D70 - D300 Wat ga ik ervan merken?
D70 - D300 Wat ga ik ervan merken?
Stel, ik vervang mijn good old D70 voor een D300. Een stap die ik al een tijdje in mijn hoofd heb.
Wat ga ik daarvan merken? Meest concrete wat ik me voor kan stellen dat mijn bankrekening wat lager zal komen te staan.
Maar verder?
- zijn de foto's zichtbaar beter? Niet academisch, maar hoe zie je verschil in kleur en ruis? (Doet me pijn om te zeggen, maar de resultaten van mijn nieuwe C* Powershot van 170 euro zijn vaak mooier dan die van de D70...)
- Werkt het lekkerder? Zit er nu eindelijk een fatsoenlijke autofocus op die niet zoals bij de D70 je terug doet verlangen naar een matglas met scherpstel wig en raster? Staan de knoppen echt beter? Kun je makkelijk met een knop "film"gevoeligheid en belichtingscompensatie instellen (liefst met ook aan de zoeker) Heeft dat ding een betere zoeker (100% - snap niet waarom zoekers kleiner worden gemaakt, ik heb liever een 120% zoeker met een kader erin)
Of is het vooral de poser factor die een upgrade krijgt? In dat geval moet er vooral een grip bij.
Wat ga ik daarvan merken? Meest concrete wat ik me voor kan stellen dat mijn bankrekening wat lager zal komen te staan.
Maar verder?
- zijn de foto's zichtbaar beter? Niet academisch, maar hoe zie je verschil in kleur en ruis? (Doet me pijn om te zeggen, maar de resultaten van mijn nieuwe C* Powershot van 170 euro zijn vaak mooier dan die van de D70...)
- Werkt het lekkerder? Zit er nu eindelijk een fatsoenlijke autofocus op die niet zoals bij de D70 je terug doet verlangen naar een matglas met scherpstel wig en raster? Staan de knoppen echt beter? Kun je makkelijk met een knop "film"gevoeligheid en belichtingscompensatie instellen (liefst met ook aan de zoeker) Heeft dat ding een betere zoeker (100% - snap niet waarom zoekers kleiner worden gemaakt, ik heb liever een 120% zoeker met een kader erin)
Of is het vooral de poser factor die een upgrade krijgt? In dat geval moet er vooral een grip bij.
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D70 - D300 Wat ga ik ervan merken?
Ja, je merkt veel als je overstapt.
Tip: ga met je D70 en lens naar een fotozaak en vraag of je de D300 uit mag proberen. Maak gelijke foto's met je D70 en de D300 en vergelijk de foto's in alle rust. Je hebt dan gelijk met de D300 gewerkt, waardoor je weet hoe hij vasthoudt en dergelijke. Anderen kunnen van alles roepen, maar op deze manier kun je zelf een mening vormen.
Tip: ga met je D70 en lens naar een fotozaak en vraag of je de D300 uit mag proberen. Maak gelijke foto's met je D70 en de D300 en vergelijk de foto's in alle rust. Je hebt dan gelijk met de D300 gewerkt, waardoor je weet hoe hij vasthoudt en dergelijke. Anderen kunnen van alles roepen, maar op deze manier kun je zelf een mening vormen.
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Heb vier jaar met de D70 gekiekt. Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik overgestapt naar de D300. Tot volle tevredenheid kan ik wel zeggen.
Een sprong vooruit. Het grote display is fantastisch. Veel minder ruis bij hoge ISO waarden is bijzonder prettig, flitser blijft vaker in de tas. De camera ligt lekkerder in de hand. De witbalans wordt door de D300 een stuk beter bepaald. Bij standaard instellingen zijn de foto's mooi helder, niet meer dat donkere wat je van de D70 kent.
Een jaar geleden heb ik er een Nikkor 17-55 2.8 bij gekocht als alternatief voor de 18-70 kitlens die bij de D70 zat. Niet echt goedkoop maar een flinke aanrader op de D300. Aanzienlijk betere scherpte.
De 18-70 heeft onlangs in het 2e-hands circuit op dit forum een nieuwe bestemming gekregen.
Een sprong vooruit. Het grote display is fantastisch. Veel minder ruis bij hoge ISO waarden is bijzonder prettig, flitser blijft vaker in de tas. De camera ligt lekkerder in de hand. De witbalans wordt door de D300 een stuk beter bepaald. Bij standaard instellingen zijn de foto's mooi helder, niet meer dat donkere wat je van de D70 kent.
Een jaar geleden heb ik er een Nikkor 17-55 2.8 bij gekocht als alternatief voor de 18-70 kitlens die bij de D70 zat. Niet echt goedkoop maar een flinke aanrader op de D300. Aanzienlijk betere scherpte.
De 18-70 heeft onlangs in het 2e-hands circuit op dit forum een nieuwe bestemming gekregen.

-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik ben een van de laatsten der Mohikanen die op dit forum nog met een D70s schiet denk ik zo
Zo af en toe kan ik vergelijken met een de nieuwste generatie D3(x), D700 en D300.
Met name de automatische witbalans in binnensituaties is bij de nieuwste generatie véél beter dan bij de D70(s). Het is dat ik in NEF schiet en veel tijd en aandacht aan de nabewerking
besteed anders wordt het heel moeilijk zoniet onmogelijk om uit de D70(s) een eindresultaat te krijgen dat met de huidige camera's enigzins te vergelijken is.
Verder zijn de kleine display en zoeker en de snelheid van autofocus van de D70(s) niet meer van deze tijd.

