HDR techniek
HDR techniek
Hallo NIKON'ers,
Ik ben in het bezit van een nikon d70, maar heb er nog weinig verstand van.
Ik zou graag meer willen weten van het HDR techniek! Je moet iets van 8 foto's maken maar wat voor soort foto's? Hoe gaat dit in zijn werk?
Hartelijke groet,
Leon
Ik ben in het bezit van een nikon d70, maar heb er nog weinig verstand van.
Ik zou graag meer willen weten van het HDR techniek! Je moet iets van 8 foto's maken maar wat voor soort foto's? Hoe gaat dit in zijn werk?
Hartelijke groet,
Leon
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
8 foto's is een beetje overdreven. 5 foto's is al veel.
Maak 1 foto die goed belicht is, maak daarna een foto die 2 stops onderbelicht is en dan nog een die weer 2 stops onderbelicht is, doe hetzelfde met 2 foto's die resp. 2 en 4 stops overbelicht zijn.
Vervolgens kan je met een programma zoals PS CS2 of Photomatix je foto's 'stacken' en daar een getonemapped HDR foto uithalen.
HDR op Wikipedia
Maak 1 foto die goed belicht is, maak daarna een foto die 2 stops onderbelicht is en dan nog een die weer 2 stops onderbelicht is, doe hetzelfde met 2 foto's die resp. 2 en 4 stops overbelicht zijn.
Vervolgens kan je met een programma zoals PS CS2 of Photomatix je foto's 'stacken' en daar een getonemapped HDR foto uithalen.
HDR op Wikipedia
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Licht wordt gemeten in "hoeveelheid licht die op de sensor valt". De halvering of verdubbeling van die hoeveelheid licht wordt een "stop" genoemd. Dit kan zijn een halvering of een verdubbeling, van sluitertijd, diafragma of ISO gevoeligheid.
Als je camera bijvoorbeeld meet: 1/250 sec met f/8 op ISO 200. Dan kun je als volgt 1 stop overbelichten:
1. Halveer de sluitertijd naar 1/125 sec, of:
2. Verdubbel je diafragma opening van f/8 naar f/5.6, of:
3. verdubbel je ISO waarde van 200 naar 400.
Overbelichten betekent dat er meer dan "optimaal" licht op de sensor valt. Hierdoor worden lichte vlakken uitgebeten, maar worden er meer details in de donkere vlakken en minder ruis opgenomen.
onderbelichten werkt exact hetzelfde. 1 stop onderbelichten betekent dus:
1. verdubbel de sluitertijd naar 1/500 sec, of:
2. halveer je diafragma opening naar f/11, of:
3. halveer je ISO gevoeligheid naar ISO 100.
Onderbelichten zorgt voor dichtgelopen donkere vlakken en meer ruis, maar meer details in de lichte vlakken.
2 stop over/onderbelichten is dus de hoeveelheid licht op de sensor 4x zo groot of zo klein maken. Door nu (tenminste) 3 foto's te maken, waarvan eentje op de gemeten waarde, eentje 2 stops onderbelicht voor details in de hoge lichten en eentje 2 stops overbelicht voor de details in de schaduwen heb je het bereik van je plaatje opgerekt van ongeveer 6 stops (het maximale bereik van de CCD in je camera) naar 10 stops. Door nu de computer die 3 beelden weer samen te laten voegen krijg je een foto met heel veel details erin. Soms is dit mooi, soms ziet het er erg "gemaakt" uit.
Belangrijke voorwaarde is natuurlijk wel dat het onderwerp op alle 3 de foto's exact hetzelfde is, anders krijg je een soort bewegingsonscherpte. Voor landschappen en architectuur is deze techniek dus heel goed te gebruiken voor sport en actie is HDR totaal waardeloos.
Hopelijk is je vraag hiermee (grotendeels) beantwoord. Ik weet zeker dat deze begrippen in elke fotocursus uitgebreid aan de orde komen. Heel veel succes en vooral veel plezier met foto's maken!
Groeten,
Marnix
Als je camera bijvoorbeeld meet: 1/250 sec met f/8 op ISO 200. Dan kun je als volgt 1 stop overbelichten:
1. Halveer de sluitertijd naar 1/125 sec, of:
2. Verdubbel je diafragma opening van f/8 naar f/5.6, of:
3. verdubbel je ISO waarde van 200 naar 400.
