Nikon D50 of D80

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Arjan_D

Nikon D50 of D80

Bericht door Arjan_D » do mar 08 2007 8:33 pm

Na een aantal jaren met een compact camera gefotografeerd te hebben, ga ik nu de overstap maken naar een D-SLR. :lol:
Heb al rond gekeken in een aantal fotozaken en heb besloten dat het in ieder geval een Nikon moet worden zit alleen nog met een aantal dingen. Ik zit te twijfelen tussen een D50 en een D80, de D80 heeft 10 megapixels, maar in hoeverre heb je dit werkelijk nodig, hangt de kwaliteit van je foto's alleen af van het aantal megapixels of is ook het objectief, instel mogelijkheden, en dergelijke van belang.
Aangezien ik een beginner ben op het D-SLR vlak, vindt ik het prijsverschil voor de body's van bijna €400,- behoorlijk wat, aangezien je nog meer dingen moet aanschaffen.
Ten tweede hoe is de kwaliteit van de kitlens bij de D50 (D80) (18-55mm f3,5-5,6) of is het verstandiger om iets meer geld uit te geven voor een beter objectief, en in dat geval welke objectieven zijn aan te raden.
Hopelijk kunnen jullie helpen mijn keuze te maken.

Renske

Bericht door Renske » do mar 08 2007 9:19 pm

Zoek eerst nog maar een winkel die nog een D50 verkoopt....

Pindar01

Bericht door Pindar01 » do mar 08 2007 9:58 pm

Klik hier maar even er zijn er nog genoeg!

D50 te koop 8)

Ik ben zeeeer tevreden met mijn D50, zo nu en dan de equipment wat uitbreiden 8) Ik ben ook pas begonnen en ik heb mijn handen nog vol aan de D50!

Groet Michel

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

niet te hoog

Bericht door George Fennes » do mar 08 2007 10:09 pm

Hallo Arjan_D,

In ieder geval wil ik je eerst van harte welkom heten op dit forum.

Je vraagt een heleboel en er zijn nog veel meer antwoorden op.

In de eerste plaats, goed glas is het belangrijkste van je fotouitrusting.

Daarna komt de body.

Met een D50 kan je hele mooie plaatjes schieten met een D80 ook natuurlijk.

De kitlens 18-55mm is een redelijke lens, waar best wel mooie plaatjes uit te toveren zijn.

Maar het is geen toplens, dat snap je zelf waarschijnlijk ook wel.

Je bent een beginner zoals je zelf zegt, zou ik gewoon lekker beginnen met de D50 met 18-55mm kitlens.

Deze set zou je op een gegeven moment kunnen uitbreiden met een leuke tele.

Ik denk b.v. aan de 55-200mm, dit sluit dan naadloos op je kitlens aan.

Doe dan lekker wat ervaring op en kijk waar je grenzen liggen.

Dan kan je altijd later nog een lensje kopen welke meer toegesneden is op jouw specifieke behoefte c.q. belangstelling.

Vindt je het leuk op portretten te maken, of macro opnames van bloemmetjes of van die enge beesten levensgroot op het scherm te tonen.

Dan kan je aan de hand daarvan een extra lens kopen of je bestaande lens vervangen.

Maar omdat je nog zoveel moet leren en waarschijnlijk niet exact weet wat je preciese interesses zijn, kan je beter in het begin niet te hoog grijpen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Herrie

Bericht door Herrie » do mar 08 2007 10:37 pm

Ik zou een D50 nemen, de D80 is als instapper nog te duur vind ik. Je zou kunnen overwegen iets meer voor de basislens uit te geven door de 18-70mm aan te schaffen. Zou ook goed 2ehands kunnen. Op marktplaats doet die lens ongeveer 200 euro. Deze kitlens van de D70s wordt veel aangeboden door mensen die een duurdere 18-200 hebben aangeschaft.

Herrie

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do mar 08 2007 11:19 pm

Hallo Arjan,

allereerst welkom op dit forum!
Mijn insteek is, dat je op dit moment ook heel goed op marktpaats naar een nieuwe 2ehands D50 zou kunnen gaan kijken. Er worden legio D50's aangeboden en dat biedt de mogelijkheid om te kijken naar iets betere lenzen. Is maar een idee... 8)

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Herrie

Bericht door Herrie » do mar 08 2007 11:22 pm

Daar ben ik het mee eens, maar ik kan me voorstellen dat je dat als nieuweling niet meteen doet.

Herrie

differhans

Bericht door differhans » do mar 08 2007 11:47 pm

Welkom zoekende :lol:

Ik weet een nieuwe d50 te koop €400, incl volledige garantie.
Mijn oude 18-70 eigenlijk nieuw met garantie, bij een fotozaak.€299

Zie maar.
Een pb.

John Sentani

Bericht door John Sentani » vr mar 09 2007 8:09 am

Voor 500 euro heb je een nieuwe D70s.....
Wel snel zijn want op=op

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”