Erg fijne opnamen hoor, zeker qua compositie.
De Dokwerker is bijzonder imposant in beeld gebracht.
Nu ben ik een geboren Amsterdammer en werk ook nog eens in Amsterdam, maar in de Hollandse Schouwburg ben ik nog nooit geweest. Ik ben zeker op een idee gebracht, waarvoor dank.
Toch zie ik eenzelfde probleem als bij mijn opnamen met de D300. Wat bedoel ik?
Bij mij viel het op dat mijn eerste opnamen vrij flets waren. Aanvankelijk dacht ik dat het aan mijn scherm lag, dus die maar weer opnieuw gecalibreerd en het probleem bleef. Vervolgens het histogram bekeken en inderdaad waren een aantal opnamen behoorlijk aan het clippen. Hetzelfde zie ik bij jouw opnamen en dan met name die van de Nieuwmarkt en van die sjoel op het Mr. Visserplein.
Enige bewerking van mij in CS3 leverde dit resultaat op.
Ik heb dat probleem met mijn opnamen verholpen door de Beeldinstellingen van mijn D300 als volgt in te stellen:
Standaard:
Verscherping 3
Contrast +1
Helderheid -1
Met deze instellingen kreeg ik de beste resultaten. Ik weet niet hoe jij je camera ingesteld hebt, maar ik vermoed datje alles neutraal of standaard hebt staan.
Het viel bij mij vooral op bij opnamen waarbij het onderwerp vrij ver van mij verwijderd was. Dichtbij viel het mee. Zo ook bij jou, kijkend naar de opname van de rozen.
Waarschijnlijk heb je in Nef geschoten, dan kun je Beeldinstellingen in NX achteraf nog aanpassen. Kijk maar eens wat dat met de platen doet.
Ik zak natuurlijk helemaal door het ijs als je de camera al zo ingesteld hebt natuurlijk...........
Als je wilt dat ik mijn bewerkingen weg haal geef gerust een gil.
Groet,
Irwan