Beweging
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Beweging
Beweging kun je in de fotografie op verschillende manieren vastleggen. Door snelle sluitertijden te gebruiken "bevries" je de beweging bijvoorbeeld. Als je met flitsers werkt kun je veel doen met flitsen op het tweede gordijn en zo zullen er nog heel veel meer technieken zijn.
Nu kwam ik op de site van Howard Schatz, waar o.a. schitterende dansfoto's te zien zijn. Ik vraag me van sommige foto's echt af hoe die gemaakt zijn. Werken in lagen? Zeg het maar.
Wie heeft daar kijk op? Ik heb binnenkort een workshop Dans en krijg dus alle gelegenheid om dingen uit te proberen.
De enige beweging die iktot nu toe heb vastgelegd in m'n foto's zijn die van het American Football.
Dit zijn de foto's die ik bedoel:
http://www.howardschatz.com/index.php?g ... ANCE::2::1
Nu kwam ik op de site van Howard Schatz, waar o.a. schitterende dansfoto's te zien zijn. Ik vraag me van sommige foto's echt af hoe die gemaakt zijn. Werken in lagen? Zeg het maar.
Wie heeft daar kijk op? Ik heb binnenkort een workshop Dans en krijg dus alle gelegenheid om dingen uit te proberen.
De enige beweging die iktot nu toe heb vastgelegd in m'n foto's zijn die van het American Football.
Dit zijn de foto's die ik bedoel:
http://www.howardschatz.com/index.php?g ... ANCE::2::1
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Re: Beweging
Mooie serie,
Het lijkt alsof hij de foto meerder keren belicht heeft met verschillende tijden. Bij de D80 kun je dat geloof ik 3 keer doen. Of hij heeft een filmcamera gebuikt en verschillende frames samengevoegd.
George
Het lijkt alsof hij de foto meerder keren belicht heeft met verschillende tijden. Bij de D80 kun je dat geloof ik 3 keer doen. Of hij heeft een filmcamera gebuikt en verschillende frames samengevoegd.
George
Dat effect is mij wel bekend. Ik heb dat vroeger ook gedaan. Dit soort effecten heb ik toen bereikt door meerdere flitsen na elkaar, op een in te stellen tijd, af te laten gaan. Ik had daar een speciaal stuk elektronica voor ontwikkeld, incl. een ingebouwde flitsmeter. Het apparaat heeft alleen de verhuizing in 1980 niet overleeft.
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Er zijn foto's bij die met de stroboscoop belicht zijn.
een donkere ruimte (zwarte achtergrond) en dan een
beweging laten uitvoeren met stroboscopische licht
flitsen en de belichting op 3-5 seconden zetten.
Dan komen er verschillende bewegingen als bevroren op een
foto te staan. De tijd van de stroboscoop is ook in te stellen
(van 1/100.000 sec tot enkele tienden van seconden)
er zitten ook fotos bij waar ik ook geen idee van heb hoe die gemaakt zijn
photoshop ? multi exposure...?
wel erg fraai
veel succes met je workshop
een donkere ruimte (zwarte achtergrond) en dan een
beweging laten uitvoeren met stroboscopische licht
flitsen en de belichting op 3-5 seconden zetten.
Dan komen er verschillende bewegingen als bevroren op een
foto te staan. De tijd van de stroboscoop is ook in te stellen
(van 1/100.000 sec tot enkele tienden van seconden)
er zitten ook fotos bij waar ik ook geen idee van heb hoe die gemaakt zijn
photoshop ? multi exposure...?
wel erg fraai
veel succes met je workshop
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Sommige beelden zijn een combinatie van flits- en duurlicht. Het flitslicht bevriest de beweging van het model en het duurlicht zorgt voor de bewegingsonscherpte. Stel een lange sluitertijd in (meet het duurlicht) en synchroniseer op het tweede gordijn.

TMax 400.

TMax 400.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Dat ziet er gaaf uit Arjan. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat zaken als flitsen op het tweede gordijn etc. voor mij dingen zijn die ik nog nooit in praktijk gedaan heb.
Met duurlicht bedoel je continulicht?
Met duurlicht bedoel je continulicht?

