Nieuwe af-s 35mm DX (probleem opgelost?)
Re: Nieuwe af-s 35mm DX (met een beetje vreemd gedrag?)
Maar dan blijft het gek dat je in de P-mode zulke overbelichte resultaten krijgt. Of was er toch sprake van een vergissing?
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nee de gegevens uit mijn originele post kloppen, ik heb het zelf ook nog eens nagekeken en Léon heeft de info ook bekeken. Blijft vreemd.joepert schreef:Maar dan blijft het gek dat je in de P-mode zulke overbelichte resultaten krijgt. Of was er toch sprake van een vergissing?
Ik neem morgen mijn camera mee naar het werk. Een collega van me heeft flink wat ervaring met fotografie. Hij werkt weliswaar vooral analoog (F100) maar hij kan wel vaststellen of er 'foute' dingen gebeuren. KE heeft ondertussen ook gereageerd, als het probleem in P-mode blijft volharden moet ik de lens terugsturen of bij voorkeur even naar de winkel gaan, dan kunnen ze het zelf uitproberen. Gelukkig is het maar een uurtje rijden.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat kan simpel liggen aan het gebrek van ervaring om bestanden kleiner op het web te zetten. Na resizen heeft je bestand meestal nog een mate van "unsharp mask" nodig om de zachtheid door de bewerking zelf, en het ook als basis reeds iets aan de zachte kant van een bestand zelf door de opbouw van een anti-aliasing filter voor je sensor te compenseren. Zonder die unsharp masking ziet elke afbeelding er in beginsel "niet scherp" uit.ReneG schreef: Maar terug naar het onderwerp:
Over de foto van de klok en mijn twijfel over scherpte: Ik bedoelde niet te zeggen dat de lens heel duidelijk onscherp of wazig was, maar ik twijfelde een beetje of hij wel 'voldoende scherp' was. Dit is twijfel door (wederom) een gebrek aan ervaring, in dit geval met lichtsterke objectieven. De twijfel komt voort uit het feit dat ik in het verleden vaak foto's op dit forum zag en meende dat ze scherp (genoeg) waren, terwijl forum-leden ze als niet scherp beoordeelden.

Ik zou dat ook uiterst merkwaardig vinden als alleen in P-mode er iets verkeerd gaat. Maar anderzijds met tevens auto-ISO instellingen en minimale of maximale in te stellen waarden voor ISO en sluitertijden die je moet ingeven met die auto-ISO instelling, kan er misschien een combinatie uitrollen die niet reëel is qua instelling om er een normale belichtingscombinatie uit te halenReneG schreef: De reden dat ik echter op 1/50e met F1.8 stond was omdat mijn camera dat in P-mode selecteerde... Ik dacht ik zet hem eens op M met die instellingen en toen had ik alleen nog maar een wit vlak.
Want hoewel ik zeker niet uitsluit dat de fout alsnog bij mij ligt kan ik nog steeds de overbelichting door de camera in P-mode niet verklaren.

Ik zou die setting eerst wat grondiger moeten bestuderen om te kijken of het "überhaupt" mogelijk is aan niet aanvaardbare instellingen te komen.
Ik zou in ieder geval een "twee knoppen" reset van je camera doen, en simpelweg met de basisinstellingen verder gaan en tevens de accu eens een nachtje uit de camera halen. Morgen moet dan beslist alles elektronisch hersteld zijn.
En zet die auto-ISO eens gewoon af.
Doe dan eens wat testen vanaf statief, en loop simpel wat instellingen door buiten op zo'n zonnige dag als nu.
Met het plastic oculair afschermkapje op de zoeker geschoven, zodat er geen invallend licht de belichting kan beïnvloeden als je niet door de zoeker kijkt en enkel met verstellingen bezig bent. Probeer dan de volgende settings, allemaal met een vaste ISO en misschien de witblans op een vaste waarde "zon".
De pretstanden ---> sport, portret, landschap etc. en kijk in de display op de camera of er nergens HI of Low uitrolt.
Zijn het gewone combinaties in tijd en diafragma, dan verder gaan.
Daarna de settings P, S, A, M waarbij je bij M heel goed in de zoeker (of er bovenop kijkt) dat het streepje van de belichtingsmeter in het midden staat.
We moeten er wel snel uit zijn, anders zijn dadelijk de 7 dagen om, om hem terug te sturen

EDIT:
Ik herinner me ineens weinig voorkomende voorvallen met een van mijn lenzen op een D1x camera. Die gaf soms een totaal verkeerde belichting. Die maakte echter niet altijd goed contact met de contactpuntjes van de camera. Had ik een foutmelding op het LCD over de koppeling. Ik dacht dat de fout impliceerde onderbelichting bij flits (werd kleinste diafragma gebruikt) en overbelichting bij normaal aanwezig licht (werd volle opening gebruikt). Lens eraf en erop was het weer opgelost. Diezelfde lens op mijn andere camera's hebben geen probleem.
Dus let goed op of je geen foutmeldingen op je LCD hebt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik wist dit niet maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik moet alleen nog leren omgaan met de intensiteit, straal en drempel in NX2 (dat pakket heb ik ook sinds kort). Ik zie wel effecten maar correcties gaan nu nog een beetje op 'trial en error' basis. Ik heb de help wel gelezen maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik onscherp masker het beste toe kan passen.Léon Obers schreef:Dat kan simpel liggen aan het gebrek van ervaring om bestanden kleiner op het web te zetten. Na resizen heeft je bestand meestal nog een mate van "unsharp mask" nodig om de zachtheid door de bewerking zelf, en het ook als basis reeds iets aan de zachte kant van een bestand zelf door de opbouw van een anti-aliasing filter voor je sensor te compenseren. Zonder die unsharp masking ziet elke afbeelding er in beginsel "niet scherp" uit.![]()
(Ik ga me overigens inschrijven voor de beginnerscursus NX2 als die nog een keer wordt gehouden).

Ga ik doen.Léon Obers schreef:Ik zou in ieder geval een "twee knoppen" reset van je camera doen, en simpelweg met de basisinstellingen verder gaan en tevens de accu eens een nachtje uit de camera halen. Morgen moet dan beslist alles elektronisch hersteld zijn.
En zet die auto-ISO eens gewoon af.
Ga ik ook proberen, alleen of dat vandaag lukt weet ik niet (ik weet niet of ik voor het donker al thuis ben).Léon Obers schreef: Doe dan eens wat testen vanaf statief, en loop simpel wat instellingen door buiten op zo'n zonnige dag als nu.
Met het plastic oculair afschermkapje op de zoeker geschoven, zodat er geen invallend licht de belichting kan beïnvloeden als je niet door de zoeker kijkt en enkel met verstellingen bezig bent. Probeer dan de volgende settings, allemaal met een vaste ISO en misschien de witblans op een vaste waarde "zon".
De pretstanden ---> sport, portret, landschap etc. en kijk in de display op de camera of er nergens HI of Low uitrolt.
Zijn het gewone combinaties in tijd en diafragma, dan verder gaan.
Daarna de settings P, S, A, M waarbij je bij M heel goed in de zoeker (of er bovenop kijkt) dat het streepje van de belichtingsmeter in het midden staat.
Ik heb geen foutmeldingen waargenomen, maar ik herinner me nu wel ineens een paar posts over D90s waarbij lenzen zich vreemd gedroegen... dat leek uiteindelijk te liggen aan lichte oxidatie en/of stof op de contactpunten van een nieuwe lens. Deze zal ik dus een keer schoonmaken en de lens een paar keer mounten op de camera.Léon Obers schreef: EDIT:
Ik herinner me ineens weinig voorkomende voorvallen met een van mijn lenzen op een D1x camera. Die gaf soms een totaal verkeerde belichting. Die maakte echter niet altijd goed contact met de contactpuntjes van de camera. Had ik een foutmelding op het LCD over de koppeling. Ik dacht dat de fout impliceerde onderbelichting bij flits (werd kleinste diafragma gebruikt) en overbelichting bij normaal aanwezig licht (werd volle opening gebruikt). Lens eraf en erop was het weer opgelost. Diezelfde lens op mijn andere camera's hebben geen probleem.
Dus let goed op of je geen foutmeldingen op je LCD hebt.
Laatst gewijzigd door ReneG op di mar 31 2009 11:27 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik was vandaag toch op tijd thuis dus snel naar buiten om de adviezen van Léon te proberen. De omstandigheden waren vergelijkbaar met de vorige dagen. Eerst auto-ISO uitgezet maar dat maakte geen verschil. In P-mode bleef de camera F1.8 met lange sluitertijden selecteren. Op het scherm waren geen foutmeldingen zichtbaar. Daarna op A modus (diafragma f1.8 ) waar de sluitertijd wel 'normaal' leek te variëren. Toen ter controle de 50mm erop en in Program mode wederom geen probleem.
Aangezien een reset en batterijen er enkele uren uit laten niet zou lukken voor het donker was heb ik daarna eerst maar de 'aansluiting' gecontroleerd. De contactpunten op de lens schoongemaakt (al was er optisch geen vuil of zo te zien) en de lens 10 keer achter elkaar van de D90 gehaald en opnieuw erop gezet. Weer naar buiten en....... P-mode maakte er deze keer F6.3, 1/160 van (bij ISO200) en dat ziet er een stuk beter uit:

