D3...bij Caf: 51-3d of gewoon 51

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
benikon

D3...bij Caf: 51-3d of gewoon 51

Bericht door benikon » vr apr 03 2009 9:10 am

Beste D3 en D700 gebruikers, even een vraagje m.b.t. continu servo Af met lock-on(stand normaal):
gebruiken jullie hierbij 51 af punten met 3D of enkel 51 af punten. Ben een beetje aan het testen en wil zien of het (vooral bij snel werk) enig verschil uitmaakt. heb de indruk dat wanneer ik 3d gebruik(wanneer je de verlichte sensor als ware gewoon ziet zoeken en verspringen) dat hij soms er net naast zit, voordat de "lock-on tijd" voorbij is. K,weet dat bij 3D de sensor direkt om het gemikte punt heen meet(3D) maar toch heb ik soms m,n twijfels. Hebben jullie al ervaring met de twee mogelijkheden?
groeten Ben.

Moros

Re: D3...bij Caf: 51-3d of gewoon 51

Bericht door Moros » vr apr 03 2009 10:57 am

Jij hebt het over snel werk, maar waar duidt je precies op.

Op de D300 heb ik mijn eerste voetbalwedstrijd met die camera ook eerst met 3D gekozen, daar ben ik na die wedstrijd weer van afgestapt omdat ik meer missers had dan wanneer ik gewoon 51 punten kies. 'Af lock-on' heb ik sowieso uitstaan.

Voor autosport denk ik dat ik de 3D functie nog wel eens ga proberen, ook daar kan ik me voorstellen dat ik het liever zelf in de hand hou waar nou exact het scherpte gebied ligt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 03 2009 11:03 am

Dit lijkt me niet een specifieke D1/D2/D3 vraag, dus ik verhuis dit bericht even...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

yoyo

Bericht door yoyo » vr apr 03 2009 11:52 am

Lock-on maakt de AF wel trager in de zin dat als hij verward raakt hij niet direct naar een andere oplossing gaat zoeken, maar wacht tot hij het zeker weet. Lock-on moet je dus alleen aanzetten als je steeds objecten tussen je onderwerp en de camera inkrijgt.

Alhoewel het ook van het objectief afhangt. Ik merk met de 300/2.8VR dat als je ook maar een fractie je onderwerp niet aanricht hij direct al gaat focussen naar het nieuwe onderwerp. Dermate snel dat AF Lock-on in sommige gevallen beter wel aan kan staan bij onderwerpen die nogal warrig door je zoeker bewegen.
Maar bij de in verhouding veel tragere 70-200VR moet AF Lock-on uit staan voor de snelste AF. Met AF Lock-on aan houdt de 70-200VR de body met 8fps niet bij met snelle onderwerpen. Een 300/2.8VR wel. Bij de laatste is dan alles scherp.

benikon

Bericht door benikon » vr apr 03 2009 5:10 pm

yoyo schreef:Lock-on maakt de AF wel trager in de zin dat als hij verward raakt hij niet direct naar een andere oplossing gaat zoeken, maar wacht tot hij het zeker weet. Lock-on moet je dus alleen aanzetten als je steeds objecten tussen je onderwerp en de camera inkrijgt.

Alhoewel het ook van het objectief afhangt. Ik merk met de 300/2.8VR dat als je ook maar een fractie je onderwerp niet aanricht hij direct al gaat focussen naar het nieuwe onderwerp. Dermate snel dat AF Lock-on in sommige gevallen beter wel aan kan staan bij onderwerpen die nogal warrig door je zoeker bewegen.
Maar bij de in verhouding veel tragere 70-200VR moet AF Lock-on uit staan voor de snelste AF. Met AF Lock-on aan houdt de 70-200VR de body met 8fps niet bij met snelle onderwerpen. Een 300/2.8VR wel. Bij de laatste is dan alles scherp.
ok dank je voor deze uiteenzetting
groeten Ben

rovinge

Bericht door rovinge » ma apr 06 2009 12:56 pm

Wellicht dat de link hieronder helpt.

D3 Professional Technical Guide van Nikon, met diverse voorbeelden en instellingen mbt. sport fotografie. Zal wellicht ook werken voor de D700.

ftp://ftp.nikon-euro.com/manuals/o9OxL6 ... _En_02.pdf

Vreemd genoeg wordt er in deze gids niets over de 51-punts met tracking gezegd.

Het kan zijn dat je via de Nikon.nl site (support, handleiding) moet inloggen om de PDF te kunnen downloaden.

Was gespot door iemand anders hier op het forum, maar ik kan dat linkje zo snel niet vinden.

Roel

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma apr 06 2009 4:16 pm

de link zegt: access denied..
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”