Maar nu ik zie iets wat mijn nieuwsgierigheid heeft gewekt. Als ik in ViewNX een aanpassing maak (bij 'Snelle aanpassing') is deze aanpassing zichtbaar in NX2. Maak ik echter aanpassingen in een NEF met NX2, dan is het daarna niet meer mogelijk om de 'snelle aanpassing' in ViewNX nog te gebruiken, zelfs al is de aanpassingen in NX2 een aanpassing die ik ook in ViewNX kan maken (Bijvoorbeeld de witbalans). Ik zie de NX2 wijzigingen overigens wel in ViewNX.
Nu is dat allemaal op zich geen probleem want zoals het er nu uitziet zou ik ViewNX gebruiken voor sortering en serie/batchverwerking en NX2 voor meer gedetailleerd werk, dus NX2 zit aan het eind van de keten, maar ik had eigenlijk verwacht dat dit 'two-way-compatible' zou zijn. Nu vraag ik me dus af wat NX2 precies met mijn NEF doet wat me niet meer toestaat om in ViewNX zaken aan te passen? Ik weet dat de NX2 en ViewNX direct in de NEF werken (in tegenstelling tot LR2, dat met een database en .xmp files werkt) maar over dit specifieke vraagje kan ik geen antwoord vinden in de documentatie, help of google en ik ben gewoon even nieuwsgierig hoe dat nu precies zit...?
Overigens ben ik nog aan het uitzoeken wat een goede workflow is voor Transfer, ViewNX en NX2 (er staat een grof advies in de NX2 handleiding), maar daarover lijken de meningen enigzins verdeeld te zijn, dus daar ben ik nog mee bezig.
PS: Ik ben ook van plan om naar de beginnerscursus NX2 te gaan mits deze nog een keer wordt gehouden.