Sigma 100-300mm F4

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
natuurfotograaf

Sigma 100-300mm F4

Bericht door natuurfotograaf » za apr 04 2009 9:22 am

Hallo,

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van deze lens. Werkelijk een imposante lens. Ik heb achter de schermen al een beetje om advies gevraagd aan patrick waardoor ik uiteindelijk de lens heb aangeschaft.

De scherpte vind ik ook erg prettig. Snel genoeg is die ook. Een beetje aan de zware kant om vanuit de hand te schieten maar met een beetje ondersteuning gaat dat ook prima. Wat mij wel opvalt is dat ik het kadreren op 300mm vrij rustig vind. Ik heb vroeger wel eens een simpele 70-300 gehad zonder VR en die was op 300mm niet stil te houden en deze lens die 3x zoveel weegt gaat dat stukken beter.

Ik heb inmiddels wat foto’s geschoten en al moet ik nog wat kennis maken met de lens valt me wel op dat ik op sommige foto’s een soort van strepen patroon zie op de achtergrond. Hoe kan dit? Op de ene foto wel en de andere niet. Ik heb 2 foto’s toegevoegd die ik met de lens heb gemaakt waarbij je wel wat “strepen” ziet. Ik hoor graag jullie mening.

Groeten.

Afbeelding

Afbeelding

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Sigma 100-300mm F4

Bericht door noogle » za apr 04 2009 9:43 am

Leuke foto van die kat (of poes)!

Heb je ook een foto waar ze niet op te zien zijn?

Plaats die ook even. De Bokeh (onscherpte) van het objectief is inderdaad erg onrustig op deze 2 foto's. Bijgaand een link met foto's die met hetzelfde objectief gemaakt zijn:

http://www.treknature.com/photos.php?of ... lens&id=18

Als je even een foto plaatst zonder onrustige streepjes kunnen we even de EXIF vergelijken.

EDIT: Patrick heeft hetzelfde objectief, wellicht kan hij je vertellen of hij hetzelfde heeft ondervonden met dit objectief!

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » za apr 04 2009 10:53 am

op dee foto zie ik het niet (volgens mij)

Afbeelding

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » za apr 04 2009 3:58 pm

bekend verschijnsel wat ik regelmatig tegen kom , heb wel het idee dat het bij de sigma`s vaker voorkomt.
alle waarde is naar zijn geld , hoe duurder het glas hoe mooier het bokeh.
in deze prijsklasse zal je het niet veel beter kunnen vinden .
komt ook nog bij kijken dat het een zoom is , met 300mm vast brandpunt heb je mooier bokeh dan bv. de 100/300

groet ruud

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 05 2009 12:33 am

De 100-300 f/4 heeft niet het mooiste bokeh allertijden, maar in de regel is het niet slecht. Mooier dan de objectieven die goedkoper zijn, maar helaas niet zo mooi als sommige duurdere modellen. Primes uit dezelfde prijsklasse zijn ongetwijfeld ook mooier, maar een zoomobjectief is nu eenmaal moeilijk om te maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » zo apr 05 2009 1:30 pm

tja ik zat er even over te denken om de lens terug te brengen maar ik vind de scherpte van het onderwerp wel erg mooi.

ik vraag me alleen af hoe het kan dat de ene foto wel die strepen heeft en de andere niet.

hebben jullie die strepen ook met deze lens?

Ik heb de 70-300vr gehad en die had dit niet. waarin onderscheid dan deze duure lens zich t.o.v de sigma?
Laatst gewijzigd door natuurfotograaf op zo apr 05 2009 1:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 05 2009 1:33 pm

Volgens mij heeft die laatste ook dat streperige als je goed kijkt. Heb je er een filter voor zitten?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » zo apr 05 2009 1:45 pm

ja ik heb er een filter voor zitten

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 05 2009 2:00 pm

natuurfotograaf schreef:ja ik heb er een filter voor zitten
Welke (merk en type). En wat doet ie zonder? Het lijkt me namelijk eerder de boosdoener dan het objectief...

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » zo apr 05 2009 2:45 pm

de filter was niet een duure. 60 euro. Merkury optics.

maar het gekke is dat ik net wat foto's heb gemaakt met en zonder filter en ik zie geen strepen meer op mijn foto's. das toch vreemd?

of zijn ze er wel en zie ik het gewoon niet meer? bij mijn laatste genomen foto's vind ik de bokeh echt mooi!

Afbeelding

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » zo apr 05 2009 2:53 pm

En ook bij de laatste geplaatste foto's mis ik de scherpte.
Zijn allemaal erg zacht.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » zo apr 05 2009 3:46 pm

Brenzef schreef:En ook bij de laatste geplaatste foto's mis ik de scherpte.
Zijn allemaal erg zacht.
ja maar heeft de meerderheid van de lenzen last van. kwestie van de juiste diafragma.

maar goed even ontopic: zien jullie nou strepen of niet?

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » zo apr 05 2009 4:25 pm

Het is natuurlijk wat jij wilt :wink: maar ik zou niet tevreden zijn met dit resultaat.
Lensje kost ommenabij de 1100 euro en daar verwacht ik meer van.

Maar zoals je wilt on-topic :wink: ... Ja, ik die strepen ook (op de 1e duidelijker) :wink:

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » zo apr 05 2009 4:53 pm

Brenzef schreef:Het is natuurlijk wat jij wilt :wink: maar ik zou niet tevreden zijn met dit resultaat.
Lensje kost ommenabij de 1100 euro en daar verwacht ik meer van.

Maar zoals je wilt on-topic :wink: ... Ja, ik die strepen ook (op de 1e duidelijker) :wink:
maar die latste foto heeft toch geen strepen? en is de kwaliteit dan echt zo slecht?

ik heb ondertussen al zoveel foto's gemaakt dat ik het ook niet meer weet :(

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » zo apr 05 2009 7:10 pm

Op de door jou laatst geplaatste foto zie ik geen "strepen".
Het lijkt een beetje op verloop in onscherpte waardoor ik "banden" zie.

En wat betreft de lens. Ik ben misschien een pietlut, maar ik verwacht van glas dat het gestoken scherp is en het detail goed is.
Dat mis ik in je foto's. Zal eens kijken of ik een voorbeeldje heb van zo'n foto.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”