Sigma 100-300mm F4

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
natuurfotograaf

Re: Sigma 100-300mm F4

Bericht door natuurfotograaf » wo apr 08 2009 1:13 pm

heb de lens teruggebracht en kreeg een andere.

ook deze had dat zelfs wat erger..

Ik ben er klaar mee. Toch maar weer terug naar mijn vertrouwde 70-300VR. Ik vraag me af of de sigma 1.4 hierop past. Ik snap wel dat de Af weg is maar het gaat mij erom of die erop past. Manueel vertellen moest ik vroeger ook.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 08 2009 4:58 pm

Jammer.

De Sigma TC kan niet op je Nikon objectief.

Ga je nou toch maar sparen voor de Nikon 70-200 VR?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » wo apr 08 2009 5:06 pm

Patrick schreef:Jammer.

De Sigma TC kan niet op je Nikon objectief.

Ga je nou toch maar sparen voor de Nikon 70-200 VR?
hey patrick,

op dit moment leef ik nog een beetje in een baal wereld dus ik ben nog niet echt aan het nadenken over welke lens dat het nu zou moeten worden. :(

tja even mijn geheugen opfrissen en weer doorgaan.

maar die TC die ik heb daar staat op het doosje voor Nikon AF D. kan ik deze dan alleen maar gebruiken bij AF D lenzen?

het is de sigma 1.4x DG AF

yoyo

Bericht door yoyo » wo apr 08 2009 5:14 pm

Nikkor's zijn zo gek nog niet...

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » wo apr 08 2009 9:12 pm

hoi,

waarom is de 300 afs f4 van nikon geen optie, bijna zelfde prijs als de 100-300van sigma. gebruik je de 70-300 erbij eventueel voor de zoom. de 300 afs f4 is eventueel ook te gebruiken met de 1.4x en 1.7 converter.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do apr 09 2009 7:48 am

jpdejong schreef:hoi,

waarom is de 300 afs f4 van nikon geen optie, bijna zelfde prijs als de 100-300van sigma. gebruik je de 70-300 erbij eventueel voor de zoom. de 300 afs f4 is eventueel ook te gebruiken met de 1.4x en 1.7 converter.
Waarom? omdat ik er vanuit ging dat een lens van dik 1000 euro al een prima keuze moest zijn. helaas was dat niet het geval.

Ik ben dus een beetje bang geworden om over te gaan tot de aanschaf van deze lens. Ik moet wel zeggen (toevallig) dat ik deze lens al geruime tijd aan het bestuderen ben. Lijkt mij ook een goede lens te zijn maar op dit moment ben ik wat huiverig geworden. :(

yoyo

Bericht door yoyo » do apr 09 2009 9:49 am

De AF-S 300/4 is één van Nikon's beste objectieven qua glas.
Nadeel is geen VR en dat de statiefgondel te zwak is. Voor dat laatste heeft o.a. Kirk een vervangende gondel.

Wil je VR en F2.8 dan heeft Nikon een beauty voor je : AF-S VR Nikkor 300mm f/2.8G IF-ED
Maar die is meer geënt op sport en portrait. Hele snelle AF en heel mooi bokeh. Echter met TC's wel ruimer inzetbaar.
Voor natuur/dieren (nickname) kun je beter kijken naar een AF-S NIKKOR 500mm f/4G ED VR

Maar als je budget beperkt is moet je gewoon geen dieren willen fotograferen.
Fotografie is breed genoeg. Ook met een groothoek kun je leuke dingen doen.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do apr 09 2009 10:26 am

yoyo schreef:De AF-S 300/4 is één van Nikon's beste objectieven qua glas.
Nadeel is geen VR en dat de statiefgondel te zwak is. Voor dat laatste heeft o.a. Kirk een vervangende gondel.

