Sigma 100-300mm F4
Re: Sigma 100-300mm F4
Waarom heb je trouwens die Sigma terug gebracht...?
Sigma was toch zo goed..?
Ik zou het prettig vinden als je wel bij je verhaal zou blijven. Het ging erom dat je onder de 10.000 euro niet moest beginnen aan het fotograferen van dieren. Nu heb je het er ineens over het totale aan materiaal. Ik vind dit een beetje het "yoyo" effect hebbenyoyo schreef:Fijn dat je dat de grootste onzin vindt die je ooit gehoord hebt. Ik wil wel een keertje over 5 tot 10 jaar samen met jou rond de tafel gaan zitten om samen op te tellen wat je allemaal hebt uitgegeven voordat je eindelijk de foto's schoot die je nu in je hoofd hebt. Dus niet één gelukstreffer omdat je een keertje toevallig heel dichtbij kon komen. (binnen drie meter)
D300 : 1200 euro
300/4 : 1150 euro
TC's : 600 euro
Stevig statief : 750 euro
Zwaar balhoofd : 550 euro
300/2.8 of zelfs al gelijk de 500/4 : 4500 of 7000 euro (tweedehands 3500 of 6000 euro)
Overige randapparatuur zoals tassen e.d. : xxxx euro
Extra uitgave door te vaak wisselen van spullen die niet bevallen : xxxx euro
Vraag maar aan al die andere die je voor gingen.
Wel leuk om elke keer beginnende mensen te zien die het advies van anderen in de wind slaan. Je moet het zelf weten.

Eerst dit en dan weer dat. Hmmm goed advies hoor. Ik moet er wel om lachen dat je zo de prijzen neerzet. Een prof fotograaf heeft inderdaad deze spullen met die waarde maar een hobbyfotograaf???
Oja en als je iemand die a bijna 7 jaar fotografeert een beginnenling noemt dan ben ik een beginneling. Ik heb leren fotograferen met analoge spullen enz. enz. Dus ik denk dat ik nu wel weet hoe de sluiter ingedrukt moet worden.
Mijn advies: Probeer je adviezen in de toekomst wat subtieler te brengen.

Zo nu weer lekker on topic!
Laatst gewijzigd door natuurfotograaf op do apr 09 2009 3:42 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Worden er nooit Nikon objectieven teruggebracht?yoyo schreef:Waarom heb je trouwens die Sigma terug gebracht...?

Noem eens een 500/4 Nikkor van 10.000 euro? Juist, die zijn er niet.natuurfotograaf schreef: Ik zou het prettig vinden als je wel bij je verhaal zou blijven. Het ging erom dat je onder de 10.000 euro niet moest beginnen aan het fotograferen van dieren. Nu heb je het er ineens over het totale aan materiaal. Ik vind dit een beetje het "yoyo" effect hebben![]()
Eerst dit en dan weer dat. Hmmm goed advies hoor. Ik moet er wel om lachen dat je zo de prijzen neerzet. Een prof fotograaf heeft inderdaad deze spullen met die waarde maar een hobbyfotograaf???
Oja en als je iemand die a bijna 7 jaar fotografeert een beginnenling noemt dan ben ik een beginneling. Ik heb leren fotograferen met analoge spullen enz. enz. Dus ik denk dat ik nu wel weet hoe de sluiter ingedrukt moet worden.
Ik had het over een budjet voor vogels. En ja, dat is dus de hele setup. Bij een 500/4 hoort gewoon een zwaar statief. Dat hoort dus in je budget. Net als die body, want anders schiet je nog geen platen.
Dit is inderdaad veel geld. En vandaar het advies. Bezint eer ge begint. Want je zult je budget snel oversteigen.
Waarom stel je dan dit soort vragen..? Als je ervaren bent dan weet je dit allemaal toch zelf al..?
Natuurlijk wel. Het volume wat verkocht wordt is ook veel groter.Patrick schreef:Worden er nooit Nikon objectieven teruggebracht?yoyo schreef:Waarom heb je trouwens die Sigma terug gebracht...?
Sigma was toch zo goed..?Ik meen me een aantal draadjes over de Nikon 24-70 f/2.8 te kunnen herinneren...
En natuurlijk zitten er tussen Nikkors ook kleine verschillen. Mijn eerste 300VR was ook iets minder scherp vol open dan mijn tweede.
Maar ik weet wel dat ik ondersteuning heb van Nikon. En dat als de body en het objectief blijkbaar een combinatieprobleem hebben dan kan ik bij Nikon terecht. Met twee verschillende merken wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Dan gaan ze naar mekaar wijzen. En Nikon kent het vreemdmerkobjectief niet, dus ze kunnen je ook niet helpen.
Ik vind mijn tijd te kostbaar om met je in discussie te gaan als je in elk antwoord wat anders zegt.yoyo schreef:Noem eens een 500/4 Nikkor van 10.000 euro? Juist, die zijn er niet.natuurfotograaf schreef: Ik zou het prettig vinden als je wel bij je verhaal zou blijven. Het ging erom dat je onder de 10.000 euro niet moest beginnen aan het fotograferen van dieren. Nu heb je het er ineens over het totale aan materiaal. Ik vind dit een beetje het "yoyo" effect hebben![]()
Ik had het over een budjet voor vogels. En ja, dat is dus de hele setup. Bij een 500/4 hoort gewoon een zwaar statief. Dat hoort dus in je budget. Net als die body, want anders schiet je nog geen platen.
Dit is inderdaad veel geld. En vandaar het advies. Bezint eer ge begint. Want je zult je budget snel oversteigen.
Waarom stel je dan dit soort vragen..? Als je ervaren bent dan weet je dit allemaal toch zelf al..?
Ik wens je een prettig weekend.

