Flitser D90
Flitser D90
Hoi Allemaal,
Ik heb vanmiddag buiten enkele foto's gemaakt. In de automatische stand klapt de flitser iedere keer omhoog en flitst bij iedere gemaakte foto. Er is voldoende licht buiten om niet te hoeven flitsen. Hoe kan ik dit uitschakelen?
Groetjes
Jos
Ik heb vanmiddag buiten enkele foto's gemaakt. In de automatische stand klapt de flitser iedere keer omhoog en flitst bij iedere gemaakte foto. Er is voldoende licht buiten om niet te hoeven flitsen. Hoe kan ik dit uitschakelen?
Groetjes
Jos
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Flitser D90
Dat doet je toestel waarschijnlijk omdat hij verwacht dat het onderwerp te donker is tegen een lichte achtergrond. Dan gaat de "invulflits" automatisch aan.jvhoof schreef:Hoi Allemaal,
Groetjes
Jos
Je kan dit uitzetten door een ander programma te kiezen. Bijvoorbeeld P. Dan gaat natuurlijk niet meer alles automatisch, en moet je zelf dus een deel van het denkwerk gaan verrichten!
Bedankt voor je advies, maar is de optie invulflits gebruiken dan niet uit te schakelen?
Het gebeurd namelijk bijna altijd dat er op de automatische stand geflitst wordt als ik buiten foto's maak.
In de manuele of p stand gebeurd dat inderdaad niet. Soms moet je wel een heel snel een foto maken en dan heb je niet de tijd om allerlei instellingen te doen.
Jos
Het gebeurd namelijk bijna altijd dat er op de automatische stand geflitst wordt als ik buiten foto's maak.
In de manuele of p stand gebeurd dat inderdaad niet. Soms moet je wel een heel snel een foto maken en dan heb je niet de tijd om allerlei instellingen te doen.
Jos
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Tja, het heet niet voor niets "automatisch"... Als je het zou kunnen beïnvloeden kan je het toch niet meer zo noemen.jvhoof schreef:Bedankt voor je advies, maar is de optie invulflits gebruiken dan niet uit te schakelen?

Ik gebruik overigens zelf vrijwel alleen de A stand; dan bepaal ik wat scherp is, en de camera mag de sluitertijd berekenen. De door de camera gekozen sluitertijd houd ik natuurlijk wel in de gaten, want ik wil bijvoorbeeld niet dat een sluitertijd gekozen wordt die ik niet stil kan houden of die niet bij een bewegend onderwerp past.
Als je het storend vindt, zet 'm dan gewoon op P. Ook dan komt de camera meestal met een prima resultaat voor de dag. Alleen moet je dan zelf even in de gaten houden of je foto wel is wat je hoopt bij bijvoorbeeld tegenlicht.
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ja,jvhoof schreef:Bedankt voor je advies, maar is de optie invulflits gebruiken dan niet uit te schakelen?
In de manuele of p stand gebeurd dat inderdaad niet. Soms moet je wel een heel snel een foto maken en dan heb je niet de tijd om allerlei instellingen te doen. Jos
Kijk eens op pagina's 6 en 34 van het handboek.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Misschien helpt het in een aantal gevallen om je camera in te stellen op meervelds-meting.
groet, Melliw
groet, Melliw
Ondanks het mooie weer toch voldoende reacties om vooruit te kunnen.
Allemaal bedankt ik kan hiermee goed aan de slag.
Er mag een slotje op.
Groetjes
Jos
Allemaal bedankt ik kan hiermee goed aan de slag.
Er mag een slotje op.
Groetjes
Jos
Melliw schreef:Misschien helpt het in een aantal gevallen om je camera in te stellen op meervelds-meting.
groet, Melliw
Dat kon ik niet vinden hoe dat moest.
Ik probeer ook zoveel mogelijk zelf in te stellen.
maar dat gaat soms idd niet ivm tijd.
Meerdere focuspunten zou voor een snelle reportage met weinig tijd ertussen ideaal zijn.
Ik dacht altijd dat de camera dit wel zou doen op de auto stand overigens.
Eén standje naast Auto staat de flits met een streepje er doorheen. Je kunt ook de Fn knop instellen dat je de flits blokkeert.
gr. Ruud
D610/D90/, glas en de Macbook R.
D610/D90/, glas en de Macbook R.