Overbelichten betekent dat er meer dan "optimaal" licht op de sensor valt. Hierdoor worden lichte vlakken uitgebeten, maar worden er meer details in de donkere vlakken en minder ruis opgenomen.
onderbelichten werkt exact hetzelfde. 1 stop onderbelichten betekent dus:
1. verdubbel de sluitertijd naar 1/500 sec, of:
2. halveer je diafragma opening naar f/11, of:
3. halveer je ISO gevoeligheid naar ISO 100.
Onderbelichten zorgt voor dichtgelopen donkere vlakken en meer ruis, maar meer details in de lichte vlakken.
2 stop over/onderbelichten is dus de hoeveelheid licht op de sensor 4x zo groot of zo klein maken. Door nu (tenminste) 3 foto's te maken, waarvan eentje op de gemeten waarde, eentje 2 stops onderbelicht voor details in de hoge lichten en eentje 2 stops overbelicht voor de details in de schaduwen heb je het bereik van je plaatje opgerekt van ongeveer 6 stops (het maximale bereik van de CCD in je camera) naar 10 stops. Door nu de computer die 3 beelden weer samen te laten voegen krijg je een foto met heel veel details erin. Soms is dit mooi, soms ziet het er erg "gemaakt" uit.
Belangrijke voorwaarde is natuurlijk wel dat het onderwerp op alle 3 de foto's exact hetzelfde is, anders krijg je een soort bewegingsonscherpte. Voor landschappen en architectuur is deze techniek dus heel goed te gebruiken voor sport en actie is HDR totaal waardeloos.
Hopelijk is je vraag hiermee (grotendeels) beantwoord. Ik weet zeker dat deze begrippen in elke fotocursus uitgebreid aan de orde komen. Heel veel succes en vooral veel plezier met foto's maken!
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb ook al geexperimeteerd door één RAW opname in Capture over- en onder te belichten. leidt wel tot detailverlies en ruis, klopt dat?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: vraag
Niet lullig bedoelt hoor maar ik zou dat hele HDR maar even laten rusten als ik je was en je bezig houden om je camera te leren kennen en de gebruikershandleiding leren snappen, daarna is die HDR aan jou in 2 woorden uit te leggen.katzleon schreef:Hallo,
Ik ben nogal een leek met camera's,
Ik heb niet echt een idee wat je bedoelt:
die 2 stops onderbelicht is?
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het lijkt mij inderdaad ook dat je beter eerst wat meer over basis fotografie kunt op te steken.
HDR is een vrij nieuwe techniek en zeker niet eenvoudig.
Wil je toch experimenteren dan hier enige houvast.
www.easyhdr.com/
Home page van easy HDR bevat gratis test programma en uitgebreid tutorial (engels)
www.microotje.be/hader.html
Zeer duidelijke uitleg over HDR met PS, Photomatix en Easy HDR
http://backingwinds.blogspot.com/2006/1 ... mages.html
uitgebreide tutorial over HDR met PS (engels)
Er is nog wel meer informatie maar die is meestal zeer technisch en weinig praktijk gericht.
In de Camera magazine nr. 105 en 107 staat een goed artikel over HDR
RVK
HDR is een vrij nieuwe techniek en zeker niet eenvoudig.
Wil je toch experimenteren dan hier enige houvast.
www.easyhdr.com/
Home page van easy HDR bevat gratis test programma en uitgebreid tutorial (engels)
www.microotje.be/hader.html
Zeer duidelijke uitleg over HDR met PS, Photomatix en Easy HDR
http://backingwinds.blogspot.com/2006/1 ... mages.html
uitgebreide tutorial over HDR met PS (engels)
Er is nog wel meer informatie maar die is meestal zeer technisch en weinig praktijk gericht.
In de Camera magazine nr. 105 en 107 staat een goed artikel over HDR
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ja dat klopt als jij een RAW importeert en daarna de belichting op 2 stops overbelichten zet ontstaat er idd ruis, met name in de donkere gedeelten in je foto.Jos schreef:Ik heb ook al geexperimeteerd door één RAW opname in Capture over- en onder te belichten. leidt wel tot detailverlies en ruis, klopt dat?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;