Kan iemand mij vertellen of ik met mijn D300 plus de omkeerring plus de verloopring van 62 (filtermaat objectief) een groter macro-resultaat krijg dan de 1:1 die het objectief zelf maximaal biedt?
Bij voorbaat dank,
Richard
Nikon omkeerring BR-2A plus Sigma 2.8 70mm macro
Re: Nikon omkeerring BR-2A plus Sigma 2.8 70mm macro
Ik heb geen 70 mm Sigma, wel een Micro Nikkor 60 mm AFD (vorige model). Omgekeerd op een D80 toont deze in de zoeker plm. 36 mm bij oneindig instelling en plm 45 mm bij 1:1 instelling.
Ik zet wat vraagtekens bij de verloopring. Je moet er eentje hebben die verloopt van 62 mm lens naar 52 mm filter. Het lijkt me een ongewoon verloop omdat het vignettering kan opleveren, maar B+W zou zoiets kunnen leveren. Voorts zou ik een filterverloopring eerst willen passen voordat ik hem toepas. De filtervatting in de lens is (neem ik aan) plastic en de schroefdraad op de verloopring hooguit één tot anderhalve gang fijne schroefdraad, waarvan je moet afwachten hoe nauwkeurig deze is gesneden. Daaraan hangt een relatief zwaar en lang objectief. Ik kan je helaas geen meetbare criteria geven; het staat je aan of niet.
Succes.
Groet Hans.
Ik zet wat vraagtekens bij de verloopring. Je moet er eentje hebben die verloopt van 62 mm lens naar 52 mm filter. Het lijkt me een ongewoon verloop omdat het vignettering kan opleveren, maar B+W zou zoiets kunnen leveren. Voorts zou ik een filterverloopring eerst willen passen voordat ik hem toepas. De filtervatting in de lens is (neem ik aan) plastic en de schroefdraad op de verloopring hooguit één tot anderhalve gang fijne schroefdraad, waarvan je moet afwachten hoe nauwkeurig deze is gesneden. Daaraan hangt een relatief zwaar en lang objectief. Ik kan je helaas geen meetbare criteria geven; het staat je aan of niet.
Succes.
Groet Hans.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nikon omkeerring BR-2A plus Sigma 2.8 70mm macro
Als de Sigma een echt macro objectief is, is het advies om dat ding niet om te keren. De macro objectieven zijn gebouwd om optimaal in het 1:1 vlak opnamen te maken. Bij ander gebruik werk je niet optimaal. Gezien de 70mm zal de scherpte op slechts millimeters van het objectief zijn. Of dat nog handig is.
Lees m'n macro met Nikon publicatie op m'n website over alternatieven.
Door op de BR-2 A een BR-5 ring te plaatsen kunnen ook 62 millimeter filtermaat objectieven gebruikt worden.
Lees m'n macro met Nikon publicatie op m'n website over alternatieven.
Door op de BR-2 A een BR-5 ring te plaatsen kunnen ook 62 millimeter filtermaat objectieven gebruikt worden.