afdrukken op ISO 800
afdrukken op ISO 800
Hallo allemaal
Begin deze maand was ik bij een optreden van een beginnend bandje waar ik wat leuke plaatjes voor heb geschoten.
Nu heb ik ze dit weekend online gezet op mijn eigen website en ze waren erg enthousiast en ze willen er misschien een paar gebruiken voor drukwerk. Tevens voor hun eigen site willen ze ze ook gebruiken met naams-vermelding.
Wat is jullie advies wat betreft de resolutie en enige nabewerking? Ze hebben mij geen maat gegeven over het afdrukken enzo.
De foto's zijn zo'n beetje allemaal geschoten op ISO800 en sommige ISO640.
Alvast bedankt.
groetjes
Ducky
Begin deze maand was ik bij een optreden van een beginnend bandje waar ik wat leuke plaatjes voor heb geschoten.
Nu heb ik ze dit weekend online gezet op mijn eigen website en ze waren erg enthousiast en ze willen er misschien een paar gebruiken voor drukwerk. Tevens voor hun eigen site willen ze ze ook gebruiken met naams-vermelding.
Wat is jullie advies wat betreft de resolutie en enige nabewerking? Ze hebben mij geen maat gegeven over het afdrukken enzo.
De foto's zijn zo'n beetje allemaal geschoten op ISO800 en sommige ISO640.
Alvast bedankt.
groetjes
Ducky
Re: afdrukken op ISO 800
Zo hoog mogelijke resolutie natuurlijk. Meer dan 300dpi is meestal nutteloos, maar het kan ook geen kwaad.
Nabewerking hangt ervanaf. Ga je ze laten afdrukken bij het kruidvat of de AH hoef je geen nabewerking te doen, dat is meestal zonde van de tijd omdat zij het ook nog een keer automatisch nabewerken.
Laat je het afdrukken bij een vaklab zul je het gewoon zo moeten bewerken zoals jij het wilt zien. Uiteraard werk je dan met een gecalibreerde monitor, want anders heb je nog geen idee hoe de afdruk er uit zal zien.
Nabewerking hangt ervanaf. Ga je ze laten afdrukken bij het kruidvat of de AH hoef je geen nabewerking te doen, dat is meestal zonde van de tijd omdat zij het ook nog een keer automatisch nabewerken.
Laat je het afdrukken bij een vaklab zul je het gewoon zo moeten bewerken zoals jij het wilt zien. Uiteraard werk je dan met een gecalibreerde monitor, want anders heb je nog geen idee hoe de afdruk er uit zal zien.
helaas is mijn monitor niet gecalibreerd. Kan het ook niet doen omdat ik heel krap bij kas zit nu.
Ik laat het afdrukken bij een profesionele afdrukcentrale zegmaar... Profotonet mogelijk...
Op welke grootte (aantal pixels of cm's) is de ruis over het algemeen zichtbaar?
kan ik A4 formaat gerust doen of moet ik dan echt toch wat noise-reductie-tools erop loslaten??
Ik laat het afdrukken bij een profesionele afdrukcentrale zegmaar... Profotonet mogelijk...
Op welke grootte (aantal pixels of cm's) is de ruis over het algemeen zichtbaar?
kan ik A4 formaat gerust doen of moet ik dan echt toch wat noise-reductie-tools erop loslaten??
Hoeveel ruis je hebt, hangt behalve van de iso, ook af van de lichtomstandigheden en wat voor beeld je hebt. Vooral egale, donkere schaduwpartijen zijn ruisgevoelig.
