Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van een EOS 350d ( ben ik nu op dit forum in overtreding

?) van 4 jaar oud met Sigma 18-125 (zonder os), Sigma 70-300 APO, Canon 50mm 1.8. Fotografeer bij veel gelegenheden, soms trouwerijen, maar vooral veel concertfotografie vind ik ontzettend leuk! Vooral als alles mooi uitgelicht is. Maar met m'n huidige lenzen loop ik tegen wat problemen. Vaak te weinig licht, en het is echt niet fijn foto's maken als je constant te weinig licht hebt. Kan het altijd nog wel wat opkrikken in Lightroom, maar dan krijg je weer veel meer ruis. Dus ik zat er (al sinds een half jaar) over te denken om óf nieuwe lenzen te kopen voor deze Canon, of een heel nieuwe camera met andere lenzen (ook bij m'n body loop ik tegen wat problemen op, ook al heb ik het altijd een fijne camera gevonden). Ik was dan ook echt onder de indruk van de Nikon D300, meer dan van de EOS 50D, oa vanwege scherpstelsysteem in de D300. Dan zuigt dat van de 350d echt! Het is natuurlijk een hele stap om van merk te wisselen, dat kost wat geld, maar ben wel bereid om die stap te maken. En heb er op zich geld voor gespaard. Maar nu is de vraag? Welke lenzen kies ik. Een half jaar geleden ben ik op de volgende lenzen uit gekomen, en wel omdat ze VR hebben:
Nikkor AF-S 16-85 DX F3,5-5,6 G VR en Nikkor AF-S 70-300 F4,5-5,6 G VR
Maar nu ik weer eens kijk, vraag ik me af of ik niet meer heb aan een lichtsterke lens. Dus toen kwam ik op de volgenden uit:
Sigma 24-70mm F/2.8 EX DG Macro Nikon en Sigma 70-200mm F/2.8 II EX DG APO HSM Nikon
Dat ik dan wat minder bereik heb, vind ik geen probleem. Maar wat eigenlijk dus de vraag is: kies ik voor VR of voor lichtsterkte! Als ik bewegende mensen op het podium heb, kies ik voor 1/80 of een 1/100. En dan heb je niet zoveel aan VR bij je standaardzoom. Maar bij je telezoom weer wel. Hmm, lastige keuze, ik kom er eerlijk gezegd niet zo uit. Hoop dat jullie kunnen helpen.
Hartelijke groeten,
Paparazzo