Daarna een stuk of 30 keer achter elkaar afwisselend op P-mode en A-mode (met F1.8 ) foto's gemaakt. De belichting bleef nu wel consistent, geen egaal witte foto's of sterke overbelichting meer. Tot mijn grote verbazing lijkt het probleem nu dus te zijn opgelost...

Dus mogelijk toch een communicatie-probleem veroorzaakt door slechte contacten, net als in dit draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... em#p246693
Daarna maar de wijk ingelopen (helaas een typische Vinex wijk, dus weinig interessants om te fotograferen) en voordat het donker werd nog snel wat foto's gemaakt. Ik zal in de volgende reply een paar van die foto's posten. Morgen test ik nog even verder voor de zekerheid maar ik heb goede hoop dat het nu permanent is opgelost. Bedankt voor het advies en de hulp!
Aangezien een reset en batterijen er enkele uren uit laten niet zou lukken voor het donker was heb ik daarna eerst maar de 'aansluiting' gecontroleerd. De contactpunten op de lens schoongemaakt (al was er optisch geen vuil of zo te zien) en de lens 10 keer achter elkaar van de D90 gehaald en opnieuw erop gezet. Weer naar buiten en....... P-mode maakte er deze keer F6.3, 1/160 van (bij ISO200) en dat ziet er een stuk beter uit:

Daarna een stuk of 30 keer achter elkaar afwisselend op P-mode en A-mode (met F1.8 ) foto's gemaakt. De belichting bleef nu wel consistent, geen egaal witte foto's of sterke overbelichting meer. Tot mijn grote verbazing lijkt het probleem nu dus te zijn opgelost...

Dus mogelijk toch een communicatie-probleem veroorzaakt door slechte contacten, net als in dit draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... em#p246693
Daarna maar de wijk ingelopen (helaas een typische Vinex wijk, dus weinig interessants om te fotograferen) en voordat het donker werd nog snel wat foto's gemaakt. Ik zal in de volgende reply een paar van die foto's posten. Morgen test ik nog even verder voor de zekerheid maar ik heb goede hoop dat het nu permanent is opgelost. Bedankt voor het advies en de hulp!
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Bij deze dus wat foto's die ik nog snel even heb gemaakt met de 35mm. Alle foto's zijn onbewerkt (op die ene crop na). Alle foto's zijn gemaakt met ISO-200, automatische witbalans en matrixmeting, tenzij anders vermeldt. Resize in ViewNX (niet verscherpt, daar moet ik nog iets meer over weten). Ik heb er expres enkele foto's op f/1.8 bij gedaan, omdat daar specifiek om werd gevraagd. Al heb ik de indruk dat de lens iets beter/scherper is bij een wat kleiner diafragma.
1.) Aperture mode, f/1.8, 1/3200sec (felle zon vol op het paaltje)

2.) Program mode, f/8, 1/250sec (felle zon vol op het speeltoestel)

3.) Aperture mode, f/1.8, 1/1250sec (Focus op de 'g' van groen)

Dan nu 2 (belabberde) foto's die ik tegen de zon in heb gemaakt, eentje met matrixmeting en eentje met spotmeting. Het is gedaan om eens te kijken hoe de lens zich dan gedroeg. Wel duidelijke flare (en geen filter op de lens), maar ik neem aan dat enige flare in deze omstandigheden niet zo vreemd is?
4.) Progam mode, f/13, 1/640sec, matrixmeting

5.) Program mode, f/8, 1/250sec, spotmeting

6.) Aperture Mode, f/1.8, 1/sec

7.) Aperture mode, f/1.8, 1/1000sec

8.) Program mode, f/5, 1/100sec

8a.) Nu een 100% crop van de bovenstaande foto (van de originele NEF in NX2, dus niet van de resized jpg):

9.) Aperture mode, f/1.8, 1/1000sec (Focus op 'GE')

Hij lijkt me nu tamelijk scherp.
Misschien dat er ook wel wat problemen waren met het scherpstellen door de (vermoedelijke) connectieproblemen?
1.) Aperture mode, f/1.8, 1/3200sec (felle zon vol op het paaltje)

