Welke lens om vogels te fotograferen?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
mvanaalst

Welke lens om vogels te fotograferen?

Bericht door mvanaalst » wo apr 01 2009 12:37 pm

Hallo,

Ik ben mijzelf sinds kort aan het orriënteren op het gebied van fotografie en wil dit graag goed oppakken. Ik weet er nog redelijk weinig van en moet nog aan mijn eerste cursus beginnen. Mijn onlangs aangeschafte camera is een Nikon D90 met een AF-S 18-105mm VR lens. Ik wordt helaas nog totaal niet wijs van alle mogelijkheden en opties wat betreft lenzen.
Is VR handig? Is Nikon beter dan goedkopere Tamron?
Ik zou heel graag meer natuurfoto's willen maken en dan met name vogels! Mijn huidige lens zoomt dus vaak niet ver genoeg in.

Wat kan ik het beste doen als ik zo'n 500 tot 600 euro max. wil uitgeven?

Alvast bedankt.
Marc

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke lens om vogels te fotograferen?

Bericht door Marten » wo apr 01 2009 12:50 pm

Dat zou ik aan Remco vragen. Hij doet dat gewoon met een 18-55 :D
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 22&start=0
Maar serieus: ik zou even de zoekfunctie gebruiken.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo apr 01 2009 12:59 pm

vogels gaan vanaf 400 millimeter

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » wo apr 01 2009 1:10 pm

Voor vogels kom je altijd mm te kort!

Ik denk met jou budget dat de Nikkor AF-S VR 70-300/4.5-5.6G IF-ED Zoom (te koop rond de 425 euro) een goede keuze zou zijn.
Op het forum hier zijn genoeg gebruikers die hem hebben en foto's gemaakt met deze lens geplaatst hebben.

Maar wie weet zijn er nog leden hier met andere goede opties.

Suc6 met je keuze......
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » wo apr 01 2009 2:23 pm

Heb zelf de Nikkor AF-S VR 70-300 en dan kom ik vaak nog mm's te kort, verder wel een goeie lens voor zijn prijs.
Zou wel eerder een Nikkor lens kopen dan een ander merk, kwaliteit van foto's is vaak toch nét beter.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » wo apr 01 2009 2:54 pm

mvanaalst schreef:Hallo,

Ik ben mijzelf sinds kort aan het orriënteren op het gebied van fotografie en wil dit graag goed oppakken. Ik weet er nog redelijk weinig van en moet nog aan mijn eerste cursus beginnen. Mijn onlangs aangeschafte camera is een Nikon D90 met een AF-S 18-105mm VR lens. Ik wordt helaas nog totaal niet wijs van alle mogelijkheden en opties wat betreft lenzen.

Is VR handig?
VR is handig zeker als je met teleobjectieven werkt.

Is Nikon beter dan goedkopere Tamron?
Het klink gek maar in veel gevallen is Nikkor beter, maar ook veel duurder en in sommige gevallen is Tamron beter tamron 17-50mm 2.8 :wink: )

Ik zou heel graag meer natuurfoto's willen maken en dan met name vogels! Mijn huidige lens zoomt dus vaak niet ver genoeg in.

Wat kan ik het beste doen als ik zo'n 500 tot 600 euro max. wil uitgeven?
Om echt vogels te fotograferen heb je minimaal 400mm nodig, maar dat blijkt vaak te kort te zijn.
Mijn dochter heeft de Nikkor 80-400mm VR en zij komt ook vaak heel wat mm te kort.
500 tot 600mm is het eerste wat echt interessant is.

Alvast bedankt.
Marc
Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo apr 01 2009 5:15 pm

Als je de 70-300 neemt hou nog nog wat over voor een vangnet, kun je ze ook mee dichterbij halen. :oohh:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo apr 01 2009 6:39 pm

joukevisser

Bericht door joukevisser » wo apr 01 2009 8:00 pm

Ook ik heb de Nikkor VR 70-300mm, maar voor vogels (en met name de kleinere) is dat toch wel aan de korte kant. Ik kom er nu in de praktijk achter dat eigenlijk alle foto's van mezen en andere kleine vogels gecropt moeten worden om een leuke compositie te maken.

Als voorbeeld hier een origineel en gecropte versie van een winterkoninkje met mijn 6MP D40(vanmiddag gemaakt):

origineel (ISO 200, 300mm, f5.6, 1/320sec)
Afbeelding
gecropt
Afbeelding

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » wo apr 01 2009 8:50 pm

Hallo Jouke,
De voorbeelden die je laat zien zijn op zich niet verkeerd, ze zullen beter worden wanneer je de foto's in een zonnige situatie neemt.
Je krijgt dan meer scherpte waardoor je beter kunt croppen.

En als je dan toch een stapje hoger wilt..... :roll: tsja, dan gaat de meter (financieel) wel lopen... :roll:

Als voorbeeld een foto die Monique gemaakt heeft in het bosje bij ons achter...
Gemaakt met de 70-200vr met 1.7 teleconverter. ( :oops: zoals ik al zei, geen goedkope combi)

Afbeelding

Ook deze foto is een crop, maar doordat we hier vanaf 12MP kunnen croppen(D-90) en de foto is in een zonnige situatie genomen, heb je dus niet zoveel kwaliteitsverlies.

Ik weet zeker dat dit ook met je 70-300vr kan, je bent alleen een beetje beperkt door de lichtsituatie waarin je terecht kunt komen.
Wat op zich natuurlijk ook weer een uitdaging kan zijn.

Succes, en we hopen toch wat resultaten van je te zien...

Groeten Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

joukevisser

Bericht door joukevisser » wo apr 01 2009 9:01 pm

Hoi Eelco en/of Monique,

Je hebt helemaal gelijk, dat een zonnige situatie erg helpt. Het was aan het einde van de middag vandaag niet meer zo zonnig, en ben druk bezig te experimenteren. Aangezien ik net met vogels en croppen bezig was geweest en toen dit draadje las, dacht ik ter illustratie even een voorbeeld te posten. Sowieso is een bruin vogeltje op een zandpaadje niet het beste voorbeeld ;-)

Ik zie als grootste beperking het aantal megapixels dat ik ter beschikking heb om te croppen. Maar ik wil niet klagen. Ik heb een schitterende instap-camera met een hele mooie telezoomlens, en nog veel te leren! Ik ben zo iemand die zich eerst suf leest over iets om de theorie te snappen, en daarna zich helemaal verliest in de praktijk om met vallen en opstaan te leren.

Ik hoop dat ik nog eens zulke mooie scherpe foto's ga maken als het voorbeeld dat je geeft.

ducaudi

Bericht door ducaudi » wo apr 01 2009 9:11 pm

Kijk 2dehands naar een tamron 200-500 voor de betere kwaliteit voor het geld.

Anders een sigma 120-400 OS HSM voor de anti bibber en snellere AF (tov de tamron)

Met een 300mm zal je niet ver geraken. Ik heb een nikon 300mm f4 af-s met tc1.4 en een sigma 150-500 os

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door vulture » wo apr 01 2009 9:54 pm

Volgens mij moet de vraag zijn waar en welke vogels je wilt fotograferen. Ik woon in de stad. Daar zijn de vogels als je rustig bent goed benaderbaar. Dan heb je aan 200 of 300 meter wel genoeg. Voor de weidevogels heb je uiteraard meer MM nodig of een teleconverter!

Deze heb ik gisteren gemaakt afstand een meter of 4 a 5 . Zonder dat pa of ma blazend op mij af kwam!
Afbeelding

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » wo apr 01 2009 11:00 pm

marc je budget is eigenlijk te laag voor hetgeen wat je wilt gaan doen.
wil je toch behoorlijke foto`s maken van vogels kom je het goedkoopst weg met een 300mm f4 + 1.4 converter.
met dit setje schiet je scherpere foto`s dan bv.de 70/200 met 1.7 converter voor minder geld , nadeel is wel dat je geen vr hebt.

groet ruud

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do apr 02 2009 7:04 am

Op dit forum zitten duidelijk geen vogel fotografen. Zelf fotografeer ik nooit vogels als ze niet opgezet zijn. De 70-300 gebruikers geven allen aan dat 300 te weinig is. En op 300 zit je aan de grens van het optische kunnen van dat zoom-objectief.

Een oplossing, ga naar een ander forum: Birdpix, daar maken ze alleen maar foto's van echte vogels:
http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=1
Klik op een foto en je ziet met welk objectief het gemaakt is. Veelal geen zoom, doch lichtsterk en lang.

Ben je clublid, meld je dan aan voor Fotograferen met FotoNatura, door Danny Ellinger op 13 juni. Hij zal vast ook vogels laten zien.
http://www.nikon-club-nederland.nl/inde ... tiviteiten

Actuele en geschikte Nikon objectieven zijn:
AF-S 400mm f/2,8 G ED VR
AF-S 500mm f/4 G ED VR
AF-S 600mm f/4 G ED VR
Aan te vullen met een 1,4 of 1,7 TC. In het langere bereik maakt Nikon geen zoom. Ben dat met ze eens: Veel zoom = weinig kwaliteit.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”