Met name de automatische witbalans in binnensituaties is bij de nieuwste generatie véél beter dan bij de D70(s). Het is dat ik in NEF schiet en veel tijd en aandacht aan de nabewerking
besteed anders wordt het heel moeilijk zoniet onmogelijk om uit de D70(s) een eindresultaat te krijgen dat met de huidige camera's enigzins te vergelijken is.
Verder zijn de kleine display en zoeker en de snelheid van autofocus van de D70(s) niet meer van deze tijd.
- hvds
- Forumlid
- Contacteer:
Onno schreef:Heb vier jaar met de D70 gekiekt. Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik overgestapt naar de D300. Tot volle tevredenheid kan ik wel zeggen.
vorig jaar de overstap gemaakt van D 70 naar D300 kan me alleen maar bij bovenstaand aansluiten.
maar had er nu voor gestaan zou ik een D700 genomen hebben.
groet
Henri
Laatst gewijzigd door hvds op ma apr 13 2009 11:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.
in the race for quality there is no finish line!
in the race for quality there is no finish line!
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
D300 voordelen:
- Ruis is veel minder
- Kleuren zijn mooier/sprankelender
- Snelheid is beter
- AF is enigzinds vergelijkbaar
- D70 gewicht is beter, D300 is toch aanzienlijk zwaarder
- D300 grip is beter (afhankelijk van je handen natuurlijk)
- D300 heeft meer mogelijkheden die ik overigens niet veel gebruik
- Schermpje is heerlijk
- fopstanden ben je kwijt (heerlijk)
- zoeker is groter (ahh, niet meer door het tunneltje kijken)
Maar de D700 is nog beter
- Ruis is veel minder
- Snelheid is beter
- Schermpje is heerlijk

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Nog een groot voordeel: je komt er ineens achter dat je kan zien wat je fotografeert. Het oculair van de D70 is toch wel erg klein en donker als je er een D300 naast houdt!
- SwederD70
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou zeggen "Gaan met die banaan!"
Eenmaal een paar honder pic's geschoten en (veel) minder nabewerking nodig gehad en de D300 in de hand gehad wil je niet echt meer terug naar de D70....
(niet dat de D70 slecht was maar tussen beide zit gewoon 4 jaar ontwikkeling en dat betaald zich uit!)
Eenmaal een paar honder pic's geschoten en (veel) minder nabewerking nodig gehad en de D300 in de hand gehad wil je niet echt meer terug naar de D70....
(niet dat de D70 slecht was maar tussen beide zit gewoon 4 jaar ontwikkeling en dat betaald zich uit!)
En dat je een maandje lang een doekje tegen 't kwijlen in de fototas moet hebben.Duuuv schreef:Stel, ik vervang mijn good old D70 voor een D300. Een stap die ik al een tijdje in mijn hoofd heb.
't werkt lekkerder, veel lekkerder. De zoeker is super, de knoppen liggen waar je ze verwacht. Je kleuren zijn subtieler, je hebt meer DR om mee te spellen. Je hebt een AF systeem wat doet wat je verwacht.Maar verder?
Je hebt ook de ruimte om heftigere fouten te maken, om na 3 maanden nog niet alle optie's te kennen en om, tot je 's goed in de handleiding kijkt, erg rare problemen te krijgen.
Of is het vooral de poser factor die een upgrade krijgt? In dat geval moet er vooral een grip bij.[/quote]
Zeg Skippy,
Ik doe ook nog met je mee hoor! Ik bedoel dat schieten met een D70s ...
Maar bij mij lonkt het ook hoor. Nu de financiën nog
Groet Patrick
Ik doe ook nog met je mee hoor! Ik bedoel dat schieten met een D70s ...
Maar bij mij lonkt het ook hoor. Nu de financiën nog

Groet Patrick
Skippy schreef:Ik ben een van de laatsten der Mohikanen die op dit forum nog met een D70s schiet denk ik zoZo af en toe kan ik vergelijken met een de nieuwste generatie D3(x), D700 en D300.
Ik liep toevallig tegen een ex-demo body aan. 218 foto's op de teller en daarom ging 'ie weg voor maar 1000 euro.
En als je een D70 en een 17-55 objectief hebt....de D70 inruilen voor een D300 of ook de 17-55 inruilen voor een 24-70 en doorsparen voor een D700??Brenzef schreef:D300 voordelen:
- Ruis is veel minder
- Snelheid is beter
- Schermpje is heerlijk
Dit is mijn dilemma op het moment

- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Als je geen groothoek nodig hebt is dat wellicht een goede keus.En als je een D70 en een 17-55 objectief hebt....de D70 inruilen voor een D300 of ook de 17-55 inruilen voor een 24-70 en doorsparen voor een D700??
Dit is mijn dilemma op het moment
groet, willem
ik heb met kerst de stap gewaagd. Vooral omdat ik mn d70 noet helemaal meer vertrouwde na wat haperingen. Ik ben dol op mijn d300, ik kan bovenstaande punten beamen. Enige dat ik heb: ik heb nog al kleine handen en ik kan dus lastig de ae-l/af-l knop indrukken, tegelijk met ontspanknop (half indrukken werkt daar niet...
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben ook van de D70 naar de D300 overgestapt. Aan de hierboven genoemde voordelen van de D300 wil ik er nog een toevoegen, namelijk het aanzienlijk grotere dynamische bereik. Ik kan bij bewolkt weer nu gebouwen aan de noordzijde fotograferen, zonder dat de lucht uitgebeten is. De lichtmeter van de D300 is ook geweldig. Als je het geld ervoor hebt: doen!
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl