Met de test kaart aan de gang en zelfs op het punt gestaan een draadje te openen met de naam : frontfocus / backfocus / of gewoon net niet scherp
Het is er niet van gekomen omdat de foto's binnen gemaakt waren met kunstlicht enz. bovendien was de kaart uitgeprint en dan is mogelijk het uitgangspunt niet helemaal scherp.
De problemen die Yvonne had maakte het er niet beter op. Moet ik ook echt aan een D700 om lekker scherp te zijn?
Nu heb ik gisteren een test uitgevoerd met verschillende camera's en verschillende lenzen met het volgende uitgangspunt:
brandpuntsafstand 40 mm f:7,1 of 6,8
Nikon 24-70/2,8 op D300 en D50
Tamron 17-50/2,8 op D300
Nikon 18-200 op D50 (vergeten om op de D300 te zetten

LX3 (ja natuurlijk ook gelijk vergeleken)
De instelafstand van de 18-200 is groter en dar had ik niet mee gerekend vandaar het verschil in beeld.
Ik heb niets aan de foto's gedaan. Zo naar photobucket vanaf de geheugenkaart via de PC. Verkleining en verscherping door Photobucket.
Zelf ben ik niet weg van de resultaten van de 24-70 maar misschien zien jullie dat anders.
Dan heb ik nog iets vreemds vastgesteld:
Wat me opviel bij de 24-70 is de manier van focussen op de D300.
Als ik scherpstel op een korte scherpstel afstand (0,38m) dan geeft bij F2,8 de afstand schaal 0,38 m aan, maar kies ik een kleiner diafragma (ik dacht 7,1) dan wordt er opnieuw scherpgesteld maar dan verdraait de afstandschaal en geeft dan 0,42 m aan en dat verschil op de schaal bij die kleine afstand is best veel. Positie camera en onderwerp niet gewijzigd!
Vind ik heel typisch. Ik zat net iets verder dan de kortste scherpstel afstand.
Ik zal hieronder foto's plaatsen ( ps: de wijn is nu op en was verrukkuluk

update 20 april: foto's verwijderd omdat ik iets verder naar beneden andere foto's heb geplaatst die beter te vergelijken zijn.
24-70/2,8 op D300 F7,1 brandpuntsafstand 40mm

ik ben benieuwd naar de reacties va de "kenners"
weet iemand een soort van test kaart op het internet te vinden met hoge resolute die je bijv op A3 kan uitprinten?