Vraagje over ViewNX i.c.m. Capture NX2

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Vraagje over ViewNX i.c.m. Capture NX2

Bericht door ReneG » wo apr 01 2009 10:48 pm

Achtergrond: Ik ben een beginner op het gebied van fotografie en ik ben bezig om me te verdiepen in nabewerking van foto's. Het gaat me om het bereiken van een optimaal resultaat, echt 'Photoshoppen' is voorlopig nog even niet aan de orde. Ik ben nu programma's aan het vergelijken (LR2 vs ViewNX in combinatie met NX2) en heb de nodige fora en adviezen gelezen, en probeer voor ieder programma een workflow op te zetten. Met LR2 heb ik nu wel genoeg ge-experimenteerd, nu zijn ViewNX en NX2 aan de beurt. NX2 heb ik overigens gekocht zodat ik ook de originele handleiding had.

Maar nu ik zie iets wat mijn nieuwsgierigheid heeft gewekt. Als ik in ViewNX een aanpassing maak (bij 'Snelle aanpassing') is deze aanpassing zichtbaar in NX2. Maak ik echter aanpassingen in een NEF met NX2, dan is het daarna niet meer mogelijk om de 'snelle aanpassing' in ViewNX nog te gebruiken, zelfs al is de aanpassingen in NX2 een aanpassing die ik ook in ViewNX kan maken (Bijvoorbeeld de witbalans). Ik zie de NX2 wijzigingen overigens wel in ViewNX.

Nu is dat allemaal op zich geen probleem want zoals het er nu uitziet zou ik ViewNX gebruiken voor sortering en serie/batchverwerking en NX2 voor meer gedetailleerd werk, dus NX2 zit aan het eind van de keten, maar ik had eigenlijk verwacht dat dit 'two-way-compatible' zou zijn. Nu vraag ik me dus af wat NX2 precies met mijn NEF doet wat me niet meer toestaat om in ViewNX zaken aan te passen? Ik weet dat de NX2 en ViewNX direct in de NEF werken (in tegenstelling tot LR2, dat met een database en .xmp files werkt) maar over dit specifieke vraagje kan ik geen antwoord vinden in de documentatie, help of google en ik ben gewoon even nieuwsgierig hoe dat nu precies zit...?

Overigens ben ik nog aan het uitzoeken wat een goede workflow is voor Transfer, ViewNX en NX2 (er staat een grof advies in de NX2 handleiding), maar daarover lijken de meningen enigzins verdeeld te zijn, dus daar ben ik nog mee bezig.

PS: Ik ben ook van plan om naar de beginnerscursus NX2 te gaan mits deze nog een keer wordt gehouden. 8)
Spul waarmee je foto's maakt...

iWillem
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Vraagje over ViewNX i.c.m. Capture NX2

Bericht door iWillem » vr apr 03 2009 10:26 am

Ik ben daar ook nogal mee bezig geweest. Ben nu tot de volgende combinatie gekomen Photo Mechanic (http://www.camerabits.com) deze werkt goed met Nikon Capture NX2 en daarna output als tiff naar een map die ik als referentie importeer in Aperture of iPhoto. Heb zelf veel gehad aan het eBook van Jason P. Odell (http://www.luminescentphoto.com). Echter doe ik alle bewerkingen in Capture NX2. Transfers, kleurlabels, sterren, keywords, IPTC enz doe ik in Photo Mechanic.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr apr 03 2009 11:16 am

Ik ga er eens naar kijken. Mag ik ook vragen hoe je workflow er globaal uitziet met Photo Mechanic en NX2?

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » ma apr 06 2009 12:22 pm

Een NEF bestand dat is bewerkt in Capture NX2 kan inderdaad niet meer worden bewerkt in ViewNX. Heeft ongetwijfeld te maken met alle mogelijkheden van Capture die ze niet in de Viewer wilden inbouwen. Weergeven van deze NEFs is geen probleem.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma apr 06 2009 1:19 pm

Dat is jammer maar geen ramp. Ik begin een beetje gevoel te krijgen voor de samenwerking tussen ViewNX en NX2. Ben nu bezig om te een goede workflow op te zetten voor NX2. Ik moet zeggen die werkwijze met sturingspunten ligt me wel, zeer krachtig. Gelukkig heb ik wel een snelle PC want NX2 vreet resources, maar ik zit gelukkig maar zelden te wachten. Alleen de serieverwerking mag sneller.....

Bedankt voor de bevestiging in ieder geval.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » ma apr 06 2009 4:17 pm

By the way. De samenwerking van Capture NX2 met ViewNX (plus Camera Control Pro) wordt behandeld op 18 april. Heb je jezelf al opgegeven?
Zie de activiteitenpagina: http://www.nikon-club-nederland.nl/inde ... tiviteiten

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma apr 06 2009 4:28 pm

Onno schreef:By the way. De samenwerking van Capture NX2 met ViewNX (plus Camera Control Pro) wordt behandeld op 18 april. Heb je jezelf al opgegeven?
Zie de activiteitenpagina: http://www.nikon-club-nederland.nl/inde ... tiviteiten
Ik had het gezien en ik zou er graag bij willen zijn, maar ik kan die dag niet, ik moet schieten op een handboogwedstrijd en ik vier die dag mijn verjaardag. Heel jammer. :(

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”