D90 en RAW

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
ramrod

D90 en RAW

Bericht door ramrod » wo apr 15 2009 10:10 am

Hallo,

Gisteren mn D90 opgehaald en natuurlijk mee aan de slag gegaan , nu wilde ik de foto,s eens in RAW bekijken en bewerken dat gaat goed met het bij geleverde programma van Nikon maar in Photoshop Elements 6 lukt dit niet , ik krijg dan de melding "kan niet openen ivm onjuist bestands type" , ik heb ook nog een aanta; RAW foto,s er opstaan die met de D80 zijn genomen en die kan ik wel in Elements 6 openen .

Iemand een idee wat dit kan zijn ?

Heb nog een aantal vragen omdat ik vanaf nu in RAW wil gaan fotograferen

1 Het Nikon programma lijkt me erg basic om RAW te bewerken , iemand ervaring met RAW en Elements 6 ?Is er eventueel een gratis RAW bewerkings programma?

2 Zowel in JPEG als in RAW kan je natuurlijk foto,s bewerken , waarom verdient in RAW werken de voorkeur , is dit verfijnder ?

3 Als ik in een map RAW opnames heb staan en wil deze omzetten naar JPEG moet dat dan stuk voor stuk of is er ook een mogelijkheid of programma om in èèn keer alle foto,s in die map om te zetten naar JPEG , scheelt heel wat muis klikken .

Alvast bedankt , Willem

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D90 en RAW

Bericht door gijs sandberg » wo apr 15 2009 10:46 am

Willem,

Als je met Adobe Nikon RAW bestanden wilt openen moet je de geschikte versie van de RAW plugin hebben.

Kijk op http://www.adobe.com voor de goede plugin.

Nikon ViewNX is de eenvoudige (gratis) software van Nikon. Capture NX is de uitgebreide versie: die kan je gratis proberen.
zie http://www.nikon.nl

ad 2: RAW verdient meestal de voorkeur aangezien je achteraf nog een heleboel kan aanpassen, zie het maar als een foto-negatief.

Conversie: met NIkon VieuwNX kan je in 1 slag een stapel NEF bestanden converteren, zoek maar in de helpfiles (of: selecteer bestanden en druk op de buttom converteren).

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo apr 15 2009 11:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » wo apr 15 2009 10:49 am

ramrod schreef:Hallo,

Gisteren mn D90 opgehaald en natuurlijk mee aan de slag gegaan , nu wilde ik de foto,s eens in RAW bekijken en bewerken dat gaat goed met het bij geleverde programma van Nikon maar in Photoshop Elements 6 lukt dit niet , ik krijg dan de melding "kan niet openen ivm onjuist bestands type" , ik heb ook nog een aanta; RAW foto,s er opstaan die met de D80 zijn genomen en die kan ik wel in Elements 6 openen .

Iemand een idee wat dit kan zijn ?

Heb nog een aantal vragen omdat ik vanaf nu in RAW wil gaan fotograferen

1 Het Nikon programma lijkt me erg basic om RAW te bewerken , iemand ervaring met RAW en Elements 6 ?Is er eventueel een gratis RAW bewerkings programma?

2 Zowel in JPEG als in RAW kan je natuurlijk foto,s bewerken , waarom verdient in RAW werken de voorkeur , is dit verfijnder ?

3 Als ik in een map RAW opnames heb staan en wil deze omzetten naar JPEG moet dat dan stuk voor stuk of is er ook een mogelijkheid of programma om in èèn keer alle foto,s in die map om te zetten naar JPEG , scheelt heel wat muis klikken .

Alvast bedankt , Willem
Heb zelf geen D90 maar het ou het kunnen zijn dat er een D90 plugin moet zijn in Elements 6 om deze RAW bestanden van de D90 te kunnen lezen?
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

george013

Bericht door george013 » wo apr 15 2009 12:50 pm

Gimp is gratis bewerkingssoftware. Voor de conversie van RAW heb je de gratis UFRAW plugin. Deze kun je ook standalone gebruiken. Of de D90 al is toegevoegd, weet ik niet. Waarschijnlijk helpt het om met een hexaviewer de cameratype in het bestand D90 te veranderen in D80, voorlopig.
George

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo apr 15 2009 1:54 pm

Maud schreef:Heb zelf geen D90 maar het ou het kunnen zijn dat er een D90 plugin moet zijn in Elements 6 om deze RAW bestanden van de D90 te kunnen lezen?
Inderdaad je moet de Adobe Camera Raw 5.3 update downloaden en installeren en dan kan Photoshop Elements 6.0 de D90 NEFjes lezen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

ramrod

Bericht door ramrod » wo apr 15 2009 4:32 pm

Heb de plugin binnen gehaald en geiinstaleerd maar blijf dezelfde melding houden , vreemd

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo apr 15 2009 4:39 pm

ramrod schreef:Heb de plugin binnen gehaald en geiinstaleerd maar blijf dezelfde melding houden , vreemd
Heb je wel de instructies precies opgevolgd zoals aangegeven in mijn link hierboven (oude plugin verwijderd en nieuwe gekopieerd in Program Files\Adobe\Photoshop Elements 6.0\Plug-Ins\File Formats, etc.).

