Onweer advies/tips

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
haya99
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Onweer advies/tips

Bericht door haya99 » do apr 16 2009 12:17 pm

Geen mooie foto, maar wil graag wat advies. Heb nu al een paar keer geprobeerd een (mager) onweersbuitje op de plaat vast te leggen. Dit is wat ik er tot nu toe maximaal uitkrijg en vind het erg beroerd. In Lightroom komt het NEF bestand bijna zwart binnen en pas na bewerking is er wat meer te zien. Daarbij is de ruis op ISO200 ook veel te veel (vind ik). Heb niet de 'ruisonderdrukking bij lange sluitertijden' aan staan (D300). Heb een sluitertijd van 15 sec aangehouden deze keer vanwege de kans op het goede moment, maar ook bij kortere sluitertijden is de ruis teveel naar mijn mening. Kijk even niet naar de scheve horizon en de stofjes ajb. Hoe kan ik dit verbeteren? Bedankt alvast voor evt. reacties.

Afbeelding

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Onweer advies/tips

Bericht door Melliw » do apr 16 2009 12:45 pm

Ik zou de 'Bulb' stand gebruiken.
Je druk je ontspan knop dan in en wacht tot de flits komt, daarna laat je hem weer los.
Je kunt dat gewoon instellen als sluitertijd, het is de laatst na 30".

groet, Willem
Laatst gewijzigd door Melliw op do apr 16 2009 12:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Ciska

Bericht door Ciska » do apr 16 2009 12:47 pm

Kijk op m'n website afdeling fotografie... daar staat een heel stuk over onder hoe en wat.
http://www.tips4you.info

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do apr 16 2009 12:51 pm

Melliw schreef:Ik zou de 'Burb' stand gebruiken
Die stand heb ik ook als we lekker hebben zitten borrelen ;) Doe mij maar de Bulb-stand.

En gebruik een draadontspanner (of draadloos). Met een trillende vinger op de ontspanknop van de camera op dit soort sluitertijden kan je dit vaak wel zien. De bliksem zelf bevriest de boel wel zoals een flister, maar als er toch nog wat omgevingslicht gevangen wordt en dus ook de omgeving kan die wel bewegingsonscherpte vertonen.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do apr 16 2009 2:48 pm

Beter en vooral langer belichten op bulb is een goede tip en diafragmeer de boel wat meer zodat je wat langer de sluiter open kunt houden en toch een goede belichting van je lucht krijgt. Ik zie nu erg veel ruis in de lucht ontstaan omdat je in de nabewerking de boel te veel hebt opgetrokken.

De ervaring die ik met bliksem heb is dat het soms vrij lastig kan zijn om zowel lucht als voorgrond en bliksem een beetje redelijk belicht op de plaat te krijgen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do apr 16 2009 3:13 pm

haya99 schreef:Geen mooie foto

Ohhh? Waarom niet?
Je onderschat jezelf.
Willem.

Bommeltje

Bericht door Bommeltje » wo jun 24 2009 4:29 am

Maak eerst een paar opnamen die je steeds controleert.
Zet je diafragma om te beginnen op f8 - iso op 200/400 - belicht 30 seconden.
Als de opnamen redelijk zijn - enigszins overbelichten mag, als je tenminste in RAW fotografeert - gebruik vervolgens je intervalfunctie.
Is het onweer ver weg, gebruik dan een iets kleiner diafragma, komt het dichterbij, gebruik dan een kleinere opening (groter diafragma).
Werkt iedere keer.

Het mooiste is natuurlijk als je de horizon kunt zien.
Dan kun je "onder" de wolkenmassa door schieten en wordt je niet gehinderd door eventuele regengordijnen of wolkenflarden en heb je vrij zicht op de flitsen zoals ze van grond naar wolk gaan.

Gewoon mee beginnen en het resultaat komt vanzelf (en aan jouw foto te zien is dat al redelijk het geval :) ).
Zorg er overigens wél voor dat je beschut zit, bijv. op een balkon dat maar aan 1 kant open is (dus boven en bezijden beschut.

/edit:
Het mooiste is om met je auto naar de "hei" (met uitzicht) te rijden en je camera naast je auto te parkeren.
Jij kunt dan tijdens de opnamen veilig en wel in de auto blijven zitten en gaat het eenmaal regenen, dan heb je je camera snel genoeg binnen gehaald.

Overigens heb je al een aardige bliksemfoto geschoten.
Dit is een wolk-wolkontlading geweest en je ziet door de valstrepen dat het daar flink regende op het moment van de opname.
De mooiste opnamen maak je van een wolk-grondontlading, maar daarvoor moet je beter vrij zicht hebben (als het ware de horizon kunnen zien).

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr jun 26 2009 10:58 pm

http://www.weerfotografie.nl/technieken ... na=bliksem

Naast de genoemde tips en truuks is het raadzaam om deze link eens door te lezen.
Zeer nuttige info. :D

Succes

Bommeltje

Bericht door Bommeltje » wo jul 01 2009 11:24 am

Mag ik hier even een vervolgvraag op stellen?
Op mijn vorige camera (een Sony a100) had ik een afstandbediening aangesloten.
Ik stelde de camera in op bijv. 15 seconden en drukte vervolgens de afs.bed. in en blokkeerde deze.
Na de opname werd meteen weer een nieuwe opname gestart, om maar geen bliksem te missen.

Nu heb ik een D700 en gisteren een Nikon MC-36 afst.bed. daarbij aangeschaft.
Heeft iemand ervaring met deze MC-36 en weet of bovenstaande methode daarmee ook werkt, of moet je dat anders instellen?
Ik probeer tussen m'n drukke werkzaamheden door de gebr.handleiding te lezen, maar kom er nog niet uit :oops:

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo jul 01 2009 11:44 am

Bommeltje schreef:...Ik stelde de camera in op bijv. 15 seconden en drukte vervolgens de afs.bed. in en blokkeerde deze.
Na de opname werd meteen weer een nieuwe opname gestart. Nu heb ik een D700 en gisteren een Nikon MC-36 afst.bed. daarbij aangeschaft.
[Off-topic]
De sluitersnelheid selecteren met de camera

D700
- Belichtingsstand M (handmatig) of S (sluitertijd voorkeuze)
- Sluitersnelheid Willekeurig
- Intervaltimer Uit
- Scherpstelstand AF-C (continu-AF) * of M (handmatig)
- Opnamestand S (één frame)

MC-36
- Belichtingstijd 0 s
- Interval Langer dan de sluitersnelheid van de camera **

* Selecteer ontspanprioriteit.
** Wanneer je autofocus gebruikt, kies dan een interval dat ten minste twee seconden langer is dan de sluitersnelheid van de D700. Zo heeft de camera tijd om te focussen. Wanneer je ruisonderdrukking bij lange sluitertijden gebruikt, kies een interval dat ten minste twee keer zo lang is als de sluitersnelheid.

Het aantal opnamen kan je instellen door "N" te programmeren met de Set toets

[On topic]

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Bommeltje

Bericht door Bommeltje » wo jul 01 2009 11:55 am

Dankjewel ALE, ik zie nu dat ik het aantal opnamen (N) gisteren op 1 had staan, waardoor het niet werktte.
Ik ga het vanavond uitproberen als generale repetitie voor een komend onweer :)

Ciska

Bericht door Ciska » wo jul 01 2009 12:23 pm

Ik zet mijn D80 altijd op F8, scherpstelling handmatig en instellen op oneindig en sluitertijd op Bulb. Daarbij gebruik ik een afstandsbediening met draadje.
Als het dan 's nachts gaat onweren dan zet ik hem aan (afstandsbediening vast zetten) en als de bliksem is geweest uit zetten en dan weer aanzetten en wachten op de volgende.

Afbeelding

Als ik hem weg moet halen, moet je het maar zeggen.

PS hier was de lucht echt rood-bruinig

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo jul 01 2009 6:29 pm

Zo doe ik dat ook Ciska, alleen heb ik nog geen " beet " :lol: gehad. :(
Nog een paar dagen en we kunnen oefenen :D

vrgr
Tiny

Bommeltje

Bericht door Bommeltje » wo jul 01 2009 6:53 pm

OT: @ALE Zojuist even "droog gezwommen" met de afstandbediening en deze werkt idd naar behoren.
Het is me geheel duidelijk nu :) /OT

@Piet en Ciska: krijg je geen last van overbelichting door omgevingslicht als er een tijdje geen activiteit is geweest en jij houdt die knop maar ingedrukt?
Als ik langer dan 30 seconden belicht, dan heb ik daar behoorlijk last van.
Vandaar dat ik de belichtingstijd liever wat korter houdt en via de afst.bed. werk.

Ciska

Bericht door Ciska » wo jul 01 2009 7:25 pm

'Snachts is er geen overbelichting, want dan is alles donker... zwart dus... alleen die schicht geeft licht, dus ken je hem rustig open laten tot ie voor de dag komt (de schicht). Overdag kan je het ook wel doen, maar dat is echt gokken, want dan mag het maar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg kort en als je dan net die bliksem treft... is het een toevals treffer. Makkelijker is gewoon wachten tot het snachts gaat onweren.... en doen zoals ik schreef en zoals je de foto ziet die ik hier geplaatst had, gaat dat goed.
Desnoods laat je de knop even los en begin je weer opnieuw... ik laat hem gewoon open...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”