Mijn tip: Ga met je geheugenkaart naar de HEMA en druk voor 1,75 euro gewoon een foto op A4-formaat af. Je ziet dan allicht hoe het echt met de ruis zit.
Tip 2: in z/w is de ruis van Nikon meestal heel fotokorrelig en kijkt het niet zo nauw met ruis.
Tip 3: Ik gebruik zelf vaak zijdeglans fotopapier (Canon Silk- nog wat), waarbij ik een witrand gebruik en soms een zwart randje om de foto zelf doe (in Photoshop kan dat heel makkelijk). Het resultaat ziet er dan vaak veel professioneler uit en je kunt vast ook door derden mat laten printen.
Succes ermee!
Alexander
Mijn tip: Ga met je geheugenkaart naar de HEMA en druk voor 1,75 euro gewoon een foto op A4-formaat af. Je ziet dan allicht hoe het echt met de ruis zit.
Tip 2: in z/w is de ruis van Nikon meestal heel fotokorrelig en kijkt het niet zo nauw met ruis.
Tip 3: Ik gebruik zelf vaak zijdeglans fotopapier (Canon Silk- nog wat), waarbij ik een witrand gebruik en soms een zwart randje om de foto zelf doe (in Photoshop kan dat heel makkelijk). Het resultaat ziet er dan vaak veel professioneler uit en je kunt vast ook door derden mat laten printen.
Succes ermee!
Alexander
Heel algemeen kun je stellen dat hoe kleiner de afdruk is, hoe minder ruis je zult zien, al zijn daar vast wel uitzonderingen op te bedenken.duck304 schreef:helaas is mijn monitor niet gecalibreerd. Kan het ook niet doen omdat ik heel krap bij kas zit nu.
Rouwranden en andere toeters en bellen laat ik liever achterwege. Een net lijstje of een mooi passe-partout geeft naar mijn idee een mooier resultaat.
Oh...let er als je niet gaat calibreren en dus kleurperfect gaat bewerken wel goed op dat de foto niet onder- danwel overbelicht is. Dat is wel 'vrij' belangrijk.
Oeps, las net dat het eigenlijk gaat om het digitaal aanleveren en niet zozeer om het leveren van afdrukken.
Wat betreft de nabewerking: een instelling van 300dpi is inderdaad meer dan genoeg en 800 iso op een D80 zal niet zoveel ruis geven, neem ik aan. Zoals gezegd zal de ruis in z/w er vaak nog fotografisch uitzien, bij kleur kun je wel vervelende effecten krijgen.
Geef anders eens een link naar een van de foto's die je aan wilt leveren.
Dat maakt het ook handiger inschatten of er nog (meer) nabewerking nodig is. En ik ben wel benieuwd om te zien waarover het gaat natuurlijk.
Mocht je ook afdrukken aan willen leveren, zou ik het inderdaad simpel houden, dus gewoon een witrand resp. zwartrand op papier dat of minimaal 285 gr. is, of in een passepartout zit. De opmerking dat een witrand/ zwartrand onder de benaming "toeters en bellen" valt, begrijp ik niet, maar je hebt ongetwijfeld ook weer je eigen voorkeur om foto's te presenteren
.
Nogmaals succes ermee,
Alexander
Wat betreft de nabewerking: een instelling van 300dpi is inderdaad meer dan genoeg en 800 iso op een D80 zal niet zoveel ruis geven, neem ik aan. Zoals gezegd zal de ruis in z/w er vaak nog fotografisch uitzien, bij kleur kun je wel vervelende effecten krijgen.
Geef anders eens een link naar een van de foto's die je aan wilt leveren.

