Hoe geld verdienen met fotografie.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Re: Hoe geld verdienen met fotografie.

Bericht door Ome Jan » di mar 24 2009 1:50 pm

Ik werk zelf op freelance basis voor een landelijke krant, het geeft mij wel een kick als je foto geplaatst wordt, maar zoals hier al vermeld is, je wordt er niet rijk van.
Je moet proberen quitte te spelen met bijvoorbeeld de aanschafkosten van nieuwe apparatuur etc.

Begin eens met naamsbekendheid te werven door bijvoorbeeld te exposeren bij je lokale bibliotheek.
Of zet je familie/vrienden op de foto, als je goed werk aflevert, word je vanzelf gevraagd voor vervolgopdrachten.
Dan kom ik ook uit op netwerk-netwerk :D

Succes!

evertfoto

Bericht door evertfoto » di mar 24 2009 7:56 pm

Geld verdienen met fotograferen. :mryellow: :(
Fotograferen is NET-werken, zoals al eerder is opgemerkt.
Je moet mijns inziens vooral de techniek volledig beheersen, omdat je anders door je onzekeheid niet kunt concentreren op de opdracht.
Helaas denken veel beginners even snel geld te verdienen met het maken van wat plaatjes. In het begin willen ze goedkoop werken en als ze meer gaan vragen zoekt de opdrachtgever vanzelf wel weer een goedkopere. Het aanbod aan fotografen is groot, de weg te geven opdrachten klein, dus kun je zelf wel bedenken dat e.e.a. moeilijk wordt.
Wat een opname moet opbrengen is bijna niet te bepalen. Goede afspraken maken met de opdrachtgever is noodzaak.

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » vr apr 03 2009 10:47 pm

mikemix schreef:Heel hard werken.
Netwerk, netwerk, netwerk.
De fotografen in dienst van de politie hoeven echt niet zo hard te werken. Gewoon langs de kant van de weg parkeren, camera opstellen en krantje lezen. (en vrienden maken ze ook niet, tenminste niet met mij dus zoveel aan hun netwerk werken ze niet)

johnf

Bericht door johnf » za apr 04 2009 3:36 pm

Hoeveel je verdient hangt af van het aantal opdrachten/verkochte foto's en de prijs die je er voor krijgt. Haal hier van af je kosten en je weet wat je overhoud. Klinkt simpel, en zo is het ook. Wil je je hobby bekostigen of wil je van de fotografie leven? Als je van de fotografie wilt leven kon het wel eens zijn dat je je hobby kwijt raakt.
Hoe kom je aan opdrachten? Mensen laten weten dat jij foto's in opdracht maakt (goede foto's), zichtbaar zijn, web-site met foto's die ook gevonden wordt, inschrijven op diverse sites voor fotografen, adverteren, exposeren, etc. Veel is ook mond-op-mond reclame.

Succes

Johnf

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”