Wil je VR en F2.8 dan heeft Nikon een beauty voor je : AF-S VR Nikkor 300mm f/2.8G IF-ED
Maar die is meer geënt op sport en portrait. Hele snelle AF en heel mooi bokeh. Echter met TC's wel ruimer inzetbaar.
Voor natuur/dieren (nickname) kun je beter kijken naar een AF-S NIKKOR 500mm f/4G ED VR

Maar als je budget beperkt is moet je gewoon geen dieren willen fotograferen.
Fotografie is breed genoeg. Ook met een groothoek kun je leuke dingen doen.
Tja dieren wil ik dus wel fotograferen maar die andere lenzen gaan over mijn budget heen.

Ik zit zelf aan doe 300mm F4 te denken. Maar wat zou de statief gondel dan kosten? als die ook redelijk duur is blijf ik mijn grenzen verleggen.

Tja en met een eigen woning moet je gewoon grenzen stellen.

Maar die sigma 1.4x apo is die wel compatibel met de nikon 300mm F4?

yoyo

Bericht door yoyo » do apr 09 2009 11:48 am

natuurfotograaf schreef:Tja dieren wil ik dus wel fotograferen maar die andere lenzen gaan over mijn budget heen.
Ik zit zelf aan doe 300mm F4 te denken. Maar wat zou de statief gondel dan kosten? als die ook redelijk duur is blijf ik mijn grenzen verleggen.
Advies : Laat die beesten de beesten. Die hebben ook recht op privacy. :D

Kirk NC-300 Nikon Collars 300mm F4 AFS :
http://www.kirkphoto.com/lenscollars.html (Even naar beneden scrollen)
http://www.cameratools.nl/KINC300-artik ... ondel.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 4_afs.html

Geen idee over die Sigma.
En als ik het wist zou ik er geen advies over geven. Veel te veel negatieve verhalen over gehoord in de 20 jaar dat ik fotografeer. Ik heb daar persoonlijk het geld niet voor. Ik werk met Nikon i.v.m. de hoge compatibiliteit, ook in de toekomst. En (daardoor) de waardevastheid. Nikon houd geen rekening met Sigma. En terecht.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do apr 09 2009 11:55 am

yoyo schreef:
natuurfotograaf schreef:Tja dieren wil ik dus wel fotograferen maar die andere lenzen gaan over mijn budget heen.
Advies : Laat die beesten de beesten. Die hebben ook recht op privacy. :D

Kirk NC-300 Nikon Collars 300mm F4 AFS :
http://www.kirkphoto.com/lenscollars.html (Even naar beneden scrollen)
http://www.cameratools.nl/KINC300-artik ... ondel.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 4_afs.html

Geen idee over die Sigma.
En als ik het wist zou ik er geen advies over geven. Veel te veel negatieve verhalen over gehoord in de 20 jaar dat ik fotografeer. Ik heb daar persoonlijk het geld niet voor. Ik werk met Nikon i.v.m. de hoge compatibiliteit, ook in de toekomst. En (daardoor) de waardevastheid. Nikon houd geen rekening met Sigma. En terecht.
Tja ik heb die verhalen niet gehoord van de sigma maar dat zou best kunnen.

Maar ik mag aannemen dat ik je advies over de dieren niet serieus moet nemen? :shock:

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » do apr 09 2009 12:00 pm

natuurfotograaf schreef:Ik ben er klaar mee. Toch maar weer terug naar mijn vertrouwde 70-300VR. Ik vraag me af of de sigma 1.4 hierop past. Ik snap wel dat de Af weg is maar het gaat mij erom of die erop past. Manueel vertellen moest ik vroeger ook.
Hoe verhoud de 70-300 zich met de Sigma qua scherpte e.d.?
Begrijp je de Sigma geretourneerd hebt?
Laatst gewijzigd door Brenzef op do apr 09 2009 12:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yoyo

Bericht door yoyo » do apr 09 2009 12:10 pm

natuurfotograaf schreef:Maar ik mag aannemen dat ik je advies over de dieren niet serieus moet nemen? :shock:

Je hebt dieren en dieren.
In Nederland wordt dit vaak het fotograferen van hele kleine beesten zoals vogels. Veel groter is er wel, maar heel beperkt. (Reëen, etc.) Dan heb je dus een 500/4 nodig. Minimaal een redelijk lichtsterke 400mm. En dan ben je er nog niet, want dan komt er dus ook een heel goed statief bij en een schuilhut, etc, etc, etc.
Of je moet naar een dierentuin gaan...

