Klippen rode kanaal. Update

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
GdP

Klippen rode kanaal. Update

Bericht door GdP » wo apr 01 2009 10:49 pm

Bij deze foto bleek het rode kanaal te klippen. Is dat te zien op de foto?

Afbeelding

Zelfde foto. Iets midder scherp en minder verzadigd.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GdP op vr apr 03 2009 11:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Re: Klippen rode kanaal.

Bericht door mikemix » wo apr 01 2009 11:30 pm

---
Laatst gewijzigd door mikemix op do apr 16 2009 2:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

GdP

Bericht door GdP » do apr 02 2009 12:24 am

Op het histogram heb ik het zelf ook wel gezien, maar waar kan je dit op de foto zien?

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do apr 02 2009 12:37 am

Op de foto lijkt het mee te vallen maar clippen lijkt me herkenbaar aan die delen die egaal worden door de intensiteit. Zoals hier bijvoorbeeld:
Afbeelding

GdP

Bericht door GdP » do apr 02 2009 12:46 am

Bedankt René. Dus daar moet ik op letten.

pbreev

Bericht door pbreev » do apr 02 2009 9:37 pm

remoss schreef:Op de foto lijkt het mee te vallen maar clippen lijkt me herkenbaar aan die delen die egaal worden door de intensiteit. Zoals hier bijvoorbeeld:
Afbeelding
Is het niet zo dat rood snel clipped? In algemene zin bedoel ik dat ten opzichte van de andere kleuren?

Groet Patrick

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » vr apr 03 2009 11:26 pm

Dag Gerrit,

Als kleuren klippen (255+) verdwijnt de detaillering. Het wordt dan egaal rood, of geel, of blauw, of wit etc., waarbij het net lijkt of die kleur licht geeft. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een goed en goed gekalibreerd scherm hebt. Ik heb vandaag foto's gemaakt van gele bloemetjes (speenkruid en klein hoefblad) in de zon. Ik moest (met integrale lichtmeting) ten minste 1 stop onderbelichten om te voorkomen dat de gele kleur van de bloemen (rood in het RGB-histogram) ging klippen. Alle foto's die ik maak controleer ik altijd op belichting met de histogrammen. Ik controleer bij (felle) zon ook altijd of er kleuren klippen. Het is niet voldoende om dan alleen het RGB-kanaal te controleren. Als er slechts 1 kanaal klipt, geeft het RGB-histogram niet aan dat de opname overbelicht is, terwijl bijvoorbeeld het rode kanaal (zoals in uw foto) dat wel degelijk is.

Overigens vind ik van de foto's dat er te veel verzadiging, te veel contrast en te veel verscherping is toegepast ...maar dat is natuurlijk wel persoonlijke smaak.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

GdP

Re: Klippen rode kanaal. Update

Bericht door GdP » vr apr 03 2009 11:54 pm

Hallo Karel,

Ik heb de foto iets minder verscherpt en de verzadiging wat terug genomen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”