Een regenachtige dag . . . .

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Frederix

Een regenachtige dag . . . .

Bericht door Frederix » zo apr 12 2009 11:41 am

Na alle commotie durf ik bijna geen foto's meer te plaatsen welke niet met een Nikon zijn gemaakt. :evil:

Maar vooruit, toch maar proberen. Een week of twee geleden heb ik onderstaande foto's gemaakt in het centrum van Amersfoort. De film was bij de HEMA zoekgeraakt, maar is afgelopen zaterdag toch weer opgedoken.

Hieronder een greep uit de foto's van die regenachtige dag. De foto's zijn gemaakt met mijn ROLLEICORD Vb op Fuji NPZ 800 rolfilm (5 jaar over datum)

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Een regenachtige dag . . . .

Bericht door ALE » zo apr 12 2009 12:25 pm

De "Fred-Look" blijf je trouw. Ongelofelijk hoe consistent je dit iedere keer voor elkaar krijgt. Ik durf bijna wedden indien je 10 foto's naast elkaar legt die van jou er zo uithaalt.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo apr 12 2009 12:35 pm

ALE schreef:De "Fred-Look" blijf je trouw. Ongelofelijk hoe consistent je dit iedere keer voor elkaar krijgt. Ik durf bijna wedden indien je 10 foto's naast elkaar legt die van jou er zo uithaalt.
Groet,

ALE

Me dunkt, ze zijn vierkant :mrgreen:

Maar ik ben het wel eens met Ale, mooie consistente Frederix foto's. Uitschieter vind ik nummer 4.

Zit je trouwens op je hurken Fred ? Of laat je de de camera zakken (je kan toch bovenop het matglas kijken als ik het goed begrepen heb)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Frederix

Bericht door Frederix » zo apr 12 2009 12:39 pm

a90 schreef:
ALE schreef:De "Fred-Look" blijf je trouw. Ongelofelijk hoe consistent je dit iedere keer voor elkaar krijgt. Ik durf bijna wedden indien je 10 foto's naast elkaar legt die van jou er zo uithaalt.
Groet,

ALE

Me dunkt, ze zijn vierkant :mrgreen:

Maar ik ben het wel eens met Ale, mooie consistente Frederix foto's. Uitschieter vind ik nummer 4.

Zit je trouwens op je hurken Fred ? Of laat je de de camera zakken (je kan toch bovenop het matglas kijken als ik het goed begrepen heb)
Ik steun af met één knie op de grond om de camera stabiel te kunnen houden. De opnamen zijn gemaakt met 1/15 of 1/30 seconde om bewegingsonscherpte te krijgen bij bewegende personen. Het is dan lastig om de camera stil te houden. Omdat ik afsteun op één knie en inderdaad bovenin de camera kan kijken, krijg je een mooi laag standpunt. Het levert bij regenachtig weer alleen een natte broek op.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo apr 12 2009 1:17 pm

Frederix schreef: Het is dan lastig om de camera stil te houden.
Misschien is dit dan een makkelijk hulpmiddeltje ?

Afbeelding
Klik op de foto voor de website.

Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » zo apr 12 2009 3:55 pm

Dit kan ik wel waarderen! Zeker door die bewegings onscherpte! Dat voegt toch wel iets toe!
Leuk ook eens in de regen ipv altijd met mooi weer te fotograferen.
Mijn "slechtweer foto's" zijn altijd zo kleurloos in tegenstelling tot die van jou! Erg leuk!

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door vulture » zo apr 12 2009 4:57 pm

begrijp niet precies wat men zo mooi vind aan deze foto's , de onscherpte is bewust, daar zal ik dus niets over zeggen. Maar qua kleur en compositie zie ik hier niets waar ik van zeg wow. Kan iemand mij uitleggen wat ik dan mis in deze foto's, ik bedoel wat zie ik niet dat jullie wel zien?