Ik heb dit ook een keer met Photoshop gehad en toen bleek ik de nieuwe plug-in niet in de juiste folder te hebben geplaatst.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Jan

Bericht door Jan » wo apr 15 2009 4:56 pm

Met Capture NX 2 haal je het beste uit je NEF foto's.
Je kunt de NEF bestanden in seriebewerking zetten en ook mappen omzetten in JPEG. Voordeel van RAW/NEF is dat je meer kan aanpassen en altijd terug kan naar het origineel (Digitaal Negatief) :D

harry bul

Bericht door harry bul » wo apr 15 2009 5:28 pm

ja dat werkt wel maar niet tot volle tevredenheid ik bedoel dat met de hexviewer 90 veranderen in 80.
maar dan mist er iets van de foto tenminste dat is bij mij zo ik gebruikte bibble pro en dat ging uitstekend tot ik de D90 kocht.
ik gebruik nu LR dat werkt redelijk maar is toch niet te vergelijken met bibble.
maar ja zolang dat niet te koop is (tenminste ik weet niet waar)moet ik mij maar behelpen met LR.
(of is er iemand op het forum die weet waar ik het in nedereland kan bestellen?).bibble pro 5.0 bedoel ik dan.
LR is misschien ook wel iets voor jouw Willem of toch maar NX2 gaan kopen zit daar ook wel over te denken .

groeten Harry

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » wo apr 15 2009 7:15 pm

Zou het niet zo kunnen zijn dat Elements zes niet meer wordt ondersteund met betrekking tot de PS Rawconvertsers. Ik denk dat je zult moeten upgraden naar een nieuwe versie van Photoshop Elements. Zijn ze niet bij versie 10 inmiddels? Capture NX is hét programma voor de bewerken van je NEF's. Kost een lieve duit, maar dan heb je ook wat. Houd vanwege de nogal ingewikkelde interface wel rekening met een stijle leercurve.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo apr 15 2009 7:46 pm

PS Elements is op dit moment bij versie 7. Als ik mij niet vergis, wordt Adobe CameraRAW 5.x alleen ondersteund door PSE 7 en niet door oudere versies.
Groeten,
Edwin

flickr - website

george013

Bericht door george013 » wo apr 15 2009 8:39 pm

Met biblepro 5 schijnt iets heel raars aan de hand te zijn. Het komt maar niet uit. Voor info http://support.bibblelabs.com/webboard/ ... 87d5bb90b0.
Daarnaast vroeg TS om gratis software. Gimp is gratis en kan ook veel, Ufraw is ook niet verkeerd.

Wil je Biblepro kopen, ik heb hem bij http://www.application-systems.de/liste ... ungen.html gekocht. Ook via een hint op dit forum, en betalen met bankoverschrijving, geen creditcard.
George

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » wo apr 15 2009 9:10 pm

NX2 schijnt goed te zijn inderdaad. iemand ervaring met Silky Pics soms?

ramrod

Bericht door ramrod » wo apr 15 2009 9:59 pm

Dank voor de reactie,s ,maar nog steeds niets ...

Heb wel een trail van NX 2 binnen gehaald maar daar ben ik nog niet aan toe vindt het erg bewerkelijk en niet handig in elkaar zitten maar dat zal misschien wel veranderen als je er veel mee werkt.

Weet iemand of als je Elements 7 koopt daar wel een RAW plugin bij zit of moet dat ook weer worden gedownload , zie er op de site niets over staan .

Willem

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo apr 15 2009 10:37 pm

ramrod schreef:Dank voor de reactie,s ,maar nog steeds niets ...
Vervelend dat het niet werkt Willem, hij zou het moeten doen - moeilijk om van hieruit verder te helpen.
Het enige wat ik nog kan bedenken is om een search te doen op "CameraRaw.8bi" en overal waar je de plug-in vindt hem te verwijderen en vervolgens de nieuwe plug-in nogmaals installeren en in de goede folder parkeren.
ramrod schreef:Weet iemand of als je Elements 7 koopt daar wel een RAW plugin bij zit of moet dat ook weer worden gedownload , zie er op de site niets over staan .
Dit is niet de oplossing en onzin om alleen voor compatibiliteit met de D90 versie 7.0 aan te schaffen, het moet met 6.0 lukken (en Cyrus/Edwin heeft dus niet gelijk - zie nogmaals mijn link naar Camera Raw 5.3 update hierboven)
Groeten - Arend / flickr

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”