Geachte lezers,
Ik heb nikon D80 met daarop 50 mm 1.8 en 18-105vr zoom.
Ik zet camera op automatische belichting in P-stand.
De foto's die ik met zoomlens 18-105 maak vallen donkerder uit als die met 50 mm vast.
Kortom foto's met 50 mm zijn sterker belicht bij 50 mm.
Ik heb geen flitser gebruikt.
Is dit normaal of wordt mijn 18-105 VR lens verkerd aangestuurd vwb diafragma ??
bvd Jan van der Sanden
lichtsterkte / helderheid
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: lichtsterkte / helderheid
Beste Jan,
Controleer of de electrische contacten van kamera en lenzen schoon zijn.
Check of de bediening van het diafragma goed werkt.
Plaats evt wat voorbeelden (svp met exif informatie)
Groeten, Gijs
Controleer of de electrische contacten van kamera en lenzen schoon zijn.
Check of de bediening van het diafragma goed werkt.
Plaats evt wat voorbeelden (svp met exif informatie)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Hallo Gijs,
hoe kan ik deze foto's plaatsen ??
bvd Jan
hoe kan ik deze foto's plaatsen ??
bvd Jan
Sluit het diafragma van de 50mm wel goed? Ik heb in het verleden ook wel eens een 50mm gehad met olie op de lamellen waardoor die bleven plakken.janvandersanden schreef: De foto's die ik met zoomlens 18-105 maak vallen donkerder uit als die met 50 mm vast.
Je hebt toevallig geen filter op een van de twee lenzen? Bij mij heb ik bij beide geen problemen met overbelichting. Ook een D80 hier en heb die twee lenzen die jij noemde ook.
En onder wat voor omstandigheden merkte je het verschil. Gebruikte je een zonnekap met beide lenzen?
Ton
En onder wat voor omstandigheden merkte je het verschil. Gebruikte je een zonnekap met beide lenzen?
Ton
dat maakt natuurlijk allemaal niet uit, je camera bepaalt hoelang het diafragma open moet staan om een goede belichting te krijgen en houdt zelf rekening met evt filters die licht tegenhouden.Ton1959 schreef:Je hebt toevallig geen filter op een van de twee lenzen? Bij mij heb ik bij beide geen problemen met overbelichting. Ook een D80 hier en heb die twee lenzen die jij noemde ook.
Ton
Vwb de vraag: ik neem aan dat de camera exact hetzelfde ingesteld is met beide objectieven en dat de zoomlens ook gewoon op 50mm ingesteld staat. Dan is het een kwestie van beide foto's even plaatsen met exif gegevens erin aub anders hebben we nog niks.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
Het filter kan wel je kleuren veranderen toch en sommige mensen zouden dit kunnen zien als lichter of donker misschien.
Ton
Ton