Mocht je ook afdrukken aan willen leveren, zou ik het inderdaad simpel houden, dus gewoon een witrand resp. zwartrand op papier dat of minimaal 285 gr. is, of in een passepartout zit. De opmerking dat een witrand/ zwartrand onder de benaming "toeters en bellen" valt, begrijp ik niet, maar je hebt ongetwijfeld ook weer je eigen voorkeur om foto's te presenteren

Nogmaals succes ermee,
Alexander
Dat heeft wat te maken met persoonlijke voorkeuren. Trek het je niet aan hoorDephoid schreef: De opmerking dat een witrand/ zwartrand onder de benaming "toeters en bellen" valt, begrijp ik niet, maar je hebt ongetwijfeld ook weer je eigen voorkeur om foto's te presenteren.

De foto's staan op http://www.dave-click.com - portofolio - Festivals - Dark Underground Tour 2009
Deze zijn alleen wat klein om te kijken. Je kan op deze URL kijken voor wat grotere versie...
http://www.dave-click.com/ravage-ravage/
De foto's op de laatste site zijn grotendeels gelijk met die op me officiele site. Sommige zijn wel intussen verwijderd maar daar gaat het niet helemaal om....
ik hoor graag reacties.
groetjes
ducky
Deze zijn alleen wat klein om te kijken. Je kan op deze URL kijken voor wat grotere versie...
http://www.dave-click.com/ravage-ravage/
De foto's op de laatste site zijn grotendeels gelijk met die op me officiele site. Sommige zijn wel intussen verwijderd maar daar gaat het niet helemaal om....
ik hoor graag reacties.
groetjes
ducky
Op die postzegeltjes die je laat zien is echt niet te zeggen hoe de afdruk eruit gaat zien. Ik zie wel dat een groot deel niet scherp is; dat ga je op afdrukken dubbel en dwars terugzien, hou daar rekening mee.
Als laatste: 'portofolio'? Dat is wel een hele opvallende fout op je site; dat zou ik even aanpassen.
Als laatste: 'portofolio'? Dat is wel een hele opvallende fout op je site; dat zou ik even aanpassen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Aangezien er in dit topic gesproken wordt over de resolutie waarin je de foto het beste kan aanleveren hier een link naar artikel over de misverstanden over resolutie in foto's.
http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm
http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm
Dank voor de link! Ik zie er heel veel goede foto's bij zitten, maar ook een paar die er ook op het beeldscherm wat onscherp uitzien.
Ik wil niet zeuren
, maar ik adviseer een strenge selectie te maken van 10 tot 15 foto's die allemaal goed zijn. Het is nl. zonde van je goede foto's om er minder goede tussen te zetten.
Ben nu zelf aan het rondkijken hoe ik zelf een goede site kan maken... Dus t.z.t. is alle commentaar op mijn site ook welkom
. Maar genoeg off-topic commentaar nu. Het klopt trouwens wel wat eerder is opgemerkt, dat drukwerk erg kritisch is voor foto's, dus het is goed dat je even van tevoren goed kijkt hoe het met de nabewerking zit middels dit topic....
Laat maar weten welke foto's je uiteindelijk hebt gestuurd!
Salut,
Alexander
Ik wil niet zeuren

Ben nu zelf aan het rondkijken hoe ik zelf een goede site kan maken... Dus t.z.t. is alle commentaar op mijn site ook welkom

Laat maar weten welke foto's je uiteindelijk hebt gestuurd!
Salut,
Alexander
Ben gister eens wat bezig geweest om een onscherpe foto er beter uit te laten zien dmv diverse verscherpings-tools.
Moet zeggen dat dat wel helpt. ook noise-reductie helpt in zekere zin.
Heb toen de foto uitgeprint en dat was erg. Ik heb namelijk niets gekalibreerd en dat merk ik hoor. echt erg.
nu zit ik heel erg te twijfelen wat ik nu moet doen. ruim bij kas zit ik niet, maar ik moet wel mijn monitor en printer laten kalibreren omdat ik anders geen goede foto's kan afleveren aan de drukkerij. bewerking is dan ronduit slecht.
Woont er iemand bij mij in de buurt zodat ik even zo'n kalibratie kan testen voordat ik het zelf ga kopen??
groetjes
Ducky
Moet zeggen dat dat wel helpt. ook noise-reductie helpt in zekere zin.
Heb toen de foto uitgeprint en dat was erg. Ik heb namelijk niets gekalibreerd en dat merk ik hoor. echt erg.
nu zit ik heel erg te twijfelen wat ik nu moet doen. ruim bij kas zit ik niet, maar ik moet wel mijn monitor en printer laten kalibreren omdat ik anders geen goede foto's kan afleveren aan de drukkerij. bewerking is dan ronduit slecht.
Woont er iemand bij mij in de buurt zodat ik even zo'n kalibratie kan testen voordat ik het zelf ga kopen??
groetjes
Ducky
Hier in de buurt (en dat is niet bij jou in de buurt) zit een afdrukboer waarbij de eigenaar zo vriendelijk is om op verzoek eventjes aan de kleurcorrecties te sleuren. Dan zie jij niet exact hoe het eruit gaat zien, maar die gast weet over het algemeen wel hoe het ongeveer eruit moet gaan zien. Bijna groene gezichten bijvoorbeeld zijn dan dus niet meer van toepassing. Heb je niet zoiets in de buurt?
Anders gewoon naar het kruidvat gaan. De autocorrecties kunnen er waarschijnlijk best wat van maken.
Anders gewoon naar het kruidvat gaan. De autocorrecties kunnen er waarschijnlijk best wat van maken.
stel dat ik de colorvision spyder 2 koop voor mijn 2 monitoren en voor de printer kalibratie koop ik het pakket van pixelpad. krijg ik dan op mijn monitor staat, ook op papier? is dat gelijk aan dat bij profotonet bijvoorbeeld?. mijn testafdruk was opzich niet vreemd van kleur, alleen de helderheid klopt totaal niet. hoe kan ik me brightness en contrast het beste op instellen?. heb 2x Acer AL1717f monitoren.
groetjes ducky
groetjes ducky
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb een Pantone Huey Pro, kost iets van € 120 en werkt prima, ook als je meerdere monitoren gebruikt. Je kunt 'm ook continu het omgevingslicht laten aanpassen.duck304 schreef: Woont er iemand bij mij in de buurt zodat ik even zo'n kalibratie kan testen voordat ik het zelf ga kopen??