chip54 schreef:Gerrit schreef: "Loop je daar zo rond, dan vraag ik me altijd af wat zoek ik daar toch. Dit kerkje heb ik in de afgelopen jaren al driemaal bezocht. (Tot tweemaal toe met een analoge camera.) Toch blijft het boeien. Dit jaar zal er niet van komen, maar volgend jaar ga ik zeker weer dit kerkje bezoeken, en hoop het antwoord te kunnen vinden waarom dit kerkje mij zo boeit.
Of is het gewoon de geschiedenis die dit kerkje ‘ademt’ die je zo boeit? Eens zal ik het weten."
Ik ken dat gevoel, Gerrit! Heb ik met een heel klein en van binnen intussen wat vervallen kerkje boven Baumes-de-Venise in Zuid-Frankrijk. Als we in de buurt zijn, moet ik er even naartoe. Tegenwoordig is het bijna nooit meer open, alleen voor speciale rondleidingen, en dat is echt heel jammer.....
Ik denk dat het gewoon de rust is die z’n kerkje uitstraalt. Je beseft dat je op dat moment daar helemaal alleen staat. Toch zijn er sporen aanwezig dat anderen daar kort geleden nog langs zijn geweest, wat je kan zien aan de brandende kaarsjes.
Als protestant kijk je wat vreemd tegen al die afbeeldingen aan, maar waar je wel van begrijpt wat de bedoeling is geweest van de kunstenaar die ze gemaakt heeft.
Vanuit de realiteit komt het allemaal wat als kits over, maar vanuit je mystieke gedachten wereld kan je het wel waarderen. En heb ik voor veel kunstuitingen in dat soort kerkjes grote bewondering. Het is eigenlijk gewoon boeiend om te zien hoe andere hun geloof als het ware ‘handen en voeten’ geven. Van het mystieke toch iets tastbaars maken. Ook al mis je zelf die behoefte.