Nachtfoto's Hoorn (NH)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
mikemix

Re: Nachtfoto's Hoorn (NH)

Bericht door mikemix » wo apr 01 2009 7:50 am

Zwart is wel goed, het wit is niet goed, die kan naar links in het histogram.
Ook heb ik s-rgb ipv Adobe-rgb geselecteerd.
Erna iets verscherpt.

Foto ziet er dan zo uit.
Merkwaardig is dat er links en in het midden vreemde strepen verschijnen.
Afbeelding

duck304

Bericht door duck304 » do apr 02 2009 10:47 am

mikemix schreef: Merkwaardig is dat er links en in het midden vreemde strepen verschijnen.
Enig idee waardoor die strepen komen? Is het iets in me lens? Kan ik dat anders testen??

mikemix

Bericht door mikemix » do apr 02 2009 11:45 am

Dat komt omdat je onderbelicht.
Zorg altijd -zeker bij nachtfoto's- dat de histogram goed klopt, dus dat het wit (rechts) zonder ter klippen
goed naar uiterst rechts staat. Zet eventueel de controle van hoge lichten aan,als je klipt in het wit gaat het knipperen in de delen die dreigen te overbelichten.
Zo zorg je dat je alle toonwaarden goed reproduceert.

duck304

Bericht door duck304 » do apr 02 2009 12:28 pm

Dit klinkt duidelijk. Ik ga hier eens wat meer over lezen en doen. ik heb op me D80 wel optie highlights aan, maar verder doe ik er weinig mee.. ik probeer het knipperen te voorkomen. Histogram gebruik ik eigenlijk nooit omdat ik niet echt goed weet hoe het werkt. ga ik zeker meer over lezen.

bedankt voor de tip. misschien ga ik aankomend weekend weer wat foto's maken en daar zeker op letten.

mikemix

Bericht door mikemix » do apr 02 2009 3:55 pm

Onderbelichten is in theorie beter dan overbelichten (wat er niet meer in zit in wit, is dan ook weg) maar,
vooral bij avondopnames is het heel belangrijk dat je niet overbelicht maar ook zeker niet onderbelicht.
Juist belichten is heel belangrijk om het beste resultaat te behalen, wbt ruis/detail/doortekening, etc.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”