Nadat ik mijn D80 en paar maanden had en heel voorzichtig altijd de camera omlaag hield tijdens het wisselen van lenzen en ook telkens de lenzen reinigen voor montage had ik toch 2 stofjes op de sensor. Nu had ik diverse methodes bekeken en begon daarom veilig met de Giotto rocket air. Precies volgens deaangegeven methode en het effect nog veel meer stof waarschijnlijk door statische electriciteit
Toen dacht ik dan maar de Sensor swab en vloeistof maar ook die methode is nou ook niet echt perfect. Ik moest het zeker 5 keer herhalen voordat al de stofjes weg waren. Hoe zijn bij andere de ervaringen met deze produkten?
MvG Ton
Sensor reinigen D80
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Sensor reinigen D80
Lees dit topic ook eens door, daar staan mijn ervaringen ook bij.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Heb ondertussen ook verder gelezen op internet . Het bleek dat het goedkoopste middel net zo goed werkte als Sensor Swab en zeker beter dan de blaasbalg mothode. Het goedkoopste middel was de oorstokjes en die samen gebruiken met de vloeistof die je bij de sensor swab set hebt. Maar voorlopig probeer ik eerst de sensor swabs zelf maar.
In feite komt het gewoon aan op kalm bljven en desnoods de procedure een paar maal herhalen. Ik had trouwens naderhand ook het idee dat tweee druppels van de vloeistof iets te weinig was . 3 tot 4 werkt beter.
MvG Ton
In feite komt het gewoon aan op kalm bljven en desnoods de procedure een paar maal herhalen. Ik had trouwens naderhand ook het idee dat tweee druppels van de vloeistof iets te weinig was . 3 tot 4 werkt beter.
MvG Ton
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Mijn ervaring met sensorswaps is dat je snel te veel vloeistof op de swaps doet.
Dan krijg je vlekken op de sensor dat wil je niet weten.
Verder mag je best wel druk uitoefenen op de swap.
Groetjes George
Dan krijg je vlekken op de sensor dat wil je niet weten.
Verder mag je best wel druk uitoefenen op de swap.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Hoi George
Had jij er teveel vloeistof op dan en hoe heb je het probleem opgelost.
Ik las dat 3 tot 4 druppels okay was. Maar op verschillense sites geven ze telkens ander adviezen. Ik las ergens anders 2 druppels
Groetjes Ton
Ik las dat 3 tot 4 druppels okay was. Maar op verschillense sites geven ze telkens ander adviezen. Ik las ergens anders 2 druppels
Groetjes Ton
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ton mijn ervaring is inderdaad 2 druppels even wachten zodat de vloeistof goed verspreid is in de swap en dan swappen maar.
Ik had eerst ook te veel druppels op de swap gedaan en kreeg er lelijke vlekken van.
Kon het zelf niet meer verwijderen.
Even naar Beverwijk en daar heeft E.v.S. het keurig opgelost.
Hij oefendebest wel veel druk uit op die sensor, maar is nu weer als nieuw.
Groetjes George
Ik had eerst ook te veel druppels op de swap gedaan en kreeg er lelijke vlekken van.
Kon het zelf niet meer verwijderen.
Even naar Beverwijk en daar heeft E.v.S. het keurig opgelost.
Hij oefendebest wel veel druk uit op die sensor, maar is nu weer als nieuw.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- hans1956
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik gebruik 2 tot 3 druppels, is genoeg. Een keer heen en een keer terug. Wanneer dat niet genoeg is nogmaals doen.Ton1959 schreef:Hoi George
Groetjes Ton