Arjanl,
Met duurlicht bedoel je de belichtingstijd? Is voor mij een nieuw woord.
George
Met duurlicht bedoel je de belichtingstijd? Is voor mij een nieuw woord.
George
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
De SB-800 biedt ook de mogelijkheid van stroboscopisch flitsen heb ik gezien in de handleiding. (RPT op de flitser)
Dat opent ook weer een aantal mogelijkheden
Eens uitvogelen hoe dat werkt.
Dat opent ook weer een aantal mogelijkheden

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Verdiep je eens meer in Photoshop en zeker de plugins...
Dit doet me denken aan die reclame... de kruiden heb ik gehaald in een heel klein dorpje in frankrijk... de yoghurt bij een oud vrouwtje in turkije.... maar je kan natuurlijk ook duivis slamix nemen....
Dit doet me denken aan die reclame... de kruiden heb ik gehaald in een heel klein dorpje in frankrijk... de yoghurt bij een oud vrouwtje in turkije.... maar je kan natuurlijk ook duivis slamix nemen....

- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Met duurlicht bedoel ik continu of beschikbaar of bestaand licht. Flitslicht kan ook duur licht zijn; héél duur 

ArjanL,
Duurlicht =omgevingslicht?
In deze serie zitten ook foto's die op deze manier,jouw voorbeeld, genomen zijn maar met een interval. Moeilijk uit de serie terug te halen, serie action, foto 11 bijv. Je zult zelf moeten tellen. Een springende dame, twee foto's met lange sluitertijd en flits op tweede gordijn. Dit kunnen alleen studiofoto's zijn, toch?
George
Duurlicht =omgevingslicht?
In deze serie zitten ook foto's die op deze manier,jouw voorbeeld, genomen zijn maar met een interval. Moeilijk uit de serie terug te halen, serie action, foto 11 bijv. Je zult zelf moeten tellen. Een springende dame, twee foto's met lange sluitertijd en flits op tweede gordijn. Dit kunnen alleen studiofoto's zijn, toch?
George
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, omgevingslicht.
Het voordeel van een studio is dat je een egale (donkere) achtergrond kunt gebruiken. De onscherpe beweging valt dan niet weg in de achtergrond, wat wel kan gebeuren als je dit 'op straat' doet.
De fotograaf heeft waarschijnlijk een combinatie van stroboscoop, tweede gordijn en duurlicht gebruikt (afgaande op de effecten in de foto). Mogelijk ook meerdere camera's met triggers. Zie voor dit principe Eadweard Muybridge.
Je kunt ook zelf de flitsers triggeren (foto 6?).
Misschien wil de fotograaf wil een tipje van de sluier oplichten als je emailt.
Het voordeel van een studio is dat je een egale (donkere) achtergrond kunt gebruiken. De onscherpe beweging valt dan niet weg in de achtergrond, wat wel kan gebeuren als je dit 'op straat' doet.
De fotograaf heeft waarschijnlijk een combinatie van stroboscoop, tweede gordijn en duurlicht gebruikt (afgaande op de effecten in de foto). Mogelijk ook meerdere camera's met triggers. Zie voor dit principe Eadweard Muybridge.
Je kunt ook zelf de flitsers triggeren (foto 6?).
Misschien wil de fotograaf wil een tipje van de sluier oplichten als je emailt.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Dat heb ik inderdaad gedaan en vandaag kwam dit antwoord:ArjanL schreef:Misschien wil de fotograaf wil een tipje van de sluier oplichten als je emailt.
R, We study movement using stroboscopic flash. Good luck. HS
Kan ik dus mooi deze week nog even bestuderen c.q. uitproberen

Moet wel studiowerk zijn, want je kunt geen achtergrond hebben. Elke flits moet voldoende zijn om het onderwep te belichten. Een achtergrond zal dan sterk overbelicht worden. Heb ik voor mezelf uitgedokterd.
George
George