Is je budget lager dan 10.000 euro, dan is mijn advies idd : Onderzoek de andere wegen in de fotografie. Dat meen ik serieus.

Als je dan toch stap voor stap wil gaan ontdekken, begin dan met een tweedehands AF-S 300/4 (niet de AF) met een TC-14E II.
Die converter blijft waardevol. Die 300/4 kan je eventueel later upgraden of erbij houden.
Je kunt de 300/4 qua gewicht uit de hand gebruiken. Hij is alleen niet lichtsterk. Zeker niet met ook nog eens een converter erbij. Je kunt dan alleen dagdieren schieten. De schemer gaat je lastig worden. Dan zit je aan een statief en dus ook aan een andere collar. Als je dan voor een statief gaat neem dan gelijk een zware. Als je dan in de toekomst de 300/4 upgrade hoef je niet alles te upgraden. Je zult namelijk merken dat je in de praktijk te vaak licht en mm's tekort komt.

Later zou je kunnen kijken naar een tweedehands 300/2.8VR. Lichtsterker, met VR en nog uit de hand te gebruiken. Werkt goed met TC's. Ook de TC-17E II. (Dan heb je een 510/4.8 eq) Om uiteindelijk uit te komen bij een 500/4VR met TC's.

Als je je tweedehands gekochte Nikkor objectieven verkoopt dan verlies je er niet veel op. De manier om uit te vogelen wat je wil en nodig hebt.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do apr 09 2009 12:16 pm

Voor wie denkt dat je met de Nikkor AF-S 300mm f/4 geen mooie foto's van dieren zijn te maken, op internet zijn er genoeg te vinden b.v. op flickr (zie je meteen de Kirk statiefgondel die ik ook heb aangeschaft).

Natuurlijk moet je genoeg licht hebben en zal de autofocus soms te traag zijn i.c.m. TC, maar het is onzin om te zeggen dat je minstens 10,000€ neer moet leggen om als vogelfotograaf te beginnen en ik zie zojuist dat yoyo zijn advies al iets heeft aangepast.

Ik hoop er dit jaar ook een paar mooie plaatjes van dieren & vogels mee te schieten.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do apr 09 2009 12:22 pm

Sorry dat ik het zeg maar die opmerking over die 10.000 euro vind ik echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.

Er zijn genoeg fotografen met lenzen die een bereik van 300/400mm hebben en die meestal rond de 2500 euro zitten. Ik vind die opmerking dus echt te gek voor woorden.

maar goed ik laat het hierbij anders krijgen we een discussie zonder eind.

@ arendv, hele mooie foto's zeg. ik ben me er bijna zeker van dat deze lens in mijn tas komt!

yoyo

Bericht door yoyo » do apr 09 2009 2:11 pm

Fijn dat je dat de grootste onzin vindt die je ooit gehoord hebt. Ik wil wel een keertje over 5 tot 10 jaar samen met jou rond de tafel gaan zitten om samen op te tellen wat je allemaal hebt uitgegeven voordat je eindelijk de foto's schoot die je nu in je hoofd hebt. Dus niet één gelukstreffer omdat je een keertje toevallig heel dichtbij kon komen. (binnen drie meter)

D300 : 1200 euro
300/4 : 1150 euro
TC's : 600 euro
Stevig statief : 750 euro
Zwaar balhoofd : 550 euro
300/2.8 of zelfs al gelijk de 500/4 : 4500 of 7000 euro (tweedehands 3500 of 6000 euro)
Overige randapparatuur zoals tassen e.d. : xxxx euro
Extra uitgave door te vaak wisselen van spullen die niet bevallen : xxxx euro

Vraag maar aan al die andere die je voor gingen.
Wel leuk om elke keer beginnende mensen te zien die het advies van anderen in de wind slaan. Je moet het zelf weten.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”