Welke beeldinstelling?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Fotogenie

Welke beeldinstelling?

Bericht door Fotogenie » di apr 07 2009 1:36 pm

Hoi,

Ben benieuwd welke beeldinstelling jullie gebruiken op je camera (neutraal, levendig, potret etc) en waarom. Ben ook benieuwd of jullie ook eigen beeldinstelling hebben aangemaakt? En of jullie de algemene instellingen hebben gewijzigd o.a. de scherpte, contrast etc..

alvast bedankt voor jullie reacties! :D

heb zelf een nikon D90 met kitlens :wink: en gebruik altijd de beeldinstelling "levendig".

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welke beeldinstelling?

Bericht door Patrick » di apr 07 2009 1:48 pm

Ik schiet altijd in NEF, dus de instellingen kan ik achteraf nog aanpassen. :wink:

Ik schiet NOOIT (en zal ook nooit overwegen :egeek: ) in standje "levendig". De kleuren worden daar veel te onnatuurlijk van.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Fotogenie

Bericht door Fotogenie » di apr 07 2009 2:23 pm

Worden de beeldinstelligen nou alleen bij JPG gebruikt? Hebben deze instelingen dan geen efect op de foto, wanneer ik RAW schiet?

Fotogenie

Bericht door Fotogenie » di apr 07 2009 3:48 pm

M.Oorthuis schreef: Nee en ja, het wordt wel vastgelegd in welk stand je fotografeert. Als je je foto's met Nikon capture omzet naar JPG herkend het programma de stand, maar dit kun je dan wel wijzigen. Als je je foto's met Adobe Photoshop omzet naar JPG worden deze instellingen niet herkend, maar hier kun je wel weer profielen laden om die instellingen weer te gebruiken.
Ik begrijp uit je verhaal dat RAW niet een bepaalde beeldinstelling nodig heeft en dat dit alleen wordt gebruikt wanneer de foto wordt omgezet naar JPG, klop dit? Maak jij gebruik van een bepaalde beeldinstelling?

Daan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Daan » di apr 07 2009 4:26 pm

Het voordeel van RAW is dat je achteraf nog settings kan wijzigen zoals bv beeldinstelling en witbalans .

Gebruik zelf verschillende beeldinstellingen , het ligt er aan wat het onderwerp is .
Dit is mooi draadje voor setup guide D90 :

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=15816

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”