2.) Program mode, f/8, 1/250sec (felle zon vol op het speeltoestel)

3.) Aperture mode, f/1.8, 1/1250sec (Focus op de 'g' van groen)

Dan nu 2 (belabberde) foto's die ik tegen de zon in heb gemaakt, eentje met matrixmeting en eentje met spotmeting. Het is gedaan om eens te kijken hoe de lens zich dan gedroeg. Wel duidelijke flare (en geen filter op de lens), maar ik neem aan dat enige flare in deze omstandigheden niet zo vreemd is?
4.) Progam mode, f/13, 1/640sec, matrixmeting

5.) Program mode, f/8, 1/250sec, spotmeting

6.) Aperture Mode, f/1.8, 1/sec

7.) Aperture mode, f/1.8, 1/1000sec

8.) Program mode, f/5, 1/100sec

8a.) Nu een 100% crop van de bovenstaande foto (van de originele NEF in NX2, dus niet van de resized jpg):

9.) Aperture mode, f/1.8, 1/1000sec (Focus op 'GE')

Hij lijkt me nu tamelijk scherp.

Laatst gewijzigd door ReneG op wo apr 01 2009 7:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Lijkt me niets mis mee...
- Léon Obers
- Forumlid
Dat is een normaal verschijnsel bij lenzen met dit soort lichtsterkten. 2-3 stops diafragmeren voor de beste scherpte.ReneG schreef:Ik heb er expres enkele foto's op f/1.8 bij gedaan, omdat daar specifiek om werd gevraagd. Al heb ik de indruk dat de lens iets beter/scherper is bij een wat kleiner diafragma.
Het lijkt erop dat alles nu normaal functioneert, maar heb je de lens er tussentijds nog afgehaald, of zit hij nu al de hele middag erop? Het verschijnsel kan alsnog optreden als je de lens een paar keer verwisselt. Dus die test zou ik nog wel doen, door de lens diverse keren te wisselen en dan uitproberen. Als het goed blijft, dan is het goed, bij alsnog onregelmatige fouten zou ik alsnog de lens omruilen.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik lees net een reactie waar ik toevallig net aan zat te denken als een van de mogelijkheden in dit soort omstandigheden.
Een soort beschermlaagje af fabriek op de contactpunten. Komt het in een andere posting terug:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 02#p256202
Lees helemaal onderaan de laatste alinea.
Een soort beschermlaagje af fabriek op de contactpunten. Komt het in een andere posting terug:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 02#p256202
Lees helemaal onderaan de laatste alinea.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Goh dat is wel erg toevallig. Het zou dus zomaar kunnen dat mijn probleem, de eerdere probleemmeldingen over de D90 (in het draadje wat ik eerder quote) en het door jou genoemde probleem allemaal worden veroorzaakt worden door een beschermlaagje op de contacten van nieuwe lenzen? Opmerkelijk.
Hoe dan ook, alles lijkt nu goed te werken, de resultaten zien er wat mij betreft goed uit. Ik zal morgen de lens zeker een paar keer verwisselen (nu dus maar 1 keer gedaan) en ik laat nog weten wat het eindresultaat is, hopelijk is het probleem nu permanent weg. Nogmaals bedankt voor de hulp!
PS: Nu nog een keer op NX2 beginnerscursus als die weer wordt gehouden, ik heb de help wel gelezen en ik zie wel de effecten, maar ik moet nog even leren hoe ik unsharp mask goed moet toepassen. En nog een hele hoop andere dingen trouwens.
Hoe dan ook, alles lijkt nu goed te werken, de resultaten zien er wat mij betreft goed uit. Ik zal morgen de lens zeker een paar keer verwisselen (nu dus maar 1 keer gedaan) en ik laat nog weten wat het eindresultaat is, hopelijk is het probleem nu permanent weg. Nogmaals bedankt voor de hulp!
PS: Nu nog een keer op NX2 beginnerscursus als die weer wordt gehouden, ik heb de help wel gelezen en ik zie wel de effecten, maar ik moet nog even leren hoe ik unsharp mask goed moet toepassen. En nog een hele hoop andere dingen trouwens.

- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Nieuwe af-s 35mm DX (probleem opgelost?)
Rene, mooi dat de problemen zijn opgelost en ik heb dit draadje met belangstelling gevolgd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Re: Nieuwe af-s 35mm DX (probleem opgelost?)
Ik heb de lens vandaag in de pauze en na het werk nog een paar keer foto's gemaakt met de lens en deze enkele keren van de camera gehaald. Ik constateer nu geen problemen meer!