Ik kwam pas nog een advertentie tegen op mp van de Sigma 300-800mm f5.6 inclusief statief en al, voor nog geen 8000 euro.
De eigenaar dacht dat hij alles voor elkaar had, maar het belangrijkste had hij niet, en kun je ook niet met geld kopen, namelijk de TIJD om het te gebruiken, dit was ook zijn reden tot verkoop. M.a.w. je kunt er wel een vermogen instoppen, maar vergeet niet de tijd en moeite die in een foto gestopt wordt om net die ene foto te maken die jij wilt.
De eigenaar dacht dat hij alles voor elkaar had, maar het belangrijkste had hij niet, en kun je ook niet met geld kopen, namelijk de TIJD om het te gebruiken, dit was ook zijn reden tot verkoop. M.a.w. je kunt er wel een vermogen instoppen, maar vergeet niet de tijd en moeite die in een foto gestopt wordt om net die ene foto te maken die jij wilt.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
even op een rijtje zetten dan ,
ik heb voor mijn 300 vr €4350 betaald .
een 1.7 converter erbij € 350 .
D300 kostte mij €1550.
kom je totaal €6300.
dit jaar komt de 500 vr erbij € 6900
dan nog de 1.4 converter € 350
statief + wimbly schommelkop +/- 900
natuur fotografie en met name vogels is leuk , maar wil je top foto`s maken moet je diep in de buidel tasten.
300mm f4 met 1.4 converter is een behoorlijk goede en betaalbare oplossing waar je zeker wel even mee vooruit kan ,
en daar heb je ook niet zo`n duur statief voor nodig , voor €150 heb je al een behoorlijke manfrotto.
groet ruud
ik heb voor mijn 300 vr €4350 betaald .
een 1.7 converter erbij € 350 .
D300 kostte mij €1550.
kom je totaal €6300.
dit jaar komt de 500 vr erbij € 6900
dan nog de 1.4 converter € 350
statief + wimbly schommelkop +/- 900
natuur fotografie en met name vogels is leuk , maar wil je top foto`s maken moet je diep in de buidel tasten.
300mm f4 met 1.4 converter is een behoorlijk goede en betaalbare oplossing waar je zeker wel even mee vooruit kan ,
en daar heb je ook niet zo`n duur statief voor nodig , voor €150 heb je al een behoorlijke manfrotto.
groet ruud
natuurfotograaf schreef:Ik vind mijn tijd te kostbaar om met je in discussie te gaan als je in elk antwoord wat anders zegt.
Blijkbaar lees jij in elk antwoord iets heel anders. Je leest blijkbaar wat je wil lezen.
Dat zie je vaker bij mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en dan van de daken schreeuwen dat Tokina en Sigma zo goed zijn. (sorry, even off-topic)

Mijn advies was welgemeend.
Maar zoals bij veel beginners is het niet wat ze willen horen en dan is het : shoot the messenger.
En door dit soort reacties reageren de ervaren mensen niet meer.
Gelukkig wil ruud wel zijn ervaringen delen.
- Germay
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik ben het roerend met je eens yoyo, er zijn mensen en wensen.....als je het niet kunt betalen moet je balen.yoyo schreef:natuurfotograaf schreef:Ik vind mijn tijd te kostbaar om met je in discussie te gaan als je in elk antwoord wat anders zegt.
Blijkbaar lees jij in elk antwoord iets heel anders. Je leest blijkbaar wat je wil lezen.
Dat zie je vaker bij mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en dan van de daken schreeuwen dat Tokina en Sigma zo goed zijn. (sorry, even off-topic)![]()
Mijn advies was welgemeend.
Maar zoals bij veel beginners is het niet wat ze willen horen en dan is het : shoot the messenger.
Gelukkig wil ruud wel zijn ervaringen delen.

Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
begin hier eens mee en kijk of vogelfotografie je ding is,en dat je er genoeg tijd voor kunt vrijmaken.300mm f4 met 1.4 converter is een behoorlijk goede en betaalbare oplossing waar je zeker wel even mee vooruit kan ,
denk dat er op internet genoeg voorbeelden van dierenfotografie te vinden zijn welke gemaakt zijn met een "beperkt budget"Maar als je budget beperkt is moet je gewoon geen dieren willen fotograferen.
Fotografie is breed genoeg.
denk dat tijd een nog grotere rol speelt dan het budget.
Nou yoyo, voor iemand met ervaring zit je anders de hele middag al behoorlijk veel te reageren, met soms wel drie reacties achter elkaar!yoyo schreef:Mijn advies was welgemeend.

Niet dat er veel nieuws uitkomt verder, maar ja...
precies! dat vind ik dus ook. ik vind het gewoon niet normaal dat er zo gereageerd word. Of je nou beginner of ervaren bent.joepert schreef:Nou yoyo, voor iemand met ervaring zit je anders de hele middag al behoorlijk veel te reageren, met soms wel drie reacties achter elkaar!yoyo schreef:Mijn advies was welgemeend.
En door dit soort reacties reageren de ervaren mensen niet meer.![]()
Niet dat er veel nieuws uitkomt verder, maar ja...
@yoyo, ik heb je in eerste instantie toch niet gevraagd om te reageren, reageer dan ook niet als je alleen maar beledigend wil zijn.. ik vind het van de zotte dat als er iemand van zijn zuur verdiende centen een miskoop heeft (wat al balen is) dat er meteen word gezegd dat je beginner bent of je de tijd er niet voor neemt om de lens te testen.
waarom moet er dan meteen worden gezegd dat mensen lezen wat ze willen lezen? mijn topic ging over de kwaliteit van de lens werd.
veel mensen hier op het forum zeggen altijd tegen de instappers op gebied van camera's dat ze goede keuzes hebben gemaakt. of het nou om de d40 gaat of D60 het maakt niet uit. Daar zie je toch ook niemand zeggen dat je beter een D700, of een 500mm 2.8 of een statief van 750 euro moeten kopen?
mensen, laat iedereen met een eigen topic toch eens in hun waarde!!! beantwoord gewoon waar het om gaat. niemand vraagt om prijzen, of dat dieren recht hebben op privacy of wat dan ook. Wil je de dieren echt pravicy geven? doe dan maar eens iets aan de Bioindustrie i.p.v mensen met een kleiner budged af te kraken.

Ik merk dat er altijd mensen op dit forum rondstruinen die heel graag offtopic gaan, waarom???
ik vind dat hier echt wel eens iets aan gedaan mag worden!
wat ik wel grappig vind is dat iedereen het maar over vogelfotografie heeft. ik heb het daar niet eens over gehad! vogels fotograferen is zowiezo niet mijn ding.
Geen verder commentaar...natuurfotograaf schreef:Waarom? omdat ik er vanuit ging dat een lens van dik 1000 euro al een prima keuze moest zijn. helaas was dat niet het geval.jpdejong schreef:hoi,
waarom is de 300 afs f4 van nikon geen optie, bijna zelfde prijs als de 100-300van sigma. gebruik je de 70-300 erbij eventueel voor de zoom. de 300 afs f4 is eventueel ook te gebruiken met de 1.4x en 1.7 converter.
Ik ben dus een beetje bang geworden om over te gaan tot de aanschaf van deze lens. Ik moet wel zeggen (toevallig) dat ik deze lens al geruime tijd aan het bestuderen ben. Lijkt mij ook een goede lens te zijn maar op dit moment ben ik wat huiverig geworden.
het is net waar je de grens zelf legt, wat wil je ervoor uit geven en wat kan je er aan uitgeven. ik denk wel dat je voor dat budget het beste wil hebben. misschien kan ik wel een 500 f4 betalen maar wil ik dat er niet voor uitgeven. de spullen die ik nu heb zijn voor mijn de top waar ik geld voor over heb. als iemand raad vraagt over een lens met een bepaalt budget, moet je die gene wel wijzen over de andere opties maar niet gelijk zeggen dat je dan vogel/dieren fotografie gelijk kan vergeten.
met de apparatuur die ik nu heb, probeer ik zoveel mogelijk eruit te halen wat de d300 met de 300afs eventueel met de 1.7 convertor. als ik eruit haal wat daarmee mogenlijk is, dan ben ik daar zeer tevreden mee, bereik ik de grenzen daarmee dan zal het zo zijn.
Volgens mij wordt de "nieuwe uitgaven" van de 300 afs met een betere voet geleverd. alleen even oppassen als je een gebruikte koopt.
groeten jan-peter
met de apparatuur die ik nu heb, probeer ik zoveel mogelijk eruit te halen wat de d300 met de 300afs eventueel met de 1.7 convertor. als ik eruit haal wat daarmee mogenlijk is, dan ben ik daar zeer tevreden mee, bereik ik de grenzen daarmee dan zal het zo zijn.
Volgens mij wordt de "nieuwe uitgaven" van de 300 afs met een betere voet geleverd. alleen even oppassen als je een gebruikte koopt.
groeten jan-peter
Laatst gewijzigd door jpdejong op do apr 09 2009 5:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8