Zonnekappen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Zonnekappen

Bericht door Schoonderbeek » za apr 11 2009 8:06 am

Hallo iedereen,

Een vraag wat betreft de zonnekappen, ik ben een beginnend d60 eigenaar wat mij prima bevalt.
Nu zie in de media dat men veel zonnekappen gebruikt, dit tegen overbelichting.
Maar wanneer pas je zo'n kap nou toe, in welke omstandigheden ?
Wie kan mij daar meer over vertellen.

Is er iemand die 2 dezelfde foto's heeft één met en één zonder zonnekap ?

Groeten Marco
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Zonnekappen

Bericht door ALE » za apr 11 2009 8:36 am

Het mag eigenlijk geen discussie waard zijn, een zonnekap gebruik je altijd!! Ten eerste om zoveel mogelijk lens flare te voorkomen en ten tweede te bescherming van je glas. Lens flare is een lichteffect dat ontstaat wanneer je met je D60 tegen het licht in fotografeert. Naast een soms stervormige overstraling om de lichtbron heen ontstaan vaak ook cirkelvormige, gekleurde reflecties in je objectief.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » za apr 11 2009 9:00 am

Schoonderbeek schreef:Hallo iedereen,

Een vraag wat betreft de zonnekappen, ik ben een beginnend d60 eigenaar wat mij prima bevalt.
Nu zie in de media dat men veel zonnekappen gebruikt, dit tegen overbelichting.
een zonnekap heeft niks met de belichting te maken. De belichting wordt geregeld door je camera waarbij gekeken wordt naar invallend licht.

een zonnekap heeft tot doel om licht wat van de zijkant, rechtstreeks vanuit de zon, op je lens valt en daar de door ale beschreven flares en sterretjes veroorzaakt. Dus een zonnekap doet zijn werk vooral als je de zon naast je hebt staan.

daarnaast beschermd ie de frontlens, of het filter, tegen stoten, krassen, regen en andere ellende, dus inderdaad altijd gebruiken. En het staat wel stoer want je toeter wordt nog meer toeter met een zonnekap ;)

ajuus
emiel

Myriad

Bericht door Myriad » za apr 11 2009 3:31 pm

Met een zonnekap heb je ook minder last van een lichte waas over je foto's (meer contrast).
Een zonnekap heeft bijna alleen maar voordelen, alhoewel er ook enkele lelijke zijn.
Maar wel gebruiken die dingen! Er zijn ook flexibele/opvouwbare van rubber (om je objectief bijvoorbeeld tegen het glas van een acquarium aan te drukken en geen reflectie te hebben).
Een zonnekap voorkomt niet in alle gevallen flare.
Al kijkend door je zoeker en je vinger op de ontspanknop, kun je je linkerhand (en evt. een baseballcap) gebruiken om die laatste flare/waas net buiten beeld weg te werken.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za apr 11 2009 4:05 pm

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 11 2009 4:14 pm

Hans Braakhuis schreef:Haal het maximale uit je D60:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=17073
Nauwelijks een D60 issue; dit geldt voor alle objectieven, ongeacht de camera waar deze op zit. Lijkt me trouwens ook niet een onderwerp dat aan bod komt in Eemnes, toch? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

fremitus

Bericht door fremitus » za apr 11 2009 5:03 pm

Alleen wél uitkijken met gebruik van de interne flitser in combinatie met groothoek.
Je krijgt dan zo'n mooie slagschaduw aan de onderkant :frown:
Een SB600/800/900 staat hoog genoeg om over de kap heen te flitsen.

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » za apr 11 2009 7:02 pm

Hallo iedereen,

Dat betkend dus ook als ik een zonnekap op mijn 18-55 vr wil plaatsen dat ik een apparte flitser moet gebruiken.
Het lijkt mij dan ook omdat het een korte lens is dat deze dan ook last van schaduw gaat krijgen, toch ?

Dit forum is echt super, dank aan allen
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » za apr 11 2009 10:05 pm

Dat betkend dus ook als ik een zonnekap op mijn 18-55 vr wil plaatsen dat ik een apparte flitser moet gebruiken.
Het lijkt mij dan ook omdat het een korte lens is dat deze dan ook last van schaduw gaat krijgen, toch ?

*EDIT*: Even een testje gedaan:

Ik heb toevallig nog de 18-55VR met zonnekap liggen van mijn oude D40. Ik heb hem op mijn D90 gezet en de interne flitser gebruikt. Tot en met 20 millimeter zie ik een kleine slagschaduw onderin beeld, daarboven was er geen probleem. Helaas dus. Overigens meen ik me te herinneren dat geen problemen had met een SB400 in combinatie met deze lens en kap, maar dat kan ik niet meer voor je uitproberen. De SB400 zit weliswaar veel dichter 'op de camera' dan een SB600/800/900, maar het verschil zal net genoeg zijn geweest. Al zou ik achteraf gezien geen SB400 aanraden, pak voor die 75 euro meer meteen een SB600.

Maar je kunt die kap voorlopig gewoon zonder flitser aanschaffen en hem in eerste instantie alleen bij daglicht/buiten gebruiken. Hoewel hij slechts zo'n 17mm voor de lens uit steekt (net gemeten) en een vrij grote diameter heeft en daardoor iets minder bescherming biedt dan mijn andere zonnekappen, is het veel beter dan niets.
Spul waarmee je foto's maakt...

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » zo apr 12 2009 10:06 am

als je flits de enige lichtbron (van betekenis) is, dan heb je geen zonnekap nodig. Het licht komt immers van achteren.

ajuus
emiel

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”