de D200 en de D1X.
Met de D200 heb ik goede ervaringen maar de D1X ken ik niet.
Wat zeggen jullie als je deze 2 camera's vergelijkt.
mij lijkt de keuze voor de D200 beter, maar wat voor voordelen heeft
de D1X verder nog?

chattobrian

Bericht door chattobrian » di mar 06 2007 11:46 am

Moeilijk, dit is de keuze tussen een oude ferrari of een nieuwe porche. De D1X is een topcamera, maar barstensvol met verouderde technologie t.o.v. de D200.

Ik denk toch dat ik voor de D200 zou gaan, maar die keuze is gebaseerd op het feit dat ik een D200 heb en de D1X slechts ken van een collega van mij die er werkelijk schitterende foto's mee maakt onder alle omstandigheden.

rikterveen

Bericht door rikterveen » di mar 06 2007 12:53 pm

dankjewel :) vandaar mijn reactie ook, ik heb zelf een D200 maar ken de D1x helemaal niet

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mar 06 2007 1:22 pm

chattobrian schreef:Moeilijk, dit is de keuze tussen een oude ferrari of een nieuwe porche. De D1X is een topcamera, maar barstensvol met verouderde technologie t.o.v. de D200.
Vreemde vergelijking... Ben geen Ferrari-fan, maar het slaat weer nergens op. En het is Porsche met een s.
Groet, E.M. de Klerk

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » di mar 06 2007 2:01 pm

Hallo,

En waarom slaat het dan nergens op volgens jou emdeklerk???
Volgens mij slaat chattobrian de plank helemaal niet ver mis.
Ben benieuwd naar jou motivatie.

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » di mar 06 2007 3:00 pm

Ik ben zelf heel content met mijn D1X maar ik kan mij voorstellen dat de D200 toch wel wat voordelen biedt. Maar of je met de "nieuwere techniek" mooiere platen gaat maken durf ik te betwijfelen.
Het grootste nadeel van de D1X is denk toch wel de stroomvoorziening.
De accu's van de D1X zijn op z'n zachtst gezegd nou niet bepaald top te noemen.
Staat tegenover dat een mooie D1X voor veel minder geld te verkrijgen is.
Maar ja... is natuurlijk wel "gebruikt".

Zelf vind ik het "tank-gevoel" van de D1X heel prettig maar de D200 is natuurlijk ook zeer solide.

Keuzes, keuzes, keuzes :)

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » di mar 06 2007 4:03 pm

Vreemde vergelijking... Ben geen Ferrari-fan, maar het slaat weer nergens op. En het is Porsche met een s.
Zo vreemd is het niet Klerk.

Ik zal het aan je uitleggen.
Beide auto's zijn sport auto's en zijn snel met mooie technieken.
Een oude ferrari heeft minder toeters en bellen dan een nieuwe Porsche, dat maakt hem niet minder snel, maar wel minder geavanceerd.
En zo zit het ook met de D1X t.o.v. de D200.

yoyo

Bericht door yoyo » di mar 06 2007 4:07 pm

En een echte coureur wil geen ABS of ASR... die wil zelf controle hebben.

Die 4RI is echter wel erg kostbaar in het onderhoud.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mar 06 2007 4:12 pm

We hebben het over één merk, Nikon.
Wat heeft een oude Ferrari met een nieuwe Porsche te maken? Als je nu een oude Ferrari met een nieuwe Ferrari vergelijkt, kun je inderdaad wezenlijke verschillen aantonen. Ook als je een oude Porsche met een nieuwe Porsche vergelijkt.
Iemand die een klassieker wil kopen kijkt bijvoorbeeld naar een 356 uit 1960 of een 250 GT Berlinetta uit hetzelfde jaar.
Maar diezelfde koper gaat niet een 410 Superamerica uit 1958 met een 911 Carrera uit 2007 vergelijken. Er is dan ook een prijsverschil, immers.
Dat bedoelde ik maar, en echt niet meer dan dat. Zie ook het gedoe over "Offtopic wasda". Met excuses dat het nu weer offtopic is gegaan...
Groetjes, E.M. de Klerk

yoyo

Bericht door yoyo » di mar 06 2007 5:40 pm

Het gaat nog steeds over de D1X en D200. Alleen in een andere taal.

paulk

Bericht door paulk » di mar 06 2007 6:12 pm

D1X vs D200: Iets snellere AF, iets betere (grotere) zoeker, kleinere bestanden (makkelijker verwerken, kleinere CF kaarten, makkelijker opslaan), goedkoper in aanschaf

'Slechte' batterij is een allang achterhaald verhaal, er zijn volop 3e partij batterijen op de markt waarmee >500 met chimping en gebruik AFS en VR opnames zonder problemen haalbaar zijn

D200 vs D1X: grotere originele bestanden (alhoewel D1X via software naar 10,5 Megapixels kan worden opgepept), kleiner (zonder MB 200), betere plaatsing AF sensoren (niet direct snellere AF) over beeldveld, betere hoge ISO prestatie (zegt men, niet uit eigen ervaring), snellere fps, betere flits (CLS)

vanson

Bericht door vanson » di mar 06 2007 6:29 pm

aanvulling op paulk's goede punten:
De D200 kan gebruik maken van matrixmeting bij gebruik van MF (Ai en Ais) Nikkor lenzen.

rikterveen

Bericht door rikterveen » di mar 06 2007 6:49 pm

dankjewel :) voor de reacties, begin een beetje beter beld te krijgen van de verschillen tussen de camera's, en ben ook een stukje wijzer over ferarri's en porsche's. als iemand nog aanvullingen heeft hoor ik het graag :)

yoyo

Bericht door yoyo » di mar 06 2007 7:03 pm

rikterveen schreef:dankjewel :) voor de reacties, begin een beetje beter beld te krijgen van de verschillen tussen de camera's, en ben ook een stukje wijzer over ferarri's en porsche's. als iemand nog aanvullingen heeft hoor ik het graag :)
De handleidingen downloaden, ff googlen naar "D1x review" en "D200 review" en als laatste kijken naar voorbeeldfoto's op bv pbase.com/cameras

Even weer in camerataal. Wat voor een fotograaf is je kamera(ad). Als hij de ins- en out van (digitale)fotografie kent en hij controle wil > Een D1/2-serie camera. Moet hij nog het één en ander leren > Een consumer of semipro camera.

Uiteindelijk gaat het altijd weer om de persoon die de foto maakt. De camera, zeker een probody, doet het niet voor je.

En hij zal dus ook zelf die keuze moeten maken.

rikterveen

Bericht door rikterveen » di mar 06 2007 7:41 pm

Hij heeft een Olympus E1, en hij heeft mij de basisdingen ook geleerd. dus hij heeft de nodige ervaringen wel met camera's. nog niet met Nikon (behalve wat schieten met mijn camera) maar alles is te leren.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”