Frederix

Bericht door Frederix » ma apr 13 2009 10:29 am

vulture schreef:begrijp niet precies wat men zo mooi vind aan deze foto's , de onscherpte is bewust, daar zal ik dus niets over zeggen. Maar qua kleur en compositie zie ik hier niets waar ik van zeg wow. Kan iemand mij uitleggen wat ik dan mis in deze foto's, ik bedoel wat zie ik niet dat jullie wel zien?
Ach Vulture, wat moet ik daar nou op zeggen?

Ik heb een indruk willen geven van een regenachtige dag. Glimmende straten, bonte parapluus, mensen die zich haasten om snel weer naar huis gaan. Ik heb geprobeerd om die sfeer in foto's te vangen. De één ziet in een regenachtige dag een bron van inspiratie en gaat fotograferen, de ander ziet dat niet en blijft wellicht binnen. Misschien dat deze foto's daarom de één wel aanspreken en de ander weer niet.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma apr 13 2009 10:32 am

Toch weer lekker om naar te kijken Fred. Ik vind foto 1 en 3 bijzonder sfeervol met de fraaie natte glinstering.

vulture
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door vulture » ma apr 13 2009 10:34 am

dank je Frederix voor je uitleg! De sfeer proef je inderdaad uit je foto's. Kun je me nog een ding uitleggen, waarom kies je voor bewegingsonschepte? Wat voegt dat voor jou aan jou foto's toe?

Frederix

Bericht door Frederix » ma apr 13 2009 10:47 am

vulture schreef:dank je Frederix voor je uitleg! De sfeer proef je inderdaad uit je foto's. Kun je me nog een ding uitleggen, waarom kies je voor bewegingsonschepte? Wat voegt dat voor jou aan jou foto's toe?
Hoi Vulture,

Het is een keuze. Ik kies vaker voor sluitertijden van 1/10 seconde (bij 24 mm op 35 mm film (Nikon F100)) of 1/15 seconde (bij 80 mm op rolfilm (Rolleicord Vb)). Statische zaken worden dan scherp weergegeven, bewegende zaken krijgen bewegingsonscherpte mee. In mijn beleving geeft dat een stuk dynamiek in de foto die je anders niet krijgt.

Myriad

Bericht door Myriad » ma apr 13 2009 11:42 am

Frederix,

Onder bijna alle weersomstandigheden kunnen goede foto's gemaakt worden.
Daar zijn in de historie al genoeg voorbeelden van geleverd.
2 en 4 vind ik de meest geslaagde, vanwege de voor- en achtergrond en de goede dosering van dynamiek.
Ik kan dit soort beelden waarderen, OOK voor de moeite die je er voor doet.
De dynamiek voegt voor mij waarde toe. Bij 1 vind ik die te aanwezig, bij 3 niet of nauwelijks.

Fisherking

Bericht door Fisherking » ma apr 13 2009 12:00 pm

vulture schreef:begrijp niet precies wat men zo mooi vind aan deze foto's , de onscherpte is bewust, daar zal ik dus niets over zeggen. Maar qua kleur en compositie zie ik hier niets waar ik van zeg wow. Kan iemand mij uitleggen wat ik dan mis in deze foto's, ik bedoel wat zie ik niet dat jullie wel zien?
Voor mij heeft het ook geen wow.. ik heb ze voor mezelf even naar zwart-wit omgezet, vind ik ze persoonlijk mooier. Voor mij zijn sfeer plaatjes mooier in zwart-wit (of sepia). Vierkant is wel grappig!

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za apr 18 2009 10:06 am

Nog een handig hulpmiddeltje bij een regenachtige dag?
Afbeelding
:mryellow:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Frederix

Bericht door Frederix » za apr 18 2009 11:34 am

Eeuw schreef:Nog een handig hulpmiddeltje bij een regenachtige dag?
Afbeelding
:mryellow:
Jeetje nog aan toe, wat een ding zeg. Ik denk dat dit heel wat kilootjes gaat wegen. En je trekt heel wat bekijks denk ik. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”