Bericht
door Karel Giesen » vr apr 03 2009 11:26 pm
Dag Gerrit,
Als kleuren klippen (255+) verdwijnt de detaillering. Het wordt dan egaal rood, of geel, of blauw, of wit etc., waarbij het net lijkt of die kleur licht geeft. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een goed en goed gekalibreerd scherm hebt. Ik heb vandaag foto's gemaakt van gele bloemetjes (speenkruid en klein hoefblad) in de zon. Ik moest (met integrale lichtmeting) ten minste 1 stop onderbelichten om te voorkomen dat de gele kleur van de bloemen (rood in het RGB-histogram) ging klippen. Alle foto's die ik maak controleer ik altijd op belichting met de histogrammen. Ik controleer bij (felle) zon ook altijd of er kleuren klippen. Het is niet voldoende om dan alleen het RGB-kanaal te controleren. Als er slechts 1 kanaal klipt, geeft het RGB-histogram niet aan dat de opname overbelicht is, terwijl bijvoorbeeld het rode kanaal (zoals in uw foto) dat wel degelijk is.
Overigens vind ik van de foto's dat er te veel verzadiging, te veel contrast en te veel verscherping is toegepast ...maar dat is natuurlijk wel persoonlijke smaak.
groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.