Ervaringen 70-300 VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
differhans

Bericht door differhans » zo mar 04 2007 1:20 am

Erik

Gefeliciteerd met je 70-300 VR :D en veel plezier ermee.

Even off topic:

Mijn reactie op jou kun je als volgt vergelijken:

Een kudde paarden zijn aan het grazen, de één ( jij) komt te dicht bij de ander ( ik) Ik bijt even van mij af en........ daarna grazen wij gezamenlijk vreedzaam verder.

On Topic.

VrGr Hans5

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo mar 04 2007 4:09 pm

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een leuk tele-glas. Dit ter vervanging van mijn goedkope 28-200 die ik kocht na overschakeling naar Nikon digitaal om toch iets van tele te hebben naast de kitlens.

Heb de discussie hier gevolgd en ook verschillende reviews bekeken van de verschillende tele-zoom Nikkors. Vanmiddag de knoop doorgehakt en bij Combi Boekhorst in Utrecht (koopzondag vandaag) een 70-300 VR opgepikt. Is voor mij op dit moment een redelijk compromis tussen prijs, beeldkwaliteit en gewicht.

differhans

Bericht door differhans » zo mar 04 2007 4:41 pm

Onno, ook hardstikke gefeliciteerd.

Off topic:
Om misverstanden te vermijden, ik heb slechts gereageerd op een opmerking over een fotozaak, waar ik kom. Niet om te promoten of id.

Een open deur is ,dat iedereen vrij is etc etc etc.

On topic:

Met vr vrije Groet
Hans5

Rommen

Bericht door Rommen » zo mar 04 2007 8:16 pm

Hans bedankt voor je reactie en verder sta je in je goed recht om te zeggen wat je wil zeggen.

Gelukkig kunnen we weer samen op dezelfde wei grazen ;)

Ik zal ook zeker genieten van mijn 70-300mm VR. Ik heb al verschillende foto's genomen en kan alleen maar zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.

Erik

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

kaalslag

Bericht door George Fennes » di mar 06 2007 6:18 pm

Rommen schreef:

Code: Selecteer alles

Gelukkig kunnen we weer samen op dezelfde wei grazen  
Het is toch bij de beesten af, iedereen in dezelfde wei grazen, zal daar een kale boel worden.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Rommen

Bericht door Rommen » di mar 06 2007 10:04 pm

Wei genoeg in de omgeving waar ik woon hoor George. :)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di mar 06 2007 10:27 pm

Koeien zijn een dankbaar onderwerp op 300mm.

Gr,
M.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di mar 06 2007 10:52 pm

Afgelopen zaterdag was er een raskeuring voor Berner Sennen honden. Met bewolkt en regenachtig weer, zonder flits en op grote afstand toch nog wat leuke plaatjes kunnen maken. De scherpte en het contrast vielen me niet echt tegen, maar enige nabewerking in Capture NX was wel nodig. Uiteraard geschoten met mijn D200 en met de verzadiging op +1. Het zijn ook uitsnedes.

1. 300mm 1/100 f5.6 (volledig open) ISO 800
Afbeelding

2. 260mm 1/160 f9 ISO 400
Afbeelding

Voor dit soort foto's heb je eigenlijk een FujiFilm S5 Pro nodig. Probeer maar eens in de witte neus & bef en de zwarte vacht details te houden.

3. 220mm 1/100 f6.3 ISO 800
Afbeelding

Mijn conclusie is dat deze lens voor zijn geld goed stand houdt onder deze omstandigheden. (voor de puristen: natuurlijk zal een 70-200/2.8 het beter kunnen)

Commentaar is welkom!

Groeten,
Marnix

vanson

Bericht door vanson » wo mar 07 2007 7:52 pm

Hallo Marnix,
Alhoewel jouw foto's goed aangeven wat je zoal kunt doen binnen het bereik van de 70-300mm lens, heb ik wel wat kanttekeningen:

foto1: misschien was het beter om een kleiner diafragma te gebruiken, om zo het hele beeld scherp te krijgen. Nu is het overzicht er op zich wel, maar is de onscherpte erg storend in het totaalplaatje.

foto2: op dit plaatje is eigenlijk helemaal niets scherp. Het is natuurlijk een 'actiefoto' maar als ik deze opname zou zien, en alleen op basis hiervan moeten beslissen of ik deze lens zou kopen, dan zou ik toch even verder kijken...

foto3: de details vallen me nog reuze mee, de compositie vind ik minder.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo mar 07 2007 9:06 pm

Hoi Vanson,
Dank voor je commentaar. Ik ben inderdaad nog aan het zoeken naar de optimale verhouding ISO/Sluitertijd/diafragma en het was donker, regenachtig rotweer en het moest van een afstand. ISO 1600 gebruik ik liever niet, omdat er dan zeker als je wat schaduwen ophaalt met D-lightning ruis meekomt. Dan is het dus kiezen tussen bewegingsonscherpte en scherptediepte. Voor het licht vallen de kleuren nog mee. Heb hiervoor een 70-300D gehad en die werd heel erg grijs en contrastloos boven de 200mm. Dat gebeurt met deze lens een stuk minder.

Groeten,
Marnix

HenkG
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikkor 70-300 VR

Bericht door HenkG » za mar 10 2007 4:36 pm

Ik heb de laatste tijd veel gelezen over telezooms. Heb tot dusver met heel veel plezier gebruikgemaakt van ondermeer de Nikkor 70-210 1:4-5.6 D maar wilde wat meer telebereik hebben. Getwijfeld over de Nikkor 80-400, de Nikkor 80-200 2.8 in combinatie met een TC, de Sigma 80-400 en de Sigma 50-500. Sigma is afgevallen. Deels omdat er in allerlei forums te vaak gesproken wordt over problemen met de lenzen, deels vanwege het relatief grote gewicht. De Nikkor 80-400 is afgevallen als gevolg van de trage autofocus, zeker in combinatie met mijn D70s (en stevige prijs). De Nikkor 80-200 lijkt een geweldige lens maar het werken met een TC is toch een minder compromis. Vaste brandpuntlenzen zoals de Nikkor 300 of 500 mm vallen kilometers buiten mijn budget. Wat ik tot dusver over de 70-300 VR heb gelezen, waaronder de bijdrage van Marnix met de voorbeeldfoto's, hebben mij doen besluiten te kiezen voor de 70-300. Het lijkt de enige zinnige oplossing voor meer telebereik. Maandag ga ik 'm halen en ik kijk er naar uit...

Henk

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za mar 10 2007 5:35 pm

Even nieuwsgierig: Weet jij uberhaupt ergens een Sigma 80-400OS te koop? (Uiteraard eentje met Nikonvatting...)

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » za mar 10 2007 7:07 pm

Kb is een perfecte zaak waar er de tijd genomen wordt.
Ik heb in NL en BE geweest met een goed gevoel.
Ke is net even anders, daar nemen ze wat minder tijd voor je.

HenkG
Forumlid
Forumlid

Bericht door HenkG » za mar 10 2007 8:29 pm

Beste 'Leeuwarden',

Ik neem aan, omdat je bericht direct onder dat van mij staat, dat je vraag aan mij gericht is. De Sigma 80-400 OS ben ik nog nergens tegengekomen...

Groet,

Henk

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za mar 10 2007 8:35 pm

Klopt. Ik was even nieuwsgierig omdat je hem noemde. (... en het ding dus nergens verkrijgbaar is kennelijk)
Ik ben hier incognito...

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”