Voetbal Foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
SvG

Voetbal Foto's

Bericht door SvG » di mar 06 2007 8:45 pm

Goedenavond.

Samen met mijn D80 en Tamron 18-200 MM objectief reis ik iedere week trouw mijn voetbal club achterna.
Om bij de wedstrijden foto's te schieten voor een fan site.

Nou lukt het mij niet om scherpe foto's te krijgen vanaf een tribune bij zulke soort wedstrijden, hebben jullie hier misschien tips?

De onderstaande foto's zijn genomen tijdens de wedstrijd Omniworld - Helmond Sport, in het uitvak sta je redelijk dicht op het veld.

Afbeelding
F/6.3 - ISO 1600

Afbeelding
F/6.3 - ISO 1600

Afbeelding
F/6.3 - ISO 1600

Wat vinden jullie ervan? Hebben jullie tips voor mij om nog betere foto's te krijgen.

Groeten Sander.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » di mar 06 2007 9:08 pm

Het enige dat ik je kan adviseren is de sluitertijd nog verder te verhogen. Dit is het antwoord op de onscherpte.

Hoe je dat gaat doen is de vraag. Ik weet niet of het diafragma nog verder openkan dan F6.3 of de ISO nog verder omhoog kan maar daar moet je het in zoeken
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di mar 06 2007 9:10 pm

Zo te zien kan je diafragma niet verder open dan F6.2 dus zit je met een probleem. Iso verhoren kan nog iets maar ik denk eerder dat je eens moet uitkijken naar een lichtsterker objectief.

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di mar 06 2007 9:12 pm

Hey Sander,
Voor over ik er sjoege van heb.......
Sowieso is het lastig om bij kunstlicht aktiefoto's te maken.
Doordat jij een niet zo'n lichtsterk objectief hebt, ben je gedwongen om langere sluitertijden te gebruiken. Dit vereist op 200 mm een statief of monopod.
Maar zelfs dan is het lastig om met een 1/125" scherpe opnamen te maken. Sowieso zul je de bal nooit scherp krijgen met een 1/125", nou ja misschien als hij op de stip ligt of bij de cornervlag.
Nu zijn alle opnamen te donker, maar met de D-lightning functie in capture NX worden de platen beter (heb ik geprobeerd).
Ik adviseer een lichtsterk objectief denk aan f/2.8 op 200 mm en dan schieten in de sluitertijdvoorkeuze (stand S) met 1/500". Dan zijn de platen wellicht nog te donker, maar daar is softwarematig wel wat aan te doen. In ieder geval heb je dan wel scherpe opnamen (gebruik wel tenminste een monopod). Ook zou je kunnen overwegen om je camera op + 1/3 EV of meer belichting in te stellen. Mogelijk dat je dan qua ISO instellingen ook iets naar beneden kan. Dit scheelt weer ruis, ofschoon ik moet zeggen dat het wel mee valt.

Doet er je voordeel mee en nogmaals voor zover ik er sjoege van heb.
Waarschijnlijk zitten hier nog wel een paar ervaren sportfotografen dus als ik het mis heb zal ik wel gecorrigeerd worden.

garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

ML

Bericht door ML » di mar 06 2007 9:17 pm

Ondanks dat de foto's scheef staan en wat donker tonen, valt het best wel mee geloof ik. Denk dat de scherpte vooral tegenvalt door -te- lange sluitertijden, en hoge iso. Dus denk ik dat je meest gebaat bent met een lichtsterker objectief. Denk aan de 70-200 f2,8 met VR. Kost wat, heb je ook wel wat! Met deze foto's :helderheid en contrast wat verbeteren en verscherpen. Heb het met de onderste even geprobeerd, wordt wel beter....
http://i16.tinypic.com/2wdbqjt.jpg
Afbeelding

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

lichtsterk

Bericht door George Fennes » di mar 06 2007 10:22 pm

Hallo Sander,

Je loopt inderdaad tegen de grenzen aan van het materiaal waar je mee werkt.

De suggestie die al gedaan is om een 70-200mm 2.8 VR aan te schaffen is een hele goede.

Dan heb je:
a. een lichtsterker objectief, toch een aantal stops winst
b. een objectief dat op zich al scherper is

Maar dit is wel een peperdure oplossing.
Zelf heb ik de Nikkor ook en ik moet zeggen perfect.

Maar als alternatief zou je kunnen kijken naar een Sigma 70-200mm 2.8

Of een 80-200mm 2.8 Nikkor draaizoom, is een dijk van een lens die optisch te vergelijken is met de 70-200mm 2.8 VR van Nikkor.

De 80-200mm 2.8 is wel iets trager dan de Sigma en ik weet niet of dat met voetbal nu zo'n vreselijk gemis is.

Je kan natuurlijk ook op manual focus werken, vereist enige gewenning maar als je er eenmaal goed mee uit de voeten kan, moet dat ook lukken.

Misschien zijn er forumleden die bij jou in de buurt wonen en de beschikking hebben over een dergelijk objectief en samen met jou de wedstrijd vast willen leggen.

Maar een lichtsterker objectief is een vereiste.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

hjanssen

Bericht door hjanssen » di mar 06 2007 10:48 pm

a90 schreef:Het enige dat ik je kan adviseren is de sluitertijd nog verder te verhogen. Dit is het antwoord op de onscherpte.
Ik zou in dat geval de sluitertijd verlagen...............

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di mar 06 2007 10:54 pm

hjanssen schreef:
a90 schreef:Het enige dat ik je kan adviseren is de sluitertijd nog verder te verhogen. Dit is het antwoord op de onscherpte.
Ik zou in dat geval de sluitertijd verlagen...............
Een hogere snelheid is volgens mij sneller een lagere snelheid langzamer maar laat ik het dan zo stellen dat het nog sneller moet :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”