Jij hebt precies begrepen wat ik probeer te doen! Prima dat het zonder (al te :mrgreen: ) veel moeite ging en dat je het probleem zelf hebt opgelost. En bedankt voor het compliment, maar je had waarschijnlijk al begrepen dat Phil Harvey de echte held is. Heb je een nieuwe camera, ga dan even naar Phil om de nieuwste exiftool te downloaden.
Ik zal je mailadres (waar vind ik dat?) noteren en een mailinglijst aanleggen. Verder hoop ik dat je wat informatie wil geven over het apparaat, zoals precies typenummer, aantal trackpoints (70.000?), gebruikservaring, eventueel prijs/winkel. Even kijken wat belangrijk is voor mensen om te weten zodat ze een afgewogen keus kunnen maken. Ik wil een 'compatibiliteits' tabel maken met units die probleemloos werken.
Units die mijn aandacht hebben getrokken zijn deze (ik ben niet verbonden aan CameraNu of welk ander bedrijf, behalve aan mijn eigen fotobedrijfje):
http://www.cameranu.nl/artikel/8580/GiS ... PL700.html
Werkt met AA batterijen, heeft veel trackpoints (250.000/5=50.000 denk ik) en schakelt uit als je niet meer beweegt.
http://www.cameranu.nl/artikel/9772/i-g ... ogger.html
Goedkoop, liIon accu, live te gebruiken met notebook, meer dan genoeg trackpoints voor dagtrips.
Iemand die een van deze units heeft?
GeoHarvest gebruikt de functionaliteit van exiftool. Op dezelfde manier zou het automatisch de plaatsnamen aan je foto's kunnen hangen, als daar geschikte software voor is. Misschien kan ik GPicSync het tag-werk laten doen, al was dat uiteraard niet mijn uitgangspunt, ik weet het (nog) niet. Beide mogelijkheden geven echter wel de kracht van het programma aan. Je hebt de namen van de plaatjes in een lijst en kan daar allerlei automatische processen op loslaten.
Zo kan je van een 'action' (ik heb de engelse versie van Photoshop) binnen Photoshop een 'droplet' maken. Dit is een uitvoerbaar .exe bestand waar je een folder of een foto op kan gooien om Photoshop te starten en de 'action' uit te voeren. Als je een droplet maakt en de naam ingeeft op de 'System' tab bij 'Run program after image download' zou hij na de Image Download uitgevoerd moeten worden in de zojuist gedownloade folder. Zet wel eerst 'GeoTag images automatically' uit (ja, bèta software) anders gaan misschien twee programma's tegelijk met je plaatjes aan de slag.
Over Exiftool: als je er een kopie van maakt en die kopie hernoemd naar:
exiftool(-a -u -g1 -w txt).exe dan heb je iets heel leuks. Sleep hier een bestand of een folder op en exiftool maakt van elk bestand een zg. 'sidecar' file in de folder van het plaatje. Dit is een bestand met dezelfde naam als de foto maar met de extensie .txt. Daarin zit de complete exif-lijst die exiftool uit je bestand weet te halen. Leerzaam.
Je ziet steeds een 'name/value' pair en met deze gegevens kan GeoHarvest werken. Nu heb je al veel programma's die werken met sluitertijd etc., maar wat ik bijvoorbeeld interessant vind is:
AF Area Mode : Single Area (wide)
AF Point : Center
AF Points In Focus : Center
Ik kan me voorstellen dat ik een programma maak dat na de Image Download heel snel achter elkaar (instelbare) uitvergrotingen van de plaatjes op het scherpstelpunt laat zien. Als je binnen een instelbare tijd op de spatiebalk klikt wordt het plaatje naar de subfolder 'Selected' verplaatst, anders blijft-ie waar hij is. Lijkt me handig voor de sportwedstrijden van de kinderen.
Voor nu hoop ik nog wat meer ervaringen van mensen te krijgen over het geotaggen.
Groet,
Flip