Laat ik ook nog eens een duit in het petje uhh zakje doen.
Ik ben eind 2006 begonnen met de D80 en de Nikkor 18-70. Vond en vind dat nog steeds een heerlijk lensje. Ongeveer 75% van al mijn foto's zijn gemaakt met dit objectief. Natuurlijk was het in het begin wennen, maar naar mate je je verder ontwikkelt, worden foto's ook beter. Over de scherpte van de foto's die gemaakt zijn met de 18-70 heb ik niet te klagen. Doe ook nogal wat avond- en nachtfotografie en gebruik daar ook steevast mijn 18-70 voor.
Vorig jaar heb ik bij mijn set de al eerder ge- en beroemde 70-300 VR van Nikkor bijgekocht en eind december vorig jaar heb ik een groothoeklens aangeschaft. Ben wel vreemd gegaan (!); de sigma 10-20 is het geworden, puur budgettechnisch.
Natuurlijk zou ik ook graag lichtsterke objectieven in mijn tas willen hebben, maar dat gaat nu even niet. Met de set die ik nu bij elkaar gespaard heb maak ik -dat vind ik zelf- leuke en soms mooie en heel soms hele mooie foto's.
Met de 18-70 heb ik nooit het gevoel 'een moment te missen', zoals je zelf hierboven een keer beschreef. Natuurlijk wel zodra je een dierentuin of wildpark ingaat of wanneer de kinderen in de speeltuin op een toestel zitten, maar daar moet je dan een beetje creatief mee omgaan of naderhand proberen een mooie crop te maken...
En over het wisselen van een objectief het volgende: ik zag daar in het begin erg tegenop. Maar het is een kwestie van wennen, even een goed plekje opzoeken en de aandacht erbij houden. Geen probleem, zelfs niet voor mij!
Succes met het maken van de keus. En op mijn flickr-site staan genoeg voorbeelden genomen met de 18-70.
Groetjes,
Jolanda
Welke lens???
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Welke lens???
click voor mijn foto's op flickr.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Welke lens???
Beste Tom, kwaliteitsproblemen doen zich bij alle merken voor.Ton1959 schreef:Hoi
Patrick schreef:
Ik lees trouwens ook veel over kwaliteitsproblemen bij Tamron zijn die bij jou ook bekend Patrick?
MvG Ton
Kijk voor de grap eens op dit forum.
Hoevelen zijn er niet die de Nikon 17-55mm 2.8 soms wel tot 3x hebben moeten omruilen omdat hij gewoon niet scherp was.
Pas geleden kwamen er verschillende meldingen over de Nikon 24-70mm 2.8 de een omdat de zoomring zwaar draaide en de ander dat het met focussen haperde en versprong of een melding over de nieuwe 35 mm.
Zelf heb ik een 50mm 1.4 gahad die vreemde geluiden maakte en haperde.
Allemaal Nikon objectieven.
Dus bij alle merken komt het wel eens voor.
Bij de Tamron 17-50mm 2.8 wilde het voorste lensdeel wel eens wat los raken (waarschijnlijk een bepaalde serie geweest want nu hoor ik daar niets meer over).
Maar niet alle Tamron objectieven zijn top hoor, positieve uitschieters zijn de 17-50mm 2.8 en de Macro 90mm 2.8.
Misschien zijn er nog wel een paar andere, maar dat weet ik niet.
Zo heeft Sigma een paar top objectieven zoals de 105mm macro 2.8 en een paar hele slechte.
Tokina dito eender.
En ook Nikon heeft een aantal hele goede objectieven, maar ook een paar die ik voor mijn verdriet nog niet gratis zou willen hebben.
Alleen bij de goede van Nikon betaal je over het algemeen veel te veel geld en dat stuit mij van Nikon tegen de borst.
Vandaar dat ik een paar goede en hele goede van Nikon heb en de rest heb aangevuld met hele goede van andere merken.
Maar wat ik wil zeggen is dat er ook kwaliteitsproblemen zijn met Nikkor objectieven.
Hoe vaak lees je niet van back en front focus problemen bij Nikkor echt niet leuk meer.
Dus wees selectief met het uitzoeken van je objectieven en test ze eerst voordat je ze koopt.
Want een objectief die goed uit een test in een blad komt wil niet zeggen dat jouw exemplaar ook zo goed is.
En de vreemd merkobjectieven worden ook steeds beter en het verschil met Nikon steeds kleiner en soms zijn ze zelfs beter dan Nikon objectieven.

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken