Flitser D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
jvhoof

Flitser D90

Bericht door jvhoof » za apr 11 2009 4:09 pm

Hoi Allemaal,
Ik heb vanmiddag buiten enkele foto's gemaakt. In de automatische stand klapt de flitser iedere keer omhoog en flitst bij iedere gemaakte foto. Er is voldoende licht buiten om niet te hoeven flitsen. Hoe kan ik dit uitschakelen?

Groetjes
Jos

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Flitser D90

Bericht door Patrick » za apr 11 2009 4:16 pm

jvhoof schreef:Hoi Allemaal,
Ik heb vanmiddag buiten enkele foto's gemaakt. In de automatische stand klapt de flitser iedere keer omhoog en flitst bij iedere gemaakte foto. Er is voldoende licht buiten om niet te hoeven flitsen. Hoe kan ik dit uitschakelen?

Groetjes
Jos
Dat doet je toestel waarschijnlijk omdat hij verwacht dat het onderwerp te donker is tegen een lichte achtergrond. Dan gaat de "invulflits" automatisch aan.

Je kan dit uitzetten door een ander programma te kiezen. Bijvoorbeeld P. Dan gaat natuurlijk niet meer alles automatisch, en moet je zelf dus een deel van het denkwerk gaan verrichten!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jvhoof

Bericht door jvhoof » za apr 11 2009 4:24 pm

Bedankt voor je advies, maar is de optie invulflits gebruiken dan niet uit te schakelen?
Het gebeurd namelijk bijna altijd dat er op de automatische stand geflitst wordt als ik buiten foto's maak.
In de manuele of p stand gebeurd dat inderdaad niet. Soms moet je wel een heel snel een foto maken en dan heb je niet de tijd om allerlei instellingen te doen.

Jos

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 11 2009 4:29 pm

jvhoof schreef:Bedankt voor je advies, maar is de optie invulflits gebruiken dan niet uit te schakelen?
Het gebeurd namelijk bijna altijd dat er op de automatische stand geflitst wordt als ik buiten foto's maak.
In de manuele of p stand gebeurd dat inderdaad niet. Soms moet je wel een heel snel een foto maken en dan heb je niet de tijd om allerlei instellingen te doen.
Tja, het heet niet voor niets "automatisch"... Als je het zou kunnen beïnvloeden kan je het toch niet meer zo noemen. :wink:

Ik gebruik overigens zelf vrijwel alleen de A stand; dan bepaal ik wat scherp is, en de camera mag de sluitertijd berekenen. De door de camera gekozen sluitertijd houd ik natuurlijk wel in de gaten, want ik wil bijvoorbeeld niet dat een sluitertijd gekozen wordt die ik niet stil kan houden of die niet bij een bewegend onderwerp past.

Als je het storend vindt, zet 'm dan gewoon op P. Ook dan komt de camera meestal met een prima resultaat voor de dag. Alleen moet je dan zelf even in de gaten houden of je foto wel is wat je hoopt bij bijvoorbeeld tegenlicht.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za apr 11 2009 4:49 pm

jvhoof schreef:Bedankt voor je advies, maar is de optie invulflits gebruiken dan niet uit te schakelen?
In de manuele of p stand gebeurd dat inderdaad niet. Soms moet je wel een heel snel een foto maken en dan heb je niet de tijd om allerlei instellingen te doen. Jos
Ja,

Kijk eens op pagina's 6 en 34 van het handboek.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » za apr 11 2009 4:50 pm

Misschien helpt het in een aantal gevallen om je camera in te stellen op meervelds-meting.

groet, Melliw
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

jvhoof

Bericht door jvhoof » za apr 11 2009 5:04 pm

Ondanks het mooie weer toch voldoende reacties om vooruit te kunnen.
Allemaal bedankt ik kan hiermee goed aan de slag.
Er mag een slotje op.

Groetjes
Jos

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » za apr 11 2009 8:17 pm

Melliw schreef:Misschien helpt het in een aantal gevallen om je camera in te stellen op meervelds-meting.

groet, Melliw

Dat kon ik niet vinden hoe dat moest.
Ik probeer ook zoveel mogelijk zelf in te stellen.
maar dat gaat soms idd niet ivm tijd.
Meerdere focuspunten zou voor een snelle reportage met weinig tijd ertussen ideaal zijn.
Ik dacht altijd dat de camera dit wel zou doen op de auto stand overigens.

Ruud V.
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ruud V. » ma apr 13 2009 10:54 pm

Eén standje naast Auto staat de flits met een streepje er doorheen. Je kunt ook de Fn knop instellen dat je de flits blokkeert.
gr. Ruud

D610/D90/, glas en de Macbook R.

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » di apr 14 2009 12